Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Albert se v Česku chystá na e-shop
Nizozemská síť obchodů Albert se v Česku chystá prodávat online. „V rámci naší skupiny [Ahold Delhaize – pozn. red.] máme značné zkušenosti s e-commerce, ať už v Americe, nebo v Beneluxu. Čas běží velmi rychle a my teď e-shop pro Česko zvažujeme mnohem víc než dřív,” uvedl pro Retailek Jesper Lauridsen, generální ředitel obchodů Albert. Dodal, že Ahold momentálně zvažuje své možnosti na českém trhu. E-shop by se měl rozběhnout v rámci několika málo let. Loni představil Albert nový koncept prodejny v pražském Centru Chodov. Kromě nových oddělení, včetně stánku s čerstvě připravovaným sushi, vinotéky, pekařství, koutku s bylinkami, masnou a fresh barem, je uprostřed prodejny vyčleněn prostor na zhruba 1.000 produktů zdravé výživy, převážně nové značky Nature’s Promise.
Takže na Chodově bude Albert úplně vyňuňanej cool shop, zatímco třeba v Holešovicích to bude furt ta uslintaná sámoška, kde se bojím, že dostanu hadrem... Trochu mi ten repositioning přijde malinko přes závit. Lidl na to šel postupně, trvalo mu to deset let a změna designu poboček byla až to poslední. Ostatně, za těch 12.000 hrubého asi prémiové služby nedostanu. Zkrátka, z Alberta mám horší pocit než z ultra diskontů a to už je co říct. To se bude blbě napravovat.
Václav Loubek
Těžko se mi to specifikuje, ale Albert je pro mě ze všech hlavních hráčů na retail poli tím nejméně rozlišitelným. Napsat „bez chutě a bez zápachu“ by možná bylo příliš kruté, ale určitě tam chodím nakupovat nejméně. A co se e-shopu týče, tak jen tradiční povzdech, který už jste ode mě slyšeli stokrát:‚A co ve Zlíně, budete také‘?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Před Aholdem stojí velká výzva, online není úplně jednoduchý pro zahájení. Nový zdravý sortiment, který Ahold v prodejnách představuje je i velmi chutný, kdo má chuť na trochu zdravého životního stylu, přijde si určitě na své.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Spuštění pickup pointů do půl roku (při rozumné ceně), to by byl od Alberta za poslední roky ten nejlepší počin. Ušetřené hodiny ročně… Chodov super (až na tu digitalizaci), ale jedna prodejna změnu image nedělá…
Jan Penkala (Acomware)
I když Ahold započal renovaci prodejen, stále má v kamenném světě hodně práce. Uvidíme, jak si poradí s e-shopem.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Albert chytá nový dech a snaží se dohnat co dříve zameškal. Ve vedení jsou zkušení manažeři ze Stocku a FMCG. Na míře inovací a budoucích plánech je to obecně znát.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
2. Premiér v demisi investuje do spodního prádla
Fond Hartenberg, který patří premiérovi v demisi a šéfovi hnutí ANO Andreji Babišovi, kupuje většinový podíl v internetovém prodejci spodního prádla Astratex. Podle iHNed.cz Babiš skrz fond koupil 51 % Astratexu, zakladateli a generálnímu řediteli Petru Vítovi má zůstat víc než čtvrtinový podíl. Kromě Babišova fondu do Astratexu vstoupí místní podnikatelé z oblasti e-commerce a online marketingu Tomáš Fikar s Romanem Oravcem a Jan Svoboda z firmy Programia, která dodává řešení pro e-shopy. Astratex vede podle názoru investora velmi zkušený manažerský tým, který bude za podpory Hartenbergu pokračovat v evropské expanzi. Pro Babišův fond se jedná o první krok směrem k segmentu e-commerce.
To je jak ten stokrát omletý vtip o tom, jak Bill Gates chtěl LinkedIn. ‚Myslel jsem zřídit účet, vy tupci!‘ Tak Andrej asi Monice kúpil podprdu. Jen aby holka nezjistila za pár let, že je jen jednou z firem v holdingu...
Václav Loubek
Astratex je pro mě jedna z hlavních značek prodejců spodního prádla, takže výběr to byl asi správný. A cože fond Hartenberg také spravuje? Ano, kliniky reprodukční medicíny. A cože Astratex také prodává? Ano, kojící podprsenky. Mně to smysl dává...
