V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

„Důležité téma, skvělá práce.“ Ikea zaujala kampaní proti domácímu násilí

Reklamní kati hodnotí vysoko nové tažení prodejce nábytku Ikea za bezpečný domov.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 48. až 49. týden 2020

  1. Triad Advertising, Marek Partyš: Za bezpečný domov (67 %)
    značka, klient: Ikea
  2. Lisbeth: Rozbalte to (56 %)
    značka: Mattoni, klient: Mattoni 1873
  3. Final_2, Evenpro: Ardon 2000 (54 %)
    značka: Ardon, klient: Ardon Safety
  4. Werk Camp: Srovnání pojištění (43 %)
    značka, klient: Rixo
  5. LCG New Media, No Stress Production: Přidej se k nám (40 %)
    značka, klient: Armáda České republiky

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 9 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.

1. Ikea vystupuje proti domácímu násilí

Domácí násilí je skutečné, i když není vždy vidět. To je hlavní myšlenka nové kampaně Za bezpečný domov prodejce nábytku Ikea. Ústředním prvkem kampaně je hraný, devadesátivteřinový spot se ženou v roli oběti a jejího muže coby násilníka, představují je herci Tereza Richterová a Jan Teplý mladší. Ikea kampaní reaguje na rostoucí výskyt domácího násilí, které dlouhodobě představuje závažný společenský problém. Téma domácího násilí bude po dobu následujících dvou let prioritou nejen pro komunikaci, a proto Ikea zároveň se spuštěním kampaně představila kroky, jimiž chce aktivně přispět ke zlepšení situace. Přístup k pojetí celé kampaně vznikal v úzké spolupráci s Koalicí NeNa, která sdružuje specializovaná centra pro ženy zažívající násilí Rosa, ProFem a Acorus. NeNa se zároveň pro toto téma stala odborným partnerem Ikey a bude jím po celou dobu trvání kampaně. Video režíroval Marek Partyš, vytvořila ho agentura Triad Advertising v produkci Bistro Films. Na kreativě spotů se podílel režisér Partyš s Triadem a také s klientem Ikea.

Richard AxellKrásně natočený - určitě cením zajímavej exekuční fór s tím neviditelným agresorem, ale relevance k brandu bohužel žádná. Ne že by snad nešel vymyslet spot „na domácí násilí“, který může být relevantní ke značce Ikea, jenom se to tady moc nepovedlo. Ani když jsem si přečetl bodycopy u loga, nerozumím spojitosti s Ikeou. Takhle to může být na jakoukoliv značku včetně Snickers, kde nás všechny okamžitě napadne, jak by to mohlo být s brandem spojený.
Richard Axell (Ogilvy)

Iva Hadj MoussaBěhem spotu mě hned několikrát zamrazilo. Jediný moment, kdy jsem se pousmála, byl detail na skleničku, kterou máme všichni doma: v tu chvíli jsem si řekla „to je ale cynický product placement!“ Jinak ale skvělá kamera a velmi znepokojující atmosféra. A důležité téma. Vítěz týdne.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaUf! To je síla. Atmosféra jak ze skandinávský detektivky. A pak ta šílená statistika. Je mi ouzko. Ano, každý domov by měl být bezpečným místem. Je mi smutno, že to neplatí pro každého. Důležitá práce. Díky.
Petr Laštovka (Geometry)

Ondřej SoučekKolik takovejch kampaní už jsme viděli? A zdá se, že se s tím nic neděje. Není to o tom, dělat reklamy, podle mě to jsou zbytečně vyhozený peníze, raději to investujte do výchovy a vzdělávání. Kretén zůstane kreténem i po shlédnutí spotu, ale z malýho kluka kretén vyrůst nemusí, když se budeme snažit. Takže tohle je pro všechny zúčastněné pěkný cvičení, ale teď to pojďme vzít jinak.
Ondřej Souček

