Celkem 44 cen ve 12 soutěžních kategoriích bylo předáno ve středu v pražském kině Lucerna na slavnostním vyhlášení výsledků letošního, už 25. ročníku Effie, soutěže o nejefektivnější reklamní kampaně. Některou z trofejí si za své práce odneslo celkem 18 komunikačních agentur a k tomu zadavatelé Siemens a Sportisimo, soutěžící s vlastními kampaněmi.
Grand Prix Effie letos získala agentura WMC Grey za kampaň Dopravart, Rychlart, Chytrart pro klienta Datart. Vítěze zvolila porota (složená opět ze zástupců zadavatelů reklamy, komunikačních a mediálních agentur, výzkumných firem, novinářů a odborníků na marketing a komunikaci) z užšího výběru vítězů oborových kategorií přímo na místě. „Volba vítěze Grand Prix byla v tomto ročníku, stejně jako každý rok, velmi obtížná. Všechny soutěžící projekty zaznamenaly mimořádné výsledky,“ podotkl Marek Hlavica, ředitel pořádající Asociace komunikačních agentur (AKA).

Effie 2022 opět moderoval Marek Hlavica

Effie 2022 se opět předávala v pražské Lucerně

Effie 2022 se opět předávala v pražské Lucerně

Trofeje Effie 2022
Celkově nejvíc trofejí si z galavečera odnesla agentura McCann Prague. Získala celkem devět Effie, z toho dvě zlaté, tři stříbrné a čtyři bronzové. Z většiny to bylo díky kampani 13 minut pro Českou asociaci pojišťoven, realizovaná společně s agenturami Hero & Outlaw a Renegadz. Kampaň tvůrcům přinesla celkem pět ocenění (dvě zlata, dvě stříbra a bronz) a proměnila tak všechny své nominace ze shortlistu. Letos už navíc agenturní skupině zajistila Grand Prix z IMC Czech Awards, cenu ze Zlatého středníku a hlavně stříbro z Cannes Lions v kategorii PR.
Dvě zlata kromě McCannu brala také agentura Triad Advertising (za práci pro Plzeňský Prazdroj, pro pivní značku Gambrinus). Po jedné zlaté Effie dostaly WMC Grey (za tutéž kampaň pro Datart, za níž následně obdržela Grand Prix) a Ogilvy (za kampaň ke sčítání lidu pro Český statistický úřad).
Co do prostého počtu získaných trofejí po McCannu (9) následovaly Ogilvy (5), Triad a Zaraguza (obě 4) a Momentum Czech Republic (3). Po dvou cenách měly (v abecedním pořadí) Dentsu, VCCP, VMLY&R a WMC Grey.
Pořadí přihlašovatelů podle získaných Effie (bez Grand Prix a zvláštních cen)
přihlašovatel | zlato | stříbro | bronz | celkem |
McCann Prague | 2 | 3 | 4 | 9 |
Triad Advertising | 2 | - | 2 | 4 |
Ogilvy | 1 | 1 | 3 | 5 |
WMC Grey | 1 | - | 1 | 2 |
Sportisimo | 1 | - | - | 1 |
Momentum Czech Republic | - | 3 | - | 3 |
VCCP | - | 2 | - | 2 |
Zaraguza | - | 1 | 3 | 4 |
Dentsu | - | 1 | 1 | 2 |
VMLY&R | - | 1 | 1 | 2 |
DDB | - | 1 | - | 1 |
GroupM | - | 1 | - | 1 |
Kaspen/Jung von Matt | - | 1 | - | 1 |
Mindshare | - | 1 | - | 1 |
Siemens | - | 1 | - | 1 |
Lineart | - | - | 1 | 1 |
Marketup | - | - | 1 | 1 |
One of a Kind | - | - | 1 | 1 |
Publicis Groupe | - | - | 1 | 1 |
Wavemaker | - | - | 1 | 1 |
Řazeno nejprve podle zlatých cen, pak stříbrných, pak bronzových. V případech shody řazeno abecedně