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Asi mi je jedno, kdo tento obchod provozuje a předpokládám, že běžným zákaznicím asi taky, snad to přinese i něco dobrého.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Tohle je bomba. Jeden z nejzajímavějších e-shopů na trhu, který skutečně fungoval pro zákazníky a dělal byznys velmi chytře. Možná je vhodná doba na prodej za zajímavou cenu. Kupující je dost překvapivý.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Logický krok pro obě strany. Uvidíme, jak změna vlastnictví ovlivní oblibu Astratexu u antibabišovců. Pokud tuto změnu vůbec zaznamenají.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
3. Lidl zavádí stavenkovou kartu a mění Audi za BMW
Rok po uvedení papírových poukázek Naše stravenka přichází Lidl na trh se stejnojmennou elektronickou stravenkovou kartou. „Připadá nám to jako vhodný krok z hlediska postupu technologií,“ uvedl Vít Pravda, jednatel Lidlu. Papírové stravenky z trhu nezmizí. Elektronické vytvořil Lidl ve spolupráci s firmou Mastercard a bankou ČSOB, která karty vydává. Kromě restaurací McDonald’s, Nordsee, Pizza Coloseum nebo Subway lze s Naší stravenkou platit také v prodejnách Lidl a v sesterské síti Kaufland. V Kauflandu bude elektronická stravenka zavedená zhruba v polovině roku. Mezi další novinky Lidlu patří výměna vozového parku zdejších manažerů. Dosud jim řetězec poskytoval Audi, nyní je mění za BMW, ojeté vozy by navíc obchod rád prodával rovněž svým zákazníkům. O této obchodní aktivitě Lidlu informovalo Autoforum.
To s těma ojetýma bavorákama nebyla aprílová zpráva? Já ji četl 1. dubna, ale nevšiml jsem si, že byla publikovaná už o den dřív... Určitě bude potřeba se ojetých aut zbavit. Rozhodně bych teď nechtěl být v kůži dealerů BMW, protože takový jahreswagen za slušnou cenu možná odláká dost zájemců o koupi entry-level variant trojkové řady. Rozhodně to dost zahýbe i cenami na trhu ojetin...
Václav Loubek
Tento stravenkový byznys se mě netýká, ale věřím, že jedna další kartička do peněženky dotyčné nezabije a spíš si ušetří starosti s jejich papírovou formou. Ale že bych si šel koupit bavoráka do Lidlu (nebo přes Lidl), to je pro mě pořád ještě dost špatně představitelné.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Lidl karta stravenka je zajímavá věc, ale obávám se, že při výběru u obchodníka, kterou stravenku ano a kterou ne, mi to přijde jako hodně nevýhodné. Ojetá BMW nám asi s tím omlazením aut v Česku moc nepomůže. Trochu mi to připomíná takové pěkné ladné řešení, co s ojetými auty, my je tady nechceme, tak šup někam jinam.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Pěkné příklady sekundárních příjmů k hlavnímu businessu. Ještě by to chtěla elektrická auta, aby to bylo úplně ‚cool‘. Dočkáme se v Česku po vzoru Německa i telefonního operátora a půjčovny elektrických kol? Aneb – Lidl a Alza se prostě vtírají pod kůži zákazníkům všude možně.
Jan Penkala (Acomware)
Lidl prostě stále něco inovuje. Ne nadarmo je často obchodníkem roku.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
Na první pohled opravdu kuriózní záležitost, ale Lidl je dobrý obchodník i zaměstnavatel, takže to dává smysl. To věřím, že dealeři z toho mají vítr a sám jsem zvědavý, co se tím na trhu prémiových aut změní.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
4. Módní řetězec C&A spustil e-shop
Oděvní firma C&A začátkem března v Česku spustila e-shop. Kromě Česka s internetovým prodejem německá oděvní značka expanduje do dalších 10 zemí – do Chorvatska, Portugalska, Rumunska, Slovenska, Slovinska, Švédska, Finska, Dánska, Řecka a Maďarska. E-shop je pro Česko dostupný v anglickém jazyce, ceny jsou uváděny pouze v eurech. Zboží do Česka bude C&A dovážet pomocí služby DHL z Německa. Minimální cena objednávky je 19 Eur (tedy zhruba 480 Kč). Za dopravu se českým zákazníkům přičte k celkové objednávce ještě 4,95 Eur (125 Kč). Do Česka se zboží dostane od 4 do 5 dnů od objednání. Řetězec se tak přidává k současnému trendu přesouvání fashion retailu do online světa a zeštíhlování flotily kamenných poboček.
