Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Dvě rádia Seznamu výrazně posílí zpravodajství

Česká online jednička chce k digitalizaci rádií využít internet spíš než éter. A taky podcasty.

Rádio Expres FM v budově Amazon Court v pražském Karlíně

Rádia Expres FM a Classic Praha dál sídlí v budově Amazon Court v pražském Karlíně

Nedávný majetkový vstup české internetové jedničky Seznam.cz bude pro dvě malá pražská rádia Expres FM a Classic Praha znamenat znatelné posílení zpravodajství. “Cílem je nejlepší zpravodajství v českých soukromých rádiích,” prohlásil na červnové tiskové konferenci Pierre Beneš, ředitel obou stanic. Jejich tým, který má čítat pět až sedm lidí, má nově využívat zdrojů redakcí Seznam Zpráv a Televize Seznam, přičemž cílem Seznamu je uzavřít kruh celodenního působení na své publikum právě prostřednictvím různých zpravodajských týmů i forem. Ke snídaní tak chce servírovat novinky na internetu (Seznam Zprávy, Novinky.cz), přes den z rádia (Expres, Classic), večer v televizi (Televize Seznam). Konkrétně Expres míří na lidi od 25 let výš.

Jak to má nově vypadat? Od 7 do 19 se mají zprávy vysílat každou celou a každou půlhodinu, přičemž v celou půjdou pětiminutové, v půl tříminutové. Delší relace mají mít v programu místo denně po 11. a po 17. hodině. U rady pro rozhlasové a televizní vysílání už mají rádia Seznamu zažádáno o zvýšení podílu mluveného slova. Ve vedení rádií kromě Beneše, který má dál odpovídat za rozvoj i dramaturgickou skladbu, zůstává Filip Žemlička za Expres a Martina Klausová za Classic.

Zprávy byly dosud jen doplněk hudebního programu zmíněných stanic. “Trendem v chování našich posluchačů je, že v době zpráv odcházejí na jinou stanici, která jim nabízí kvalitní zpravodajství, teprve po zprávách se vracejí,” popisuje Beneš, v čem by měl nový, většinový majitel rádiím pomoci. Kvalitní zpravodajství vidí jako konkurenční výhodu proti streamingovým službám: “Dřív jsme považovali mluvené slovo za něco, co jen ruší proud hudby. Teď naopak mluvené slovo vidíme jako něco, co si Spotify nikdy nebude moci dovolit.”

Cesta rádií vede přes mobil

“Moc nevěříme v terestrické pokrytí,” řekl také novinářům v červnu šéf rádií Beneš. Podle místopředsedy představenstva Seznamu Pavla Zimy využije k celorepublikovému pokrytí svým signálem internet. Kromě internetového vysílání ale v pozemních sítích zůstane – analogově vysílá pro Prahu a střední Čechy (týdenní poslechovost činí 90.000 lidí, potenciální dosah 2,4 milionu), digitálně se má podle Zimy brzy začít šířit v multiplexu DAB s dosahem po Praze. “Pro nás cesta vede přes digitalizaci, my budeme motorem českého rádiového trhu,” plánuje manažer Seznamu ohledně šíření.

Ke kompletní digitalizaci tuzemského rozhlasového éteru má podle současných předpokladů dojít až v roce 2025. Do té doby chce Seznam.cz vysílání rádií digitalizovat hlavně šířením přes internet do mobilních telefonů. V autech, má totiž zatím CarPlay a Android Audio, systémy dvou největších mobilních platforem Apple a Google, extrémně nízkou penetraci a i možnost digitálního příjmu ve vozech v Česku zatím není běžná. “Zato mobily to umí všechny,” podotýká Pavel Zima.

Seznam.cz chce pohltit i podcasty

Loni Seznamu vzrostla popularita sekce Další články z českého internetu na domovské stránce, do níž mohou vkládat svůj obsah i jiní vydavatelé. „Na stejném principu, na jakém nyní funguje takzvaný feed, bychom chtěli spustit i videoportál a postupně do něj začleňovat také audioobsah, například v podobě podcastů,“ přibližuje další plány jeden z hlavních manažerů Seznamu. Zima také naznačil, že pro rádia je teoreticky možné zrecyklovat pořady původně určené pro videoportál Stream.cz či Televizi Seznam, v podobě jejich audiostop.

Inzerentům mají být od září k dispozici reklamní balíčky, v nichž Seznam.cz bude spojovat reklamní plochy v rádich s těmi na internetu či v televizi, a to včetně programatického prodeje. “Budeme se věnovat spojování produktů,” potvrdil Pavel Zima.

Seznam.cz má ve firmě Voice of Prague, která drží licence k oběma zmíněným rádiím, podíl 67 %. Zbylých 33 % dál ovládá Petr Stuchlík, která rádia v roce 2014 koupil od mediálního domu Mafra. Bylo to v době, kdy Mafra přecházela do vlastnictví Andreje Babiše, nynějšího předsedy vlády a šéfa hnutí ANO. Právě za ANO přitom nyní Stuchlík jako lídr kandidátky pro říjnové komunální volby kandiduje na primátora Prahy.

Proč Seznam.cz nechtěl od Stuchlíka celý podíl? “Zatímco televizi stavíme od nuly, tady máme k dispozici hotový tým,” vysvětluje Pavel Zima. Seznam.cz, který založil a ze 100 % vlastní Ivo Lukačovič, nebyl jediným zájemcem o metropolitní rádia. “Měli jsme dost návštěv čínských zájemců, otázka je, co to bylo za lidi,” podotkl na červnové tiskové konferenci Pierre Beneš. “Zájem Číňanů [o mediální firmy v Česku – pozn. red.] je velký,” doplnil.