Zatímco místní maloobchodníkům pomáhají nástroje obchodování přes internet honit desetinky procenta růstu, za hranicemi Evropy čekají hladoví Čínani a Rusové. Tak by se dala shrnout nálada na únorovém setkání E-commerce Berlin Expo, jež se v německém hlavním městě uskutečnilo v krásných prostorách Station Berlin. Zmíněná konference a veletrh marketingových a e-commerce nástrojů v jednom je událost dost formátem - na čtyřech pódiích simultánně hovořilo přes 30 odborníků a v hale prezentovalo přes 80 startupů či firem zabývajících se optimalizací e-commerce. To vše v jednom dni, z něhož níže najdete to nejpodstatnější.
E-commerce Expo Berlin se zaměřuje primárně na oblast střední a východní Evropy, ovšem silné bylo zastoupení i například vývojářských firem z Turecka. Mezi vystavujícími byly hned dvě české společnosti - brněnský ROI Hunter, jež se zaměřuje na optimalizaci reklamy na Facebooku, a ostravští MonkeyData, kteří se soustředí na analýzy statistiky z nejrůznějších online zdrojů a kteří na podzim 2016 získali od investora Vladimíra Schmalze v dalším kole financování stovky tisíc dolarů. Šéf MonkeyData Jan Laštůvka byl i jedním ze spíkrů konference po boku Karla Wehnera (business development director, Alibaba), Nenada Cetkoviće (Lengow) či Dominika Johnsona (key account development, Yandex).
Jak Laštůvka správně poznamenal, marketplace is the new black. Zásadně se mění přístup zákazníků, kteří kvůli nakupování ze zahraničí potřebují důvěřovat spíše prodejci, než obchodníkovi, a tak marketplaces, internetová tržiště jako eBay, Amazon nebo Alibaba, představují příležitost i pro malé české obchodníky. Ty se totiž snaží svůj tržní podíl v Česku zvyšovat o malá procenta či jejich desetiny, zatímco na ně čeká miliarda Číňanů ochotných nakupovat. Masivně se také rozjíždí social commerce, na které je v podstatě založeno eBay. Obrovský nástup social commerce, které už nyní tvoří 5 % z celé e-commerce, demonstrují i poslední změny na sociálních médiích - chatboti, Facebook Store, Facebook Marketplace a podpora prodejních skupin. Podíl Facebooku na objednávkách v rámci social commerce nyní tvoří 85 %, ale už mu dýchá na krk Pinterest - 93 % jeho uživatelů totiž používá síť pro vyhledávání produktů k nákupu, na což před pár dny služba zareagovala zavedením možnosti hledat e-commerce vizuálně. Takový Shazam pro fotky. No co, lidé prodávají lidem.
E-commerce Expo Berlin nabídlo hned několik rovin vědomostí a novinek - pro mediální plánovače rozsáhlé a složité přednášky o programatickém nakupování reklamy ve vyhledávání, optimalizaci SEO či klíčových slov, pro manažery CRM prezentace integrovaných systémů a návody, jak sledovat zákazníka napříč všemi zařízeními a kanály. Mezi vystavujícími jste mohli najít obsahové nástroje jako AX Semantics, kteří pomáhají s automatizovaným překladem textu, UX optimalizaci od ContentSquare či práci s audiencí v rámci Segmentify. Na place prezentovala i řada online agentur a německých a polských partnerů Facebooku či Googlu. Nutnost překročit hranice trhu dokazovaly také reakce na otázku, zda zmínění vystavující působí na českém trhu - chtěli by, ale z pohledu priorit je příliš malý. A to se dostáváme k Číně a Rusku.
Východní trhy byly jednoznačně rezonujícím tématem, které by si neměl kterýkoliv stratég nechat ujít. Klíčovými přednáškami pak bylo vystoupení Dominika Johnsona z ruského vyhledávače Yandex a Nenada Cectkoviće z firmy Lengow, jež optimalizuje vstupy pro mezinárodní retailery na čínský internetový trh. Tématu se budu věnovat detailněji v dalších týdnech v rozhovorech s oběma pány, prozatím tedy pár zjištění na ochutnávku.
Čínský trh e-commerce představuje desetinásobek toho německého a dvojnásobek kumulovaného trhu Evropské unie a USA. Čtvrtina populace nakupuje online, což je samo o sobě úctyhodné číslo, které ale zároveň evidentně do budoucna poroste. Bavíme se celkem o 720 milionech uživatelů internetu.
Zatímco pro vstup na evropský či americký trh můžete používat nástroje nám známé, v Číně se budete muset spokojit s jejich rivaly. Namísto Googlu budete používat Baidu, Amazon nahradí Tmall, Facebook (a v podstatě celý život) nahradí WeChat, tweetovat budete přes Sina Weibo a platit přes Alipay. Přitom 40 % všech transakcí v e-commerce pochází právě z tržiště Tmall. Oproti USA, kde chytré telefony generují třetinu transakcí, v Číně je to už celá polovina. Je to typický znak extrémně rychle se vyvíjející společnosti, která v podstatě přeskočila používání počítačů. Roční obrat e-commerce v Číně představuje obrat 85 miliard amerických dolarů, přičemž 40 % čínských zákazníků nakupuje zahraniční zboží, především módu, domácnost, kosmetiku a farmaceutika.
Yandex uvedl prezentaci z trochu jiného úhlu. Když máte zemi, která je padesátkrát větší než Německo a měří ze západu na východ sedm a půl tisíce kilometrů, internet se fakt hodí. Přestože v Rusku klesly příjmy od roku 2014 do roku 2016 o 6 % a inflace vyskočila o 13 %, ve skutečnosti se země stává stále lepší příležitostí. V posledních letech (především kvůli politické situaci) výrazně klesl dovoz zboží a je po něm větší hlad. Rusové je tak nejčastěji nakupují na čínských portálech. Zároveň za posledních 15 let vzrostla ruská kupní síla o 300 %. Roční obrat obchodu v Rusku představuje 370 miliard eur. E-commerce roste z roku na rok o 16 %, což je rychlost, za kterou by líbala ruce leckterá západoevropská země. Německý e-commerce například roste rychlostí zhruba 1 % za rok. Podle agentury Nielsen se zároveň drží stabilní hladina spotřebitelské sebedůvěry.
Rusko a Čína čekají na evropský retail. Pro Rusko představujeme 10 % jejich zahraničních nákupů a pravděpodobně se naskytuje velká příležitost to změnit k lepšímu. Všichni na E-Commerce Expo Berlin se zdáli být v tomto zajedno.
Autor textu konzultuje brand a content strategie, mentoruje startupy a rád pomáhá s produktovým vývojem. Další jeho texty najdete na adamkontra.cz.