Tady vidím velký špatný... Když jdu nakoupit do ‚mallu‘, tak nějak si ho projdu, koupím, co se mi líbí, nejdu nutně jen do jednoho obchodu. A při tom zamířím třeba i do C&A. Jenže na webu ten nákupní proces funguje jinak... Než bych prošel v práci všechny e-shopy všech značek, které jsou v nějakém tom OC Chodov nebo Letňanech, tak na to nestačí nejen pauza na oběd, ale asi ani celá pracovní doba. Takže prostě půjdu někam, kdo je lídr. A to C&A nebude. To bude Zoot, dokud nezkrachuje, případně Lidl, Tesco (F&F) a další značky, které jedou na množství. Zjednodušeně řečeno - je mnohem víc lidí, kteří potřebují kalhoty než těch, co potřebují C&A kalhoty... Řešení? Asi virtuální mally, ale to už je třeba ten Zoot...
Václav Loubek
Schválně jsem to zkusil přes Google, abych zjistil, jak si poradili s tím symbolem & v názvu společnosti. No, neporadili (určitě ne moc elegantně). Ono vůbec dohledat samotný online krám je teda úkol hodný hledačů Novičoku v Česku. Ani logisticky to zatím úplně hladce nefrčí (nemožnost vracet a ještě platit za vratky). Ale dejme tomu pár měsíců, abychom věděli, kdy to C&A zase zavřou.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
C&A online mi přijde jako poslední výkřik, který nikdo bohužel neuslyší. Uvidíme jak tedy v dnešní přehršli značek na on-line obstojí.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Tak to je úplně děsivý příklad. Spusťme e-shop pro 11 zemí, kašleme na zákazníky, hlavně že bude e-shop. Doprava za 125 Kč, vrácení zboží nehradí (imho nezákonné), cena 2kg balíčku do Německa - DPD nebo DHL za 182Kč, Česká pošta 308Kč. Tohle prostě fungovat nebude, přitom ostatní retaileři (i fashion) byli schopni spustit lepší řešení.
Jan Penkala (Acomware)
Na módním trhu to vře. CA není žádný luxus, ale za pokus ten online prodej rozhodně stojí.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
I když ne v úplně dotažené podobě, tak už i C&A má svůj eshop. Z velké oděvní čtyřky (H&M, C&A, Marks & Spencer a Zara) tak zůstal stát opodál jen můj bývalý Marks & Spencer…
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)
5. Mall.cz zkouší přímý prodej v Nových Butovicích
Internetové tržiště Mall.cz se rozhodlo z online prostředí zabrousit do offline. V nově zrekonstruovaném obchodním centru Nové Butovice otevřelo první prodejnu umístěnou v obchodním centru. Zároveň se jedná o první kamennou prodejnu Mall.cz, přidány jsou do ní totiž regály s vybranými produkty, které si mohou zákazníci přímo odnést. Kromě Mallu zde sídlí také pobočka CZC.cz, které patří do stejné rodiny Mall Group, a tak spolu mohou sdílet logistiku. Na tomto principu by ostatně mohla fungovat nová strategie Mallu celkově. Skupina má v plánu užší propojování všech projektů, které k ní patří. Jedná se o Mall.cz, Košík.cz, který prozatím ukončil svou působnost v moravských a slezských regionech, Vivantis.cz, CZC.cz a síť výdejen Uloženka. Právě ta by mohla sloužit jako konečný, jednotící prvek.
Tak v podstatě se bude asi jednat hlavně o výdejnu, kde budou mít nějaký základní sortiment, něco co má dobrou votoč, jak říkají v autobazarech (třeba v Lidlu). Takže tady ten krok je vlastně docela logický.
Václav Loubek
Ti opravdu velcí hráči v onlinu si mohou dovolit otevírat kamenné prodejny. Obratově je to asi nezachrání, ale zlepšit vazbu na značku (nebo vůbec její znalost) by takový krám zvládnout mohl. Líbí se mi to postupné propojování uvnitř skupiny a jsem zvědavý kam všude povede.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Je to cesta jak ušetřit za neúměrně narůstající poplatky za poštovné. Vyzkouším, zatím je to dobrý trend, mnohem lepší než se často nahánět s firmami, které objednané zboží dodávají.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
U výdejen či pseudoprodejen je důležité, jaká bude v obchodním centru režie. Domnívám se, že funkce výdejny bude převažovat. Pak je důležité mít hodně výdejů.
Tomáš Hájek (ADMEZ)
E-commerce holding nezůstává pozadu za Alzou a také pracuje na propojení eshopu s kamennými prodejnami a fyzickým zážitkem. Více značek v portfoliu má svá pro i proti, pokud se využije vhodných synergií, tak z toho mohou profitovat všechny značky.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)