Echo Media koupil Španěl z Bohemia Interactive

Marek Španěl se stal většinovým akcionářem Echo Media. Podíl opět má i Dalibor Balšínek.

Marek Španěl. Foto: Bohemia Interactive

Marek Španěl. Foto: Bohemia Interactive

Novým majoritním vlastníkem vydavatelství Echo Media, které provozuje online deník Echo24.cz a tištěný Týdeník Echo, se stal spoluzakladatel a spolumajitel herního studia Bohemia Interactive Marek Španěl. Odkoupil většinový akciový podíl Rudolfa Ovčařího, který byl jedním ze dvou původních finančních investorů mediální firmy. „Malou část akcií vydavatelství“ podle Echa od loňska vlastní předplatitelé. Loni v prosinci totiž z Echo Media vystoupil druhý z původních financiérů Jan Klenor, poté Ovčaří vlastnil 49 % přímo a 51 % vložil do nové nadace, z níž mohou abonenti získávat drobné podíly nákupem předplatného Echa. Tím si Echo plánovalo zajistit „dlouhodobé stabilní financování“.

Nový většinový majitel přichází do vydavatelství čtyři měsíce po zmíněné transakci. Je přitom jedním z aktuálních víc než 13.500 předplatitelů Echa. „S trochou nadsázky jsem se z předplatitele stal vydavatelem,“ komentuje to Marek Španěl. „Jsem dlouholetý předplatitel a příznivec Echa. Vnímám užitečnost existence Echa pro společnost a chci přispět k jeho dalšímu rozvoji jako autonomního, nezávislého a svobodného média,“ předeslal.

„Marek Španěl je pro Echo ideální typ majoritního akcionáře, je selfmademanem, z garáže vybudoval vývojářskou firmu světového významu. Nedělal obchody se státem, což je pro nezávislé médium důležité. Podobně jako Jeff Bezos se ujal Washington Post, Marek Španěl posiluje Echo, které se ale opírá o pravicový a konzervativní hodnotový základ,“ prohlásil zakladatel a šéfredaktor Echa Dalibor Balšínek. Ten se opět postaví do čela vydavatelství. Stane se předsedou představenstva a znovu též akcionářem Echo Media. Tím přestal být na sklonku loňska, když svůj podíl vložil do zmíněné nadace, kterou ovládl Ovčaří. Z tehdejšího vyjádření Echo Media plyne, že šlo o méně než čtvrtinu akcií.

„Celou transakci řídil a konziliárně přivedl k výsledku přední mediální podnikatel a expert Michal Voráček, kterého pro náročnou a citlivou operaci angažovaly obě strany,“ uvádí Echo Media k aktuální transakci.

Vydavatelství Echo Media založené v lednu 2014 mělo podle účetních závěrek, které zveřejnilo, za první čtyři roky fungování kumulovanou ztrátu 44 milionů Kč. To se týká let 2014 (kdy Echo začalo fungovat na webu a posléze přidalo tištěný týdeník) až 2017. Zveřejněné závěrky za roky 2018 a 2019 podrobně vývoj tržeb ani zisku nepopisují, rok 2019 byl podle loňských Balšínkových slov pro Médiář do té doby ekonomicky „nejlepší v historii“, i tak ale skončil „mírnou ztrátou“.

České studio nově s čínským strategickým investorem

Největší české herní studio Bohemia Interactive v loňském roce 2020 zvýšilo tržby o 11 % na 1,1 miliardy Kč, jeho provozní zisk EDITDA stoupl o 30 % na 848 milionů. „Podle všech klíčových výkonnostních ukazatelů byl loňský rok pro Bohemia Interactive tím druhým nejúspěšnějším od založení studia v roce 1999,“ uvedla firma. Loňské prodeje táhly zejména úspěšné herní tituly Arma 3 a DayZ.

Letos v únoru, tedy zhruba před dvěma měsíci, vstoupil do Bohemia Interactive čínský technologický holding Tencent, mimo jiné provozovatel komunikačních a sociálních platforem Weixin (WeChat) a QQ. Čínský Tencent získal v Bohemia Interactive menšinový podíl, detaily nebyly zveřejněny. „Tímto krokem se zařazujeme po bok špičkových světových herních studií, ve kterých působí firma Tencent jako strategický investor,“ prohlásil tehdy Marek Španěl jako šéf a akcionář Bohemia Interactive.