Míla KneprKoncept neviditelného násilí je fajn. Na můj vkus trochu moc doslovné. Každopádně kudos pro Ikeu. Když je značka „o domově“, tak tohle je přesně on strategy.
Míla Knepr (Contagious)

Michaela SýkorováKampaň, která má smysl. Skvělá myšlenka, stejně tak provedení. Co mě ale opravdu zaujalo, jsou aplikace v obchodních domech, které snadno upozorní na celou problematiku. Za mě skvělá práce!
Michaela Sýkorová (Gen)

Pavel JechortKreativa dobrá, domácí násilí je špatné. Chápu. Nechápu ale, v jaké pozici je tam Ikea. Pokud jde jen o konstatování skutečnosti, dobře. Pokud je tam ambice s tím něco dělat, pak nevím jako cíl komunikace co. Pokud je tam jen oslí můstek, že v Ikea je vše sluncem zalité, pak jsem zklamaný.
Pavel Jechort

Michal ŠollerZajímavé, že se takového tématu zhostila právě Ikea. Po minulých koulích jsem si rozhodně spravil chuť. Strhující spot, při kterém jsem ani nedutal. Což je výkon, jindy bych prskal na dlouhou stopáž. Shrnuto, podtrženo... kampaň zanechává správnou pachuť.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkDobře natočený, dobře odehraný. Jednotlivé části dohromady fungují. Ikea se rozhodla spojit s hutným a rezonujícím tématem a vykročila mimo komfortní zónu domácího pohodlí. (Jen si neodpustím poznámku: ten chlap na konci už nemusel být.)
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

2. Mattoni věnovala své spoty restauracím

Restauracím omezeným protipandemickými restrikcemi pomáhá kampaň Rozbalte to. Vyzývá lidi, ať podpoří objednávkou své oblíbené podniky a „rozbalí“ si doma jídlo připravené v restauraci. Projekt iniciovala značka minerální vody Mattoni. Spojila síly s televizí Nova, záštitu poskytlo ministerstvo průmyslu a obchodu. Pod kampaní je podepsána agentura Lisbeth.

Richard AxellNeurazí, ale ani nenadchne. V televizi to funguje hezky, spot je mi sympatickej a celá iniciativa propagovat víc restaurací je fajn. Jenom holt nejsem fanoušek spotů, který stojí na jednom slově. Každopádně jim fandím a jsem rád, že to „balí“ i mě.
Richard Axell (Ogilvy)

Iva Hadj MoussaSrozumitelné, jasné, na pohodu, začalo mi kručet v břiše.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaJe to divná doba. Snad bude brzy za námi. Ale ty následky, ty následky. Tohle je samozřejmě hezký nápad. A protože jsem lenoch, rozbaluju to často.
Petr Laštovka (Geometry)

Ondřej SoučekNechci vypadat, že nepodporuju hospody, vždyť jsem tam strávil půlku života, ale nepřichází tahle kampaň trochu později, než by měla?
Ondřej Souček

Míla KneprHezké, užitečné, správné. Jen nedokážu pochopit, proč se taková kampaň v Česku objeví až asi tak o osm měsíců, než jinde (myšlen ten vyspělejší svět.)
Míla Knepr (Contagious)

Michaela SýkorováPo zhlédnutí mám chuť si objednat jídlo z mé oblíbené restaurace. Přece jen chci mít možnost ji navštívit po skončení pandemie. Takže za mě? Účel splnilo.
Michaela Sýkorová (Gen)

Pavel JechortOk, z toho mám slunce v duši, rozumím, co říkáte, a mám potřebu nenechat vás padnout. Možná bych jen dořekl, co na stránce rozbalteto.cz najdu. Já si totiž myslel, že je to rozvážková služba, ne že si pro to musím skočit. Tahle doslovnost je sice hloupá ve storyboardu, ale v praxi na vypnutý mozek funguje dobře.
Pavel Jechort

