Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Echo Media má nové akcionáře, Klenor a Ovčaří kapitalizovali své pohledávky

Dvojice věřitelů majetkově vstoupila do vydavatelství, akcionářem je dál i Dalibor Balšínek.

Dalibor Balšínek

Dalibor Balšínek

Dlouholetí věřitelé vydavatelství Echo Media Jan Klenor a Rudolf Ovčaří se stali jeho novými akcionáři. Třetím akcionářem zůstává Dalibor Balšínek, statutární ředitel vydavatelství a šéfredaktor jeho titulů a zároveň dosavadní vlastník. Změnu potvrdil Médiáři. Vydavatelství mu před vstupem Klenora s Ovčařím patřilo z 95 %, zbývajících 5 % držela obchodní ředitelka Petra Feřtrová. Přesné rozdělení podílů mezi trojicí akcionářů Balšínek nekomentoval.

Echo Media podle obchodního rejstříku s prosincovým vstupem Klenora a Ovčařího zvýšilo svůj základní kapitál ze dvou na devět milionů korun, zároveň se zbavilo finančních závazků. „Kapitalizovaly se veškeré dluhy,“ říká Balšínek. „Pro společnost se nic nemění. Akorát je výrazně posílena.“

Hospodaření Echo Media

rok 2014 2015 2016 2017
tržby 8,9 25,3    
výsledek -13,2 -9,7 -6,6 -14,6

Zaokrouhleno. Zdroj: Echo Media (ne všechny údaje z účetních závěrek jsou veřejně k dispozici)

Vydavatelství je od počátku ztrátové. Podle účetních závěrek, které Echo zatím zveřejnilo, mělo za první čtyři roky fungování kumulovanou ztrátu 44 milionu Kč. To se týká let 2014 (kdy Echo začalo fungovat na webu) až 2017, za poslední dva roky se celková ztráta zřejmě ještě prohloubila. Výsledek hospodaření za rok 2018 sice není veřejně k dispozici, nicméně loňský rok 2019 byl podle Balšínka pro Echo Media ekonomicky „nejlepší v historii“, i tak ale skončil „mírnou ztrátou“.

Projekt Echo vznikl díky zmiňovanému Janu Klenorovi, který podle dřívějších vyjádření zajistil a půjčil peníze na provoz serveru a společnosti Echo Media. Bývalý šéf finanční skupiny Patria Finance Klenor spolu s Ovčařím, někdejším spoluprivatizátorem Třineckých železáren a bývalým spoluvlastníkem České zbrojovky, stojí rovněž za finanční skupinou Roklen. Ta mimo jiné vydává ekonomický deník Roklen24.

Vydavatelství Echo Media začalo v březnu 2014 vydávat zpravodajský web, který v listopadu téhož roku doplnil tištěný Týdeník Echo. K dvojici titulů v roce 2016 přibyla online sekce „pro náročné čtenáře“ Echo Prime, otevřená pouze předplatitelům a poskytující vedle původních textů hlavně komentáře z placené sekce Echa24 a texty z týdeníku. Na jeho rozjezd Echo v červnu 2016 vybralo od lidí přes 1,5 milionu Kč.

Echo umožňuje předplatit si buď web, nebo týdeník, nebo obojí. Web i týdeník stojí každý na rok 1.999 Kč, balíček předplatného tisku a webu je za 2.999 Kč. Podle Balšínka má teď Echo celkem zhruba 11.000 abonentů, přičemž nejvíc z nich si stále předplácí samotný tištěný týdeník za 1.999 Kč. „Z digitálního předplatného máme 49 % tržeb z obsahu, 51 % jich jde z prodaných tištěných kopií. Prodej obsahu tvoří 60 % našich celkových příjmů,“ přibližuje šéfredaktor Echa.