V předchozí verzi článku jsme omylem zaměnili prvního a druhého. Čtenářům a hlavně agentuře WMC Grey, kterou jsme původně vyhlásili vítězem této Reklamní katovny, se za nechtěnou mystifikaci omlouváme.
Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 22. týden 2018
- Brain One: Jsme dvojky, ale... (49 %)
značka, klient: CZC.cz - WMC Grey: Plataning (44 %)
značka: Platan, klient: Pivovary Lobkowicz - DDB: Moje království (40 %)
značka: Krušovice, klient: Heineken
- Adison: Příběh Gustava Frištenského a Pivovaru Litovel (30 %)
značka: Gustav, klient: Pivovar Litovel - Naf Praha: Zvířecí kampaň (18 %)
značka: Conseq, klient: Conseq Investment Management
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 5 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Co by byl zajíc bez vlka? (49 %)
Prodejce počítačů a elektroniky CZC.cz pokračuje v kampani postavené na tom, že je dvojkou na trhu. V reklamě se přímo i nepřímo se naváží do svého konkurenta, tuzemské jedničky - Alzy. E-shop navazuje na svou vánoční kampaň, v níž otevřeně připouší, že v segmentu IT a elektroniky je na online trhu dvojkou. Ve spotu zaznívají konkrétní důvody, proč mají dvojky před jedničkami navrch. U příležitosti 20. narozenin obchodu nabízí zákazníkům možnost si každý týden do konce červa zlevnit 20 oblíbených produktů o 20 %. Koncept kampaně má na svědomí agentura Brain One, role produkčního partnera se ujal Bumerang.film. Voiceover byl svěřen ověřeným hlasivkám Matouše Rumla.
Myšlenka postavit komunikaci na tom, že jste věčná dvojka, je podle mě super. Začínám si myslet, že lidé z tohoto podniku jsou sympaťáci. Nejhorší totiž je, když se někdo bere moc vážně.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Skvělý! Tuze příjemný osvěžení záplavy reklam na obchody s elektronikou. Za mě vítěz týdne.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)
Je hezké, že slavná kampaň na Avis z roku 1963 žije dál...
Vilém Rubeš
Přiznat, že jsem dvojka, chce sakra odvahu - přirozeně totiž hrozí, že se lidi zvednou a půjdou k jedničce. Nicméně líbí se mi copy a celkové vyznění.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Krásnej insight. Tentokrát se vám i povedlo video. Ještě by to mohlo být krapet vtipnější
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
První kampaň na téma ‚dvojky‘ mi přišla nezajímavá a nevýrazná. Tohle jde už mnohem lepším směrem. Vyhranit se prostě funguje. A v tomhle případě je to navíc udělaný chytře a hezky. Překvápko týdne.
Miky Karas (Scholz & Friends)
‚We try harder‘ od Avisu je jeden z nejvíc revolučních positioningů v historii reklamy. Ale proč ne, patent na to snad není. Pro CZC je to správně, exekučně to je taky dobře udělaný a je to první kampaň, kvůli který bych se šel do jejich e-shopu podívat. Za mě těsný vítěz týdne.
Martin Svetlík (Mustard)
Jako baví mě to, ale po reklamě tak nějak o trochu víc myslím na Alzu, což asi nebyl účel. Nebo?
Pavel Jechort
2. Nová pivní disciplína (44 %)
Značka Platan z portfolia společnosti Pivovary Lobkowicz spustila novou kampaň. Má zvýšit zájem o pivo Platan, osvěžit a posunout vnímání tradiční značky u pivařů a dostat ji co nejvíce do podvědomí mladších konzumentů. Zpracovala ji agentura WMC Grey. Startuje v květnu a poběží v televizi, na billboardech i v onlinu.
Kreativa je postavena na takzvaném „Plataningu“, neboli nejlepším způsobu, jak po práci nebo sportovním výkonu zahnat žízeň pivem Platan. „Pivo Platan jsme se rozhodli spojit s rituálem Plataningu. Ten se provádí tak, že si na jakémkoliv pohodlném místě lehnete pod úhlem 150° a vychutnáte si svůj „Platánek“. Schválně si to vyzkoušejte,“ uvedl copywriter Martin Skalický.
Ta nejjednodušší myšlenka je často ta nejlepší. Sednout si, dát si pivo, zbytečně to všechno nepřefilozofovat a natočit dobrou reklamu - někdy to úplně stačí.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Žádná raketová věda, ale jednoduchý, milý, vtipný a ta asitelka pěkně vodsejpá. Dobrý. Škoda, že jí to kazí instruktážní slečna. Online by si říkal o hodně víc, ale tak třeba to ještě přijde.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)
Skvěle provedený pitoming!
Vilém Rubeš
Je to takové ospalé, což je asi záměr. Hezké lokace, pěkný obrázek, ale ten ‚plataning‘ mi nějak drhne v puse. To už se to mohlo skoro jmenovat ‚platáro‘. Jinak proč ne.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Plataning je simple stupid. Rozpočet mizivej, ale kreativa o to výraznější. Hoši, dost dobrý.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Jestli se Krušky neberou zas tak moc vážně, tak Platan jde ještě dál. A je ještě lepší v tom, že se do toho humoru nesnaží za každou cenu narvat další myšlenku nebo něco o produktu. A kdo by nechtěl mít vlastní sochu před pivovarem, co? Prostě pohodová a hezky udělaná kampaň. Takže Platan je tenhle týden Zlatan. A protože už mám po práci, jdu se naklopit do sto padesátky.
Miky Karas (Scholz & Friends)
Vlastně mě to i baví, ale ta značka to podle mě neutáhne. ‚Platánek‘ pro mě zatím patří do čtyřky v Benešově a jedním ‚plataningem‘ se to nezmění. Jo Primátor, ten na to jde od produktu - jim to věřím mnohem víc.
Martin Svetlík (Mustard)