Michal ŠollerNic mi zde nechybí ani nepřebývá. Vše je řečeno hezky a svižně. Možná jen z těch hezkých jídel dostanete hlad. Takže velké mínus, nebo plus?
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkNení na tom nic špatně. Všichni si budeme pomáhat a ministerstva nás v tom budou podporovat. Společně to zvládneme!
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

3. Final_2 a Evenpro natočily akční film

Pražská kreativní butiková produkce Final_2 ve spolupráci s agenturou Evenpro připravila pro českého výrobce prémiových pracovních oděvů a ochranných pomůcek Ardon Safety nový reklamní spot v podobě akčního příběhu. Reklamní kampaň v Česku a na Slovensku využívá televizi a online, pokud to dovolí situace, plánuje výrobce spot nasadit i do kin. Prodloužená kinoverze reklamy určená i pro online přináší krátký brandový film ve stylu velkých světových značek. Lokalizovaný spot běží na internetu také v Polsku, Maďarsku, Rakousku a Rumunsku. Hlavní spoty doplňují jejich kratší verze (sponzorské vzkazy, bumpery), printy a další drobné formáty. Spot propaguje podzimní kolekci oděvů, které přerovská značka Ardon prezentuje jako pracovní módu. Hlavním tvůrcem filmu je reklamní režisér a spoluzakladatel Final_2 Jan Chramosta. Právě jeho produkční firmu si vybrala olomoucká agentura Evenpro pro spolupráci na kreativě celé kampaně. Spolu s Chramostou klip režíroval Branko Černý se zkušenostmi z amerických agentur. Spolupracoval s nimi mexický kameraman Antonio Riestra, který střídavě působí v Evropě i Americe a pracoval na hollywoodských filmech, velkých světových reklamních projektech a v Česku na historickém snímku Lidice. Mezi postavami se objevila řada profesionálních kaskadérů, jejichž koordinaci měl na starosti Martin Hub, který se podílel na snímcích jako GladiátorXxX či Titanic.

Richard AxellNa to že se jedná o mně neznámé tvůrce, musím říct, že to je překvapení tohoto týdne. Je vidět, že to někdo chtěl udělat zajímavý a svým způsobem se mu to i povedlo. Nebejt u toho ta naprosto otřesná hudba, tak je možná i dobrý.
Richard Axell (Ogilvy)

Iva Hadj MoussaVe spotu je jistá dynamika, ale klidně bych se ještě více rozšoupla. Printy bohužel nepůsobí příliš vábně.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaMusel jsem si to pustit dvakrát. Abych se ujistil, že tohle není náborová kampaň k armádě. Tady je ta změna od roztomilého sponzoráku, kde místo „pardon“, zazní „ardon“, samozřejmě veliká. Tohle má střih, tohle má scénář, produkty v záběru, produkty v roli. Velké logo. Asi chápu.
Petr Laštovka (Geometry)

Ondřej SoučekKdo je hlavní hrdina spotu? Samozřejmě jídlo. Spojení pracovních oděvů a jídla v krabičce dává smysl, že? Aspoň krabičky na jídlo v rámci upsellu by šly prodat, když ne jídlo... Honička dobrá, ale tu zápletku by šlo poladit.
Ondřej Souček

Míla KneprJasně, Honda koncept. Je to svěží. Kdyby to tak bylo kratší - a tím svižnější -, s větším citem pro detail a s trochu větším produkčním budgetem...
Míla Knepr (Contagious)

Michaela SýkorováNení to špatný. Myšlenku to má, příběh také. Celé je to zabalené v hezkém a vkusném vizuálu.
Michaela Sýkorová (Gen)

Pavel JechortHele, to je pěkná blbost, ale zábavná. Napoprvé jsem akorát vůbec netušil, že mám sledovat, co maj ty děláčci na sobě. To bych tam možná na drzovku propálil. I pracovní oděvy si holt dneska můžou udělat celkem solidní reklamu.
Pavel Jechort

