Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Slovenská reklama vám zatluče klínec do hlavy

Odvaha a kreativita slovenských agentur a klientů je - soudě podle cen Zlatý klínec - zjevná.

Slovenský tým agentury Elite Solutions na předávání cen Zlatý klínec

Slovenský tým agentury Elite Solutions na předávání cen Zlatý klínec

Zní to jako hodně přehnané tvrzení, ale je to tak. Byl jsem se podívat na předávání Zlatých klínců, nejprestižnějších slovenských cen za reklamu, a od té doby mi v hlavě vrtá, čeho že jsem to byl vlastně svědkem. V hokejových derby máme bez diskuse navrch a nikoho to už ani moc nepřekvapí. Ale v reklamě, tam nám něco podstatného chybí, tam máme co dohánět. Co přesně? Jak jsme to mohli dopustit? A co teď s tím?

Od toho pátečního večera už jsem se o Klíncích bavil s kdekým a tu propast vidí snad všichni. Můžeme pominout fakt, že celý ceremoniál předávání cen byl vlastně velmi příjemný, zábavný a odehrával se ve skvělé atmosféře