Další pivo s příběhem. Akorát tady se nemá člověk zasnít, ale kecnout sebou na gauč a slopat. Uboze málo.
Pavel Jechort
3. Vlastní království pro každého (40 %)
Značka piva Krušovice patřící do portfoila Heinekenu zahájila nový reklamní koncept s názvem Moje království. Výrazný rozdíl je oproti předcházejícím kampaním v positioningu. V aktuální kampani Krušovice cílí na mladší ročníky. Až do loňského roku Krušovice rozvíjely ve svých reklamách koncept králů, který stál na adorací „tradičního mužství“. Hlavním protagonistou těchto spotů býval Václav Černohorský. Loni přišel pivovar s reklamou, v níž dostal hlavní roli Saša Rašilov, který měl značku posunout do pozice piva za odměnu, namísto piva konzumovaného na objem, proto komunikoval hlavně prémiové ležály. Nová kampaň se stále drží královského původu Krušovic, nicméně cílí na mladé konzumenty a snaží se o spojení s hudbou. Posun v komunikaci má na svědomí změna reklamní agentury. Od letošního roku vystřídaly Krušovice VCCP Prague za DDB.
Epický spot od DDB má příjemně vzdušnou, bezstarostnou atmosféru. Záběr na pádícího koně je vyslovená slast. Jen bych raději méně poslouchala VO (‚vždy vybíráme to nejlepší‘) - a více se dívala.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Chápu snahu o posun konceptu, ale škoda krále. Každá další taková změna bude pijáky jenom mást. Anglický VO za mě maká mnohem líp než ten český, což je veliká škoda.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)
Když do reklamy narvu ale opravdu skoro všechny banály, bude snad proto míň banální?
Vilém Rubeš
‚Všichni máme svá království, koukni na ně.‘ To jsou zase moudra. Obraz je skvělý, ale sdělení je poněkud na vodě. Tedy - na chmelu.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Ten začátek by tam neměl být, ten Rudolf druhý je pro nezasvěcené úplně mimo. Alespoň, kdyby se k němu nějakou oklikou děj vrátil. Jenže přednost dostala partička kámošů. Tohle je pro mě krok zpátky. Minulé kampaně s Řepkou byly výrazný a tohle je jenom výrazně hezky natočený. Nic víc.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
Moc se líbí, jak se ten spot nebere vážně. Což se ale úplně nedá říct o voice overu, kterej mohl bejt mnohem uvolněnější. A ne tolik tlačit na pilu, teda na ‚království‘. Jinak je to parádní práce a je hrozně super, že se někdo dokáže vymanit z tý klasický pivní reklamní bubliny. Těším se na další části kampaně.
Miky Karas (Scholz & Friends)
Nemůžu se rozhodnout, jestli je to epický pivní manifesto, vtipný pivní manifesto, nebo klišé pivní reklama s chlápkem, co rád sahá na chmel a ječmen. Ve všech třech kategoriích je to dobře udělaný, ale vlastně by mi úplně stačila jedna verze.
Martin Svetlík (Mustard)
Jak pejsek s kočičkou vařili dort a nakonec našli svoje království. A oslí můstek je ten Rudolf asi.
Pavel Jechort
4. Příběh Gustava (30 %)
Agentura ADison spustila pro klienta Pivovar Litovel kampaň na polotmavé pivo Gustav. Tento speciál byl inspirovaný naším nejslavnějším zápasníkem Gustavem Frištenským. Komunikace směřuje na region Haná, kde pivovar sídlí, i na celé Česko, jelikož bude pivo sezónně v celostátní distribuci. Speciál Litovel Gustav je inspirován Frištenského silou, fyzickou i duševní, která se stala hlavním tématem nové kampaně směřované na online i offline kanály a zahrnuje inzerci, komunikaci s médii, on-line reklamu, komunikaci na sociálních sítích a další doplňující aktivity,“ uvedla Alžběta Fridrichová, ředitelka agentury ADison.
No, tento animatik má celkem poetickou atmosféru z ‚lepších časů‘ a svým způsobem mě oslovil. Jen škoda, že klient nepřihodil nějakou tu korunu na lepší exekuci. Komiks je fajn.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Asi se to na Hané málo ví, ale na YouTube se lidé chodí koukat na videa. A komixy jsou oblíbené proto, že tam není moc textu. Jedna velká ukecaná nuda.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)
Příslib spotřebiteli: ‚Přišel, nabídli mu pivo, neodmítl, a už neutekl. Pozor ať se to nestane i vám!‘
Vilém Rubeš
Historizující animák je dobrý nápad, ale provedení pokulhává. I paralaxová animace se dá zvládnout dobře, ale co ty opilecky natrackované bubliny?
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Největším problémem tady neni ten animatik za dvě padesát, ale děj, který vás ponouká k tomu, abyste tohle videjko vypnuli jednou provždy a v Litoveli se maximálně zastavili na benzínce pro krabku Stařen.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
To jsou animatiky rovnou z prezentace, ne? Škoda, téma mi přijde zajímavý. A když už se člověk jednou rozhodne jít komiksovou cestou, dal bych si na exekuci fakt záležet. Na druhou stranu musím říct, že lokálům na Hanácku to asi bude chutnat.
Miky Karas (Scholz & Friends)
Škoda, že na tohle nebyly peníze. Myslím, že hrdinů jako je Frištenský bychom si mohli všímat mnohem víc a tady to spojení funguje až do produktu. Jen ta exekuce je zkrátka nešťastná. Ale držím palce!
Martin Svetlík (Mustard)
Že by po dlouhé době pivo s příběhem, co není přitažený za vlasy a ještě k tomu speciální produkt? Ta videa by se ale dala podstatně zkrátit a zahustit. Se mi zdá, že nebylo moc peněz na produkci.
Pavel Jechort
5. Zvířata v kampani (25 %)

