Státem požadovaná elektronická evidence tržeb (EET) startuje k 1. březnu svou druhou fázi, která je povinná pro maloobchodní a velkoobchodní podnikatele. Tato fáze je považována za největší v rámci celého systému EET, dotkne se zhruba 250.000 podnikatelských subjektů v Česku. Podle informací Finanční správy se k evidenci dosud registrovalo 110.000 podnikatelů, kterých se vstup k 1. březnu týká.
Nejistota pro e-shopy do poslední chvíle
Povinnost evidovat tržby platí i pro e-shopy, vyjma těch, které umožňují platbu pouze z účtu na účet nebo dobírkou. E-shopy neměly ještě během listopadu minulého roku jisté, zda nebudou z EET vyňaty. Ministr financí Andrej Babiš totiž na poslední chvíli před startem první fáze vyjednával s vládou možnou výjimku. Návrh na změnu zákona však neprosadil. Asociace pro elektronickou komunikaci (APEK) na přelomu letošního ledna a února nakonec vyjednala pro e-shopy s ministerstvem financí a Generálním finančním ředitelstvím úlevu pro online prodejce - evidovat tržbu mohou až v okamžiku, kdy se o platbě dozví.
„E-shopům se s implementací snaží pomoci i platební brány, například GoPay a ČSOB už představila návrhy svých řešení. Tak jako tak si dovolím tvrdit, že mnoho e-shopů raději zruší platby kartou a v hotovosti, aby nemusely implementovat EET, protože se jim to finančně nevyplatí. A to není vůbec dobrá zpráva pro rozvoj české e-commerce,“ sdělil Retailku Michal Bilka, vedoucí mobilního týmu slevového portálu Slevomat. „Co se týče Slevomatu, start druhé fáze EET pro nás už nebude znamenat takovou zátěž, jako bylo prvotní spuštění systému. Máme vše naimplementováno do systému a soustředíme se tak jen na práci s našimi partnery. Musíme s nimi uzavřít nové smlouvy, které podchycují to, že EET při prodejích přes nás evidujeme za ně a vše jim náležitě vysvětlit,“ doplnil Bilka.
Největší české e-shopy Alza.cz a Mall.cz se chystaly na přechod s předstihem. „Řešení máme podle legislativních požadavků připraveno ke spuštění 1. března 2017, a to včetně včasného testování. Interní vývoj probíhal mnoho desítek vývojových hodin. Vyjma složitosti požadavků na všechny možné stavy přijímané tržby, jsme zásadní překážky nezaznamenali,“ řekl Martin Tetík, seniorní byznys analytik e-shopu Alza.cz.
Mall.cz registraci tržeb do EET v rámci pilotního provozu spustil podle mluvčího Jana Řezáče už 23. února večer. „Přípravy u nás probíhají podle plánů, abychom EET požadavky splnili k 1. březnu. Případné další optimalizace plánujeme podle budoucího chování řešení EET řešení a systémů ministerstva financí. V souvislosti s nasazením EET je pro nás klíčové, aby zákazník nepocítil žádnou změnu. To se týká jak platebních možností, tak cenové politiky u našich produktů. K žádným změnám docházet nebude,“ uvedl Řezáč.
Velké řetězce s vlastní verzí pokladen
Zavedení povinné evidence tržeb dopadne i na velké řetězce, často se stovkami prodejen v Česku. Všechny se na start evidence připravovaly měsíce dopředu, někdy až s půlročním předstihem. V případě prodejce elektroniky Datart a diskontního řetězce Lidl vývojáři vytvořili pro EET vlastní pokladny.
„Na EET jsme připravovali se více než šest měsíců bez zásadních problémů, žádné změny v tomto ohledu po spuštění neočekáváme. Systém však plně prověří až naše hlavní sezóna, kterou máme v prosinci a lednu. Zvolili jsme vlastní řešení, které připravili naši vývojáři,“ sdělila Iva Pavlousková, mluvčí Datartu. „Na spuštění EET jsme se připravovali s dostatečným předstihem, aby přechod v prodejnách proběhl bez problémů. Účtenky s povinnými informacemi už vydáváme. Ve spolupráci s naším dodavatelem jsme vyvinuli vlastní verzi pokladního systému,“ informovala Retailek Kateřina Jašková, PR specialistka Lidlu. I přes včasnou implementaci se Lidl den před ostrým provozem potýkal s problémem při platbách kartami, které zpomalilo právě ladění s EET. U všech pokladen se tak podle informací serveru iDNES.cz tvořily fronty přes celou prodejnu, na což si zákazníci stěžovali i na sociálních sítích.
Ahold, který provozuje obchody Albert, se podle své mluvčí Barbory Vanko na evidenci chystá intenzivně od minulého roku, v řadě obchodů nainstaloval nové pokladní systémy. Ve velké části svých prodejen však přizpůsobí stávající pokladny. „Celkově musíme vybavit více než tři sta našich obchodů novým vybavením nebo novými programy, a náklady na změny se vyšplhají na jednotky milionů korun. Náklady na provoz a údržbu evidence přijdou ročně na statisíce korun,“ uvedla Vanko. Prodejny Albert už účtenky s kódy tisknou, podle prvních zkušeností prý Ahold narazil na delší odezvu systému ministerstva financí, zejména při nákupní špičce.
„Na příchod EET je připraveno všech našich 13 velkoobchodů. Na úpravě pokladního systému jsme pracovali více než měsíc, investice byla v řádech jednotek milionů. V případě Makra je zavedení EET formální záležitostí, která vyplývá platné legislativy a nemá žádný dopad na naše postavení na trhu,“ prohlásila Romana Nýdrle, manažerka komunikace Makra.
Co je EET a jaké má fáze
Koaliční projekt EET, za jehož vznikem stojí ministr financí Andrej Babiš, má za oficiálně komunikovaný cíl učinit finanční správu účinnější a zamezit daňovým únikům. Celá evidence má 4 fáze, během každé se bude zapojovat postupně čím dál tím více obchodníků z různých odvětví. Obchodníci budou díky speciálním EET pokladnám zasílat každou svou transakci finanční správě, která platbu opatří kódem. Systém EET je u menších podnikatelů mít implementovaný i v přenosných mobilních zařízeních. Ten se zákazníků zobrazí na účtence. Při tvorbě EET se vládní koalice inspirovala v Chorvatsku, které obdobný systém používá od roku 2013.
- K 1. prosinci 2016 začala EET povinně platit pro zhruba 40.000 stravovacích a ubytovacích zařízení.
- Od 1. března 2017 jsou na řadě velkoobchody a maloobchody.
- Třetí fáze odstartuje 1. března 2018 a čtvrtá 1. června 2018, budou se týkat prodeje vlastních produktů přes internet a farmářských nebo stánkových prodejů.
Pokud si obchodníci nejsou jistí do jaké fáze spadají, mohou v registru ekonomických subjektů Českého statistického úřadu zadat své IČO a informace naleznou.