Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

E.on stopnul reklamu na Facebooku a Instagramu, sklidil kritiku

Energetická firma mluví o boji proti nenávistným projevům, lidi na síti to vidí jako cenzuru.

Energetická skupina E.on oznámila, že až do odvolání zastavuje veškerou publikaci a propagaci na Facebooku a Instagramu. „Jako jedna z velkých mezinárodních značek tím vyjadřuje svůj postoj proti nenávistným projevům, diskriminaci a nesnášenlivosti, které se na těchto sociálních sítích v poslední době stále více množí,“ prohlašuje firma. Publikaci i propagaci na sítích zastavila ve všech zemích, kde působí, včetně Česka. S lidmi bude přes sítě dál komunikovat v rámci community managementu, ale nebude přidávat ani propagovat nové příspěvky. K obdobnému kroku, který odstartovala iniciativa Stop Hate for Profit, se rozhodla řada dalších velkých globálních značek, mezi nimi Coca-Cola, Starbucks nebo Unilever.

V Česku konkrétně E.on s okamžitou platností zastavil na Facebooku reklamní kampaň Zelená od E.onu, kterou chce podpořit využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů, a tím přispět k čistšímu ovzduší. Velkou měrou rozhodnutí poznamenalo i podporu ekologické soutěže E.on Energy Globe. Za všechny propagované akce platila firma v průměru stovky tisíc korun měsíčně. „Facebook cíleně potlačuje organický dosah a firmy tak musí příspěvky propagovat, aby se obsah dostal mezi uživatele. Nás to samozřejmě poznamená. Jen bez propagace by měsíční zásah našich příspěvků klesl v průměru na jednu pětinu. My jsme se ale rozhodli nepublikovat vůbec. Podobný bojkot je namístě a doufám, že Facebook podnikne adekvátní kroky k tomu, abychom se tam všichni cítili bezpečně,“ uvedla Daniela Magersteinová, manažerka sociálních sítí E.onu v Česku.

„E.on jedná vždy v souladu se základními hodnotami, jako jsou respekt, diverzita a tolerance. Výslovně a rezolutně se staví proti rasismu, nenávistným projevům a diskriminaci a tento jasný postoj očekává i od svých partnerů. V této souvislosti považuje za nutné svým hodnotám dostát a přehodnocuje svoji roli na Facebooku a Instagramu. Od nich očekává, že podniknou adekvátní kroky, kterými ochrání své uživatele před nenávistným obsahem a zvýší jejich bezpečí,“ uvedla firma v tiskové zprávě.

Připojujeme se k celosvětovému bojkotu #StopHateforProfit. Společně s ostatními globálními značkami zastavujeme...

Zveřejnil(a) e.on dne Čtvrtek 2. července 2020

Přímo na Facebooku s tím narazila. „Díky za zprávu, přes víkend ověřím, zda u vás někdo z rodiny neodebírá energie, a pokud ano, hned příští týden zařídíme přechod ke konkurenci,“ reagoval v diskusi uživatel Lukáš Erben. „Zrovna od E.onu přecházím ke konkurenci. Toto mi potvrzuje, že to bylo dobré rozhodnutí,“ ozval se Martin Sotona. „Jako váš zákazník vyjadřují svůj nesouhlas s touto vaší politikou cenzury. Pokud nadále budete směřovat tímto ‚totalitním‘ směrem, budu nucen poohlédnout se po jiném dodavateli energií,“ varoval Tomáš Plaček. „Jsem spolumajitelka poměrně velké firmy v oblasti kovovýroby. Zrovna děláme výběrové řízení. Fajn vědět, že vás oslovovat nebudeme,“ vyhodnotila si Linda Škodová. „OMG! E.on hledá podstatu bytí! Nestačilo by, kdybyste dodávali elektřinu?“ táže se Dominik Wieluch. „Jsem rozhodnutím vaší firmy jako dlouholetý zákazník velmi zklamán. Iniciativa Stop Hate for Profit se bohužel jeví jako ideologický klacek extrémní levice využívaný v boji proti politickým oponentům v USA a jinde. S politováním tedy konstatuji, že nejde o boj proti nenávisti a neslušnosti, jde o cenzuru,“ dovodil Aleš Farda. Komentářů bylo přes tisíc, a mnoho z nich vůči argumentaci energetické firmy kritických.

„Nezastíráme, že vlna negativních reakcí a emocí, které se v souvislosti s naším prohlášením o připojení k iniciativě Stop Hate for Profit na sociální síti objevily, nás překvapila. V zásadě šlo o odlišné vnímání samotné podstaty této iniciativy a jejího smyslu ze strany uživatelů,“ reagoval na vlnu kritiky na síti Tomáš Brych, vedoucí marketingové komunikace skupiny E.on v Česku. „Bereme si z toho ponaučení, že v podobných případech je třeba hned od začátku ještě více vysvětlovat důvody a cíle, aby se minimalizovala možnost nesprávného výkladu celé akce,“ sdělil také Médiáři.

Brych zároveň odmítl, že by šlo o využívání módní názorové vlny jako zástupné argumentace, který by omluvila nutné úspory v době koronaviru: „K iniciativě Stop Hate for Profit jsme se nepřipojili kvůli tomu, abychom snížili náklady na online reklamu, ale protože nám tento postoj dává smysl a souzní s našimi firemními hodnotami, kterými jsou mimo jiné i diverzita, respekt, tolerance a otevřená komunikace.“

„Rozhodnutí pozastavit propagaci na Facebooku a Instagramu jsme přijali napříč všemi zeměmi v celé skupině E.on a bereme ho jako příležitost upozornit tyto platformy na určitý problém, který bychom v rámci společného dialogu rádi otevřeli a zlepšili. Kolegové z centrály v Essenu jsou nyní v kontaktu se zástupci Facebooku a diskutují o možnostech dalšího postupu,“ doplnil vedoucí marketingové komunikace Tomáš Brych.