Oproti shortlistu nebyla letos vyhlášena ocenění v kategoriích Malý rozpočet (do 1 milionu Kč externích nákladů) a Sportovní marketing. Naopak novinkou mezi soutěžními kategoriemi byla sekce Digitální marketing. Vítězství v ní získal prodejce sportovního vybavení Sportisimo se svou vánoční kampaní Udělat radost druhým je největší vítězství.
Ta získala i nově uvedenou zvláštní cenu od Googlu za nejefektivnější využití YouTube. Další novou zvláštní cenou byla ta od televizní skupiny Prima a jejího obchodního zastupitelství Media Club za nejefektivnější využití videoobsahu - získala ji agentura Momentum Czech Republic za kampaň Banka pro udržitelnější budoucnost pro Komerční banku. Třetí zvláštní cenou byla cena SIMAR za nejlíp zdokumentované výsledky komunikace – obdržela ji Ogilvy za zmíněnou kampaň pro statistický úřad.
Kompletní výsledky Effie 2022
místo | přihlašovatel | spolupracující agentury | název kampaně | klient |
Aktivační marketing | ||||
1 | Triad Advertising | McCann Prague Wavemaker Czech |
Gambrinus Cup vrátil pivaře do hospod | Plzeňský Prazdroj |
2 | Dentsu Czech Republic | Boschí pracovníci spouštějí boží e-shop | Bosch | |
2 | Ogilvy | MediaCom Praha Proboston Creative |
Jak T-Mobile umožnil všem být pořád online | T-Mobile |
3 | McCann Prague | Good Game | Chio: Kuřomet | Intersnack |
3 | McCann Prague | Carat Friendly |
Vodafone digitalizuje české seniory | Vodafone Czech Republic |
3 | Wavemaker Czech | Za #silnější Ukrajinu s virtuální kartou | Česká spořitelna | |
3 | Marketup | Zdravá radost schválená mámou. | Savencia Fromage & Dairy Czech Republic | |
Business Transformation | ||||
2 | GroupM | Wavemaker Czech | Nový zdroj příjmů pro ČOV | Český olympijský výbor (ČOV) |
3 | VMLY&R | Od přežití k novému byznysovému potenciálu | RunTour – série běžeckých závodů | |
Digitální marketing | ||||
1 | Sportisimo | Udělat radost druhým je největší vítězství | Sportisimo | |
2 | Momentum Czech Republic | McCann Prague Good Game PHD Media |
Bankovní gaming láme rekordy | Komerční banka |
2 | McCann Prague | Hero & Outlaw Renegadz |
ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven |
3 | Publicis Groupe | Mindshare Czech Republic PHD Media |
Bezstarostné léto s Endi a Ronem | Opella Healthcare Czech |
3 | Dentsu Czech Republic | Boschí pracovníci spouštějí boží e-shop | Bosch | |
3 | WMC Grey | Hoppy Family | HoppyGo | |
3 | Triad Advertising | Red Media PHD Media Atta Creative |
I značka pro táty může okouzlit mladé | Mast-Jägermeister |
Finanční služby | ||||
2 | Momentum Czech Republic | McCann Prague Good Game PHD Media |
Bankovní gaming láme rekordy | Komerční banka |
2 | VMLY&R | Wavemaker Czech | Mladá dáma dovedla mladé do Spořky | Česká spořitelna |
3 | Zaraguza CZ | Publicis Groupe | Jen řeči k inovativnosti nestačí | ČSOB |
3 | Ogilvy | H1.cz Mindshare Kantar CZ |
Nový brand Hello bank! prodal víc půjček | Hello bank! |
3 | Zaraguza CZ | Publicis Groupe | Učíme Čechy investovat | ČSOB |
Kampaně veřejné správy | ||||
1 | Ogilvy | ČSÚ sčítal Čechy online. Jednoduše. Raz dva. | Český statistický úřad | |
2 | McCann Prague | Remmark | SZÚ: Antibiotická rezistence | Státní zdravotní ústav |
3 | McCann Prague | Hero & Outlaw Renegadz |
ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven |
Nápoje | ||||
1 | Triad Advertising | McCann Prague Wavemaker Czech |
Gambrinus Cup vrátil pivaře do hospod | Plzeňský Prazdroj |
2 | VCCP | Birell si dám – a rád! | Plzeňský prazdroj | |
2 | VCCP | Návrat k tradici, návrat k růstu | Jan Becher – Karlovarská Becherovka | |
3 | Triad Advertising | Red Media PHD Media Atta Creative |
I značka pro táty může okouzlit mladé | Mast-Jägermeister |
3 | Zaraguza CZ | Publicis Groupe Socialsharks |
Shock pro kategorii ledové kávy | Big Shock! |
Obsahový/content marketing | ||||
2 | McCann Prague | Hero & Outlaw Renegadz |
ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven |
Ostatní služby | ||||
1 | WMC Grey | Dopravart, Rychlart, Chytrart | Datart | |
2 | Siemens | Budeme si rozumět | Siemens | |
2 | Kaspen/Jung von Matt | TSM Global Socialsharks Fragile |
Jobs.cz - skvělý job! | LMC |
3 | Ogilvy | MediaCom Praha Proboston Creative |
Jak T-Mobile umožnil všem být pořád online | T-Mobile |
Potraviny | ||||
2 | Mindshare | WMC Grey | Madeta naučila Čechy opékat sýr na pánvi | Madeta |
2 | DDB Prague | Pro změnu kuře! | McDonald‘s | |
3 | One of a Kind | Opět jedničkou na trhu | Savencia Fromage & Dairy Czech Republic | |
3 | Lineart | Opravdová chuť plná nápadů | Savencia Fromage & Dairy Czech Republic | |
PR | ||||
1 | McCann Prague | Hero & Outlaw Renegadz |
ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven |
Sociální, ekologický, kulturní marketing | ||||
1 | McCann Prague | Hero & Outlaw Renegadz |
ČAP: 13 minut | Česká asociace pojišťoven |
2 | Momentum Czech Republic | KB – banka pro udržitelnější budoucnost | Komerční banka | |
3 | Ogilvy | Mikrosegmentace. Méně je více i v nezisku. | Nadace Leontinka | |
3 | McCann Prague | Carat Friendly |
Vodafone digitalizuje české seniory | Vodafone Czech Republic |
Spotřební zboží | ||||
2 | Zaraguza CZ | PHD Media Socialsharks |
Kampaň s tahem na branku | Škoda Auto Česká republika |
Zvláštní ocenění | ||||
Grand Prix Effie 2022 WMC Grey: Dopravart, Rychlart, Chytrart (Datart) |
||||
Cena SIMAR za nejlepší využití dat Ogilvy: ČSÚ sčítal Čechy online. Jednoduše. Raz dva. (Český statistický úřad) |
||||
Cena FTV Prima a Media Clubu za nejlepší využití videoobsahu Momentum Czech Republic: KB - banka pro udržitelnější budoucnost (Komerční banka) |
||||
Cena společnosti Google za nejefektivnější využití YouTube v přihlášených kampaních Sportisimo: Udělat radost druhým je největší vítězství (Sportisimo) |

Nejlepším hercem v reklamě byl vyhlášen Ivan Trojan. Rozhodli o tom respondenti Českého národního panelu starší 15 let v rozsáhlém reprezentativním výzkumu uspořádaném agenturou Nielsen Admosphere. Cenu předávali Tomáš Hynčica a Tomáš Říha

Nejlepším maskotem v reklamě bylo vyhlášeno zlaté prasátko od Kofoly. Rozhodli o tom respondenti Českého národního panelu starší 15 let v rozsáhlém reprezentativním výzkumu uspořádaném agenturou Nielsen Admosphere. Cenu předávali Tomáš Hynčica a Tomáš Říha

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec

Hušek a Zima z vedení Seznamu: Koupě Borgisu stále čeká, co řekne úřad. Deník Právo zachováme
