Asociace komunikačních agentur (AKA) včera rozdala ceny v soutěži o nejefektivnější reklamu Effie 2011. Nejúspěšnější agenturou se se dvěma zlatými medailemi stala Ogilvy Interactive. Mezi oceněnými byla i kampaň na Sčítání lidu, domů a bytů 2011 či virální kampaň Shořela továrna na Fernet Stock.
Admanem, což je jedno z nejprestižnějších individuálních ocenění v české reklamě, se stal in memoriam dlouholetý ředitel mediální agentury OMD Vladimír Zeman.
Soutěž se letos konala již popatnácté. Přihlásilo se do ní 28 agentur s celkem 79 kampaněmi. To je rekordní počet.
Novinkou soutěže letos byla kategorie Malý rozpočet. Ta byla vyhrazená kampaním, jejichž externí náklady nepřesáhly milion korun. „Chceme tak dát příležitost zejména online kampaním,“ uvedl Janoušek.
V této kategorii zvítězila Ogilvy Interactive s virální kampaní Shořela továrna na Fernet Stock. Jejím základem se stalo spontánní šíření šokující zprávy propojené se soutěžní facebookovou aplikací Pošli panáka. „Do hry o láhev Fernetu se zapojilo 264 tisíc unikátních návštěvníků, kteří si poslali milion a půl panáků,“ uvedl Janoušek. Prodej fernetu přitom během kampaně vzrostl o 30 procent.
Zlatá příčka v této kategorii přitom nebyla pro Ogilvy Interactive jediná. Zlato si odnesla i v kategorii Sociální, ekologický a kulturní marketing s kampaní Pomáhat je v módě pro Forum dárců, a zařadila se tak mezi nejúspěšnější agentury letošního ročníku. Vedle ní slavily velké úspěchy s jednou zlatou a jednou stříbrnou Mark BBDO a Ogilvy&Mather a se dvěma stříbrnými a jednou bronzovou McCann-Erickson.
Ani pro Stock Plzeň - Božkov jako zadavatele nebylo zlato v kategorii Malý rozpočet jediným oceněním. Agentury s kampaněmi pro tuto společnost získaly celkem dvě Zlaté a jednu stříbrnou Effie. Stock Plzeň tak má nejefektivnější reklamy na českém trhu.
Ocenění nejen pro komerční projekty
Zlaté Effie v kategorii Sociální, ekologický, kulturní marketing získaly agentury s kampaněmi pro Člověka v tísni a Forum dárců. „Když pouliční herci vybírali dvacet korun na charitu a dárce odměňovali krabičkou, v níž byla stejná částka peněz se vzkazem: ‚Příště si rozmyslete, komu pomáháte!‘ nebyl to žert, nýbrž popularizace portálu Daruj správně, zaměřeného na rozvoj a stimulaci individuálního dárcovství,“ odůvodnila porota udělení zlata za kampaň Pomáhat je v módě.
Do projektu se nakonec zapojilo 185 organizací, na Facebooku vznikla komunita s 27 tisíci příznivců a prostřednictvím portálu bylo shromážděno přes 10 milionů Kč, tedy padesátinásobek vložených nákladů. Ve stejné kategorii jako dvě výše zmíněné kampaně získala ocenění i kampaň pro Sčítání lidu.
Výsledky Effie 2011
Kategorie | Kampaň | Agentura | Zadavatel |
Potraviny a nápoje | |||
Zlatá Effie | Amundsen - Etter distellere! | Ogilvy&Mather | Stock Plzeň - Božkov |
Stříbrná Effie | Poděbradka - Chorvat, jak se odvaha vyplácí | McCann-Erickson Prague | |
Stříbrná Effie | Fernet Z | Ogilvy&Mather | Stock Plzeň - Božkov |
Bronzová Effie | Krušovické referendum | Republica | Heineken Česká Republika |
Ostatní rychoobrátkové zboží | ocenění nebyla udělena | ||
Finanční služby | |||
Zlatá Effie | NA100PRO | Kaspen / Jung von Matt | Kooperativa pojišťovna |
Stříbrná Effie | Konto G2 - Jak oslovit maximum studentů pomocí sociálních sítí | Euro RSCG Prague | Komerční banka |
Bronzová Effie | nebyla udělena | ||
Ostatní služby | |||
Zlatá Effie | Chytrá síť | VCCP Prague | Telefónica O2 |
Stříbrná Effie | Lovecká sezona 2010 | Mc Cann-Erickson Prague | Seznam.cz |
Bronzová Effie | Přibalte si na víkend volání zdarma | Young&Rubicam Brands | Vodafone Czech Republic |
Výrobky dlouhodobé spotřeby | |||
Zlatá Effie | nebyla udělena | ||
Stříbrná Effie | Jak prodávat prémiové automobily s co nejnižšími náklady | Mark / BBDO | Mercedes-Benz ČR |
Bronzová Effie | Opel 24 hodin a Lead Management Systém | McCann-Erickson Prague | Opel Southeast Europe LLC |
Malý rozpočet | |||
Zlatá Effie | Shořela továrna na Fernet Stock | Ogilvy Interactive | Stock Plzeň-Božkov |
Stříbrná a bronzová Effie | nebyly uděleny | ||
Sociální, ekologický, kulturní marketing | |||
Zlatá Effie | Skutečný dárek pomáhá | Mark / BBDO | Člověk v tísni |
Zlatá Effie | Pomáhat je v módě | Ogilvy Interactive | Forum dárců |
Stříbrná Effie | nebyla udělena | ||
Bronzová Effie | Jak dobře se počítala naše budoucnost | Momentum Praha a Mediacom | Český statistický úřad |