Nová kampaň Conseq na podporu penzijního spoření
Od června 2018 spouští Conseq novou komunikační kampaň zaměřenou na podporu penzijního spoření. Od září pak naváže kampaní na retailové investice a Wealth Management. Kreativní koncept postavený na zvířecích archetypech vznikl ve spolupráci s agenturou Naf Praha. Kampaň cílí na generaci 20 – 35 let. Kampaň upozorňuje na to, že si lidé nespoří, i když si myslí, že s důchodem později nevystačí. Cílem kampaně je také zvýšit povědomí o značce Conseq v oblasti penzijního spoření, investic pro drobné investory a Wealth Managementu. Kromě on-linu včetně sociálních sítí se kreativa objeví i v rámečcích v soupravách metra a v plánované inzerci, součástí komunikace budou i krátká reklamní videa.
Hezké vizuály, čistá práce, ale pár takových už jsem viděla. Vlastně - celkem hodně jich bylo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jako aspoň to řekne, co má, ale stačí to? Taková ZOO všemožnejch klišé.
Matouš Fridrich (Triad Advertising)
‚Conseq? To jsou ti penzijní supové?‘
Vilém Rubeš
Tohle šlape - je to taková stará dobrá zápaďácká čistotka z katalogů na přelomu milénia. Je to až otrocky opisné, avšak vkusně provedené.
Jakub Hussar (Trinity Pictures)
Tak někdo si chtěl udělat pěkný printíky vzor 2008. Jedinej problém je, že i když tam jsou všude zvířata, kampaň je nekonzistentní. Lev reprezentuje někoho úplně jiného než pštros. Jak se řiká v boxu ‚Back to the gym‘.
Ondřej Souček (Česká spořitelna)
To je tak nijaký, že vlastně ani nevím, co k tomu napsat...
Miky Karas (Scholz & Friends)
Jako jo, ale spíš jako že ne.
Martin Svetlík (Mustard)
Tuhle kampaň už jsem někde viděl. Asi tak patnáctkrát.
Pavel Jechort
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.
Kampaně vystavuje Národní galerie reklamy

Apolena Rychlíková odchází z Alarmu

Generálním ředitelem ČT zvolen Jan Souček, Petr Dvořák po 12 letech končí

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média

V čele CNN Prima News končí Pavel Štrunc, zpravodajství Primy povede Martin Švehlák
