Sněmovna pátrá, kdo vynesl záznam z neveřejného říjnového semináře o České televizi, píšou Seznam Zprávy, v podezření jsou poslanci ANO. Záznam posléze ve dvou dílech na YouTube zveřejnil Luboš Xaver Veselý, externí moderátor Českého rozhlasu, zde první a zde druhý díl.

Duty free zónu pražského letiště vyhrál Lagardere Travel Retail

Vítězem koncesního řízení na provozovatele duty free obchodů na Letišti Václava Havla Praha se stala francouzská skupina Lagardere Travel Retail. Ta získá kontrakt na pronájem 24 obchodních jednotek o celkové rozloze 4.372 metrů čtverečních. Základní doba trvání kontraktu je 10 let, přičemž po sedmi letech může být smlouva ukončena kvůli dostavbě Terminálu 2. Při výběru vítěze rozhodovala z 50 % kvalita nabízených služeb a sortimentu a z 50 % nabízená výše nájemného. Celková výše nájemného za 10 let trvání kontraktu činí až 8 miliard Kč.

Součástí smlouvy je také provoz průchozí zóny Terminálu 1, kterou Lagardere Travel Retail už provozuje, stejně jako některé další jednotky na pražském letišti - duty free shop či dva obchody We are Food Lovers. Na základě nové smlouvy slibuje do několika měsíců otevřít dalších celkem sedm různých typů obchodů.

Kromě skupiny Lagardére Travel Retail, která působí i na letišti Charles de Gaulle v Paříži nebo na letišti v Ženevě, se koncesního řízení zúčastnily mezinárodní společnosti ze skupiny Dufry a Heinemann. Teď běží účastníkům koncesního řízení patnáctidenní lhůta, během níž se mohou proti výsledku odvolat.

Obchodní jednotky, které byly předmětem tendru, včetně průchozí zóny Terminálu 1, budou nájemci oficiálně předány 1. ledna 2020. Tehdy začne také jejich několikaměsíční přestavba, která proběhne za provozu. Část prostor by měla být cestujícím znovu k dispozici nejpozději koncem března příštího roku. Kompletně však bude všech 24 obchodních jednotek otevřeno do 30. června 2020.

„Úspěšné zakončení náročného koncesního řízení bude pro cestující znamenat mnohem širší a kvalitnější nabídku sortimentu a služeb v oblasti duty free. Naproti tomu, Letišti Praha se díky výsledku koncesního řízení podařilo naplnit svou strategii v oblasti neleteckého obchodu, která spočívá v neustálém rozšiřování nabídky, zvyšování kvality sortimentu a služeb, snižování cen a zároveň zvyšování výnosů z neleteckého obchodu, které by v delším časovém horizontu měly dorovnat výnosy letecké,“ připomněl Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. Momentálně tvoří výnosy z neleteckého obchodu přibližně 30 % celkových ročních výnosů Letiště Praha. Zbytek připadá na výnosy z leteckého obchodu.

Nový provozovatel bezcelních obchodů slibuje nové značky, digitální prvky prodeje, věrnostní portál i rozšíření lokálního sortimentu. Celkem v nových prostorách cestujícím nabídne 767 značek, z toho 140 úplně nových. Víc než 80 značek bude lokálních, z toho 32 se na pražském letišti objeví nově. Více než 90 exkluzivních produktových řad bude k dostání pouze na letišti. Součástí nabídky byl mimo jiné speciálně vyškolený personál s jazykovými znalostmi se zvláštním důrazem na asijské jazyky.