Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

„E-commerce už je mainstream ekonomiky“

„Každý z nás, kdo prodává, bude e-shop,“ prohlásil v Ostravě na úvod dvoudenní konference ShopExpo o obchodování online Tomáš Jindříšek.

Tomáš Jindříšek

Tomáš Jindříšek na podiu konference ShopExpo v Ostravě

Prodej zboží přes internet dávno přestal být okrajovým způsobem obchodováním v Česku a bude nabývat na důležitosti. Na úvod mezinárodní konference o e-commerce ShopExpo to řekl Tomáš Jindříšek, šéf agentury Dark Side a jeden z organizátorů akce. „Každý z nás, kdo prodává, bude e-shop. Velké hypermakerty vstupují na toto hřiště, i další hráči. Vyhraje ten, kdo je silný, nebo kdo je chytrý. E-commerce přestala být alternativou, už je mainstreamovou platformou ekonomiky. Jsme připraveni na ti, že konkurence bude čím dál větší,“ tvrdí Jindříšek. „Jsme lídři ekonomiky, vytváříme řadu pracovních míst. Začínáme mít poměrně moc,“ prohlásil před pár tisícovkami marketérů a obchodníků ve vítkovické hale Gong.

„Umění je prodat lidem, co nechtějí. To je to, co dělá dobrého obchodníka,“ pokračoval. V zájmu tohoto cíle se proto stírá rozdíl mezi online a offline prostředím, zůstane jen prodej jako takový a co půjde, to je kvalitní nákupní zážitek. „Fyzické obchody už mnohdy připomínají showroom e-shopů. I v kamenných prodejnách, třeba elektra, co není přímo na skladě, se nabízí přes tablet,“ popisoval marketér.

Rozvoj přesto podle něj brzdí řada neefektivních přístupů, mimo jiné to, jak e-shopy umožňují zákazníkům platit. „E-shopy, byť jsou technologickým lídrem, jsou v tom paradoxně nejvíc pozadu,“ podotkl Tomáš Jindříšek. Poradil také kreativněji pracovat s obsahem, efektivně vizualizovat nabízené zboží či mít prodej uzpůsobený pro prostředí mobilů a tabletů.

Jak zlepšit svůj e-shop

Co na akci ShopExpo radil Tomáš Jindříšek prodejcům přes internet

  • Opusťte zemi a expandujte. „Češi jako nákupčí jsou jedni z nejhorších. Jsme mrchy. Chceme nejlepší zákaznický servis, nejlepší služby, nikdy nejsme spokojení. Chcete dělat byznys pro sedm milionů nespokojenců v Česku, nebo násobně víc v zahraničí?“
  • Připravte web pro tablety a mobily, odtud jde momentálně už nejvíc objednávek. Technologie se v krátkodobém pohledu přeceňují, v dlouhodobém podceňují – ne že bychom všichni museli najednou nakupovat z mobilu, v posledních letech jsme se ale všichni začali používat internet jinak.
  • Design prodává. Usnadněte orientaci na webu co nejvíc, pracujte s tím, že hlavní prvky mají být vidět nejvíc.
  • Obsah navíc zaujme. Budujte komunitu, prodávejte díky obsahu. Jindříšek vyprávěl o kampani Philipsu na holicí strojky, do níž s kolegy zapojil youtubery a zahalil ji do podoby zábavních videí.
  • Buďte vizuální. Nabídněte doplňky k „tabulce“. Alternativní způsoby prezentace výrobků, třeba na barevné škále, pomohou zvýšit prodeje. „V tomto vyniká Ikea. Ikea je svět kompozice, kde si vybíráte celkový zážitek, svět, ne jednotlivé výrobky. Kdyby prodávali jen židle ze skladu, tak úspěšní nebudou.“
  • Budťe skutečně dostupní, úplně online. Lidi nechtějí objednat si zboží a čekat na něj pak týdny.
  • Usnadněte platby. Platit nikoho nebaví, minimalizujte celý proces. Podíl dobírek klesá, QR platby a pohodlnější způsoby placení jsou na vzestupu.
  • Defragmentujte prodej. Role homepage se zmenšuje, dělejte podstránky, microsite, nabídkové newslettery. Začnete aspoň základní segmentací.
  • Tvořte pro své nejlepší zákazníky. Věnujte se nejenom přivádění nových zákazníků, ale udržení a spokojenosti stávajících.
  • Není umění prodat se slevou, k tomu umí nakonec sáhnout každý, nejúspěšnější e-shopy ale dovedou prodat dráž. Budujte tedy značku, včetně vlastního stylu.
  • Nabídněte vždy něco navíc. „Když nevyhrajete nejnižší cenou, z obyčejného e-shopu udělejte brandový klub. Způsobem, jak budovat lovebrand, jsou odměny, uvítací mail, komunikace v návaznosti na životní cyklus výrobků.“
  • Zahraniční marketéři se často ptají, zda jsme první, kdo něco udělá. Čeští zjišťují, kdo další to ještě dělá, aby se dalo uspět. Hledejte pořád nové možnosti.