Michal ŠollerTo mě baví! Fakt jo! Nekecám! Akční, vtipně přehrávající a ještě zjistíte, co všechno oděvy vydrží. James Bond by měl vyměnit kvádro za Ardon.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkJames Bond to není, ale trocha nadsázky nevadí. Bezpečnost práce musí jít stranou. Určitě lepší než naolejovaní hrdinové nebo polonahé slečinky.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

4. Místo Petra Marka má Rixo plyšáka

Hudebník Petr Marek ani herečka Barbora Mošnová už nebudou vystupovat v kampaních značky Rixo. V nové komunikační kampani, která běží v televizi a onlinu, už je vidět plyšový maskot Rixo, prezentovaný jako expert na pojištění. Pojišťovací služba nově klientům nabízí online srovnání všech typů pojištění a s pomocí plyšáka postupně představí celé portfolio služeb i benefity, které nabízí. Za kreativním nápadem a supervizí stojí agentura Werk Camp v čele s Martinem Přikrylem. Umělecký návrh loutky ztvárnil Matěj Pospíšil, loutku vyrobili a vodili loutkaři z Animation People, režie se ujalo duo Mods a za kamerou byl Tomáš Sysel. Vše vzniklo v produkci Jana Vrtílka a Kristýny Černé z Filmservice.

Richard AxellMr. Oizo je samozřejmě srdcovka. Jestli se hodí k Rixu? No mohl by. Jenom to dopadlo jako vždycky.
Richard Axell (Ogilvy)

Iva Hadj MoussaJsem ráda, že vědomostní soutěže už máme za sebou. Plyšový pajdulák snese hodně, i nějaké to produktové sdělení, a může nastolit dlouhodobou komunikaci, která se odliší od konkurence. Osobně bych mu dala nějaký výraznější hlas.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaNo, nevím, no. Těch plyšáků v téhle kategorii je na můj vkus nějak hodně. Žirafa támhle, tohle oranžový cosi, co připomíná postavičku z videoklipu z devadesátek. A do toho vtip na úrovni otázky: „Co bylo dřív? Slepice, nebo vejce?“ - „Dřív... Dřív bylo všechno.“ No, ale třeba to bude fungovat.
Petr Laštovka (Geometry)

Ondřej SoučekPodivejte, pojišťováci, to jsou dost nepříjemný lidi, furt vám něco cpou. Ale pokud by mi chtěl něco cpát plyšák ze Studia kamarád, tak mu vysvětlim, že pořád maj větší šanci něco prodat normální, i když nepříjemný lidi, a jeho pošlu dělat radost do Klokánka.
Ondřej Souček

Míla KneprProfesionálně udělaná utilitární záležitost. A ten maskot je správně divnej. To se bude líbit.
Míla Knepr (Contagious)

Michaela SýkorováMmm, asi ne. Nějak to pojištění díky té postavičce neberu vážně a vlastně tomu moc nevěřím. Chápu tvůrčí záměr, ale za mě to koneckonců nefunguje.
Michaela Sýkorová (Gen)

Pavel JechortRixo se nám hledá a už ho to stálo asi nemálo peněz. Tady jste asi měli začít, pánové, ten kvíz byl úplně mimo. Když máte srovnávač, chce to značku a symbol, hodně peněz a času. Je otázka, zda máte jedno i druhé.
Pavel Jechort

Michal ŠollerNo to je ošklivej opičák. Minulá kampaň mě příliš neoslovila, tato nová je o chlup opičáka lepší. Super, když vám název produktu jde naproti, při vymýšlení claimu.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkMr. Oizo se stal na důchod pojišťovákem, tak doufám, že nás ještě překvapí a pořádně to rozjede. Zatím je to takový plyšový.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

5. Armáda uvedla tři náborové spoty

Přidej se k nám. Tak se jmenuje náborová kampaň, kterou pro Armádu České republiky připravily a spustily v kooperaci produkční firma No Stress Production a digitální agentura LCG New Media. Armáda má v současné době nedostatek zájemců o službu výsadkářů v Chrudimi, protiletadlovců ve Strakonicích, dělostřelců v Jincích, logistů v Rakovníku a příslušníků jednotek Hradní a Čestné stráže. Náborová kampaň má pomoci doplnit zájemce o službu vojáků z povolání a vojáků v aktivní záloze. Součástí kampaně jsou náborové klipy, které se natáčely v průběhu léta v armádních areálech pod taktovkou No Stress Production. K vidění jsou na Facebooku, Instagramu a YouTube Armády ČR. Videa jsou doplněna o statické kreativy a příběhové carousely. Řízení kampaně a doplňující kreativy zajišťuje LCG New Media. Zájemci se mohou hlásit přes web kariera.army.cz. „V rámci kampaně vznikly tři spoty, které zachycují činnost jednotlivých složek armády. Jde o tři mikropříběhy, které se pak spojí ve čtvrtém spotu, jež je jakýmsi průřezem jednoho dne v armádě. Natáčelo se tři dny v režii Martina Müllera, za kamerou stál Václav Tlapák,“ představuje spoty David Laňka z No Stress Production.

Richard AxellObrázky hezký. Látka zajímavá. Nápad žádnej. Potenciál promarněnej.
Richard Axell (Ogilvy)

Iva Hadj MoussaJá nevím. Je to takové... armádní. Ale tak je to asi správně.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Petr LaštovkaJako nevoják cítím k armádě velký respekt. Ale tohle je náborová kampaň? Mě by do armády víc dostala výzva od kaprála v podání Petra Nárožnýho z pohádky S čerty nejsou žerty, tomu bych to podepsal. Ale tohle je tak trošku aftermovie ze cvičení v bahně s vejtřaskou v pozadí. A znovu opakuju, k armádě mám respekt. Ale možná by to radši chtělo natočit Copak je to za vojáka 2, aby to mělo větší efekt. Si myslim.
Petr Laštovka (Geometry)

Ondřej SoučekVojsko musí bejt, to jasný. Jinak by nás tu všechny rozšvihali. Akorát po přečtení Stopařova průvodce po Galaxii, zhlédnutí několika konspiračních videjí a vlastní zkušenosti s pozorovánim UFO uplně nevěřim, že by nám armáda k něčemu byla.
Ondřej Souček

Míla KneprSlow motion, zbraně, bojová technika, tvrdí chlapíci. Ok. Takové copy-paste armádních náborových kampaní ve světě, ale 10 až 15 let zpátky. To není kritika, to je konstatování.
Míla Knepr (Contagious)

Michaela SýkorováNevím, čím nadstandardním chce reklama přimět potenciální zájemce se k armádě přidat. Ale kdo ví. Třeba se mýlím a tohle bohatě stačí. Přece jen, nejsem cílovka. Provedení spotů je docela pěkné, ačkoliv nenapínavé a bez jakéhokoliv silnějšího příběhu, což bych od této tématiky očekávala.
Michaela Sýkorová (Gen)

Pavel JechortArmádě ČR opravdu fandim. Netuším, zda se v náborových materiálech nemá smysl snažit sáhnout hlouběji, než jen k něčemu, co vypadá jak gamingové intro ke Call of Duty. Tipnul bych si, že armáda NATO dnes nabízí mnohem více a třeba by tak oslovila i trochu jinou cílovou skupinu.
Pavel Jechort

Michal ŠollerJakmile slyším o armádě, tak si hned představím naše supermoderní stíhačky a pandury, které vyřadí i fabie, proto mi přijde vážný spot trochu tragikomický. Nedávná náborová kampaň na pražské záchranáře by se k armádě hodila víc.
Michal Šoller (Cognito)

Štěpán KleníkJe to někde na půl cesty mezi akčním filmem a televizním seriálem lokální provenience. Grafika nakonec ten lokální nádech podtrhává. Škoda hudby a zvuku. V zahraničí mají určitě větší rozpočty a pravděpodobně odvážnější zadavatele.
Štěpán Kleník (Brainz Studios)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.