Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

eBay se zhlédl v Pinterestu a společně následují mantru Dietera Ramse

Na tiskové konferenci s velkoryse pojatým názvem Future of Shopping (Future of Commerce) představila ve středu 10. října americká společnost eBay nový produkt Feed, který redefinuje nákupy a pomůže objevit vše, co jste ani netušili, že si budete chtít koupit.

Pokud si novinku eBay dobře prohlédnete, jistě vás udeří do očí „nenápadná“ podobnost s populární sociální sítí Pinterest.

eBay Feed

eBay Feed

eBay Feed

eBay tak sebe sama zařadila do poměrně početné skupiny „copycats“, která si povedené uživatelské rozhraní vypůjčila (nutno poznamenat, že ani Pinterest nebyl úplně první).

Pro mnohé divoká představa, že i takový gigant jako eBay má něco podobného zapotřebí, je lehce odůvodnitelná. Rozhraní Pinterestu je totiž nevšední kombinací jednoduchého designu, přímočarého podání a perspektivy dobré obchodní účinnosti.

Pinterest

Obsah, který je ústřední pro obojí, eBay narozdíl od Pinterestu plánuje systematicky servírovat sám každému uživateli zvlášť, aby naplňoval svůj obchodní záměr a zároveň odpovídal preferencím nakupujících.

To, zda je převzatý způsob, jak zabalit dynamický obsah, přenositelný ze světa sociálních sítí do ecommerce, ukážou zkušenosti zákazníků. Úspěch by rozhodně mohl mít, neboť využité principy jsou překvapivě univerzální a svým způsobem zapadají i do známé, čtyřicet let staré mantry designéra společnosti Braun Dietera Ramse vztahující se k deseti pravidlům dobrého industriálního designu.

Ramsova představa je minimalistická a dává důraz na užitnost a pochopitelnost. Design (rozhraní, produktu, …) by měl být v pozadí obsahu a nerušit jej, zároveň by neměl být modním výstřelkem, ale měl by naopak odolat toku času. Naše weby mají být estetické, čisté a simplistické do posledních detailů, neboť jen tak budou pro uživatele jednoduše konzumovatelné, upřímné a nebudeme je muset měnit za rok.

Zmíněné UX se drží tohoto paradigmatu a otázkou je, zda to nakonec nebude jediné, co po prasknutí bubliny Pinterestu přežije a stane se inspirační vlaštovkou budoucnosti nového designu stránek v oblasti elektronického obchodování. Zažité pořádky složitého, opakujícího se a funkcemi přecpaného designu českých e-shopů jsou zátěží a snad se i u nás objeví tací, kteří stávající paradigma zahodí a otevřou se novým nápadům, které nejsou vytržené z kontextu dobrého a jednoduchého designu.

Řečeno s Ramsem, „good design is as little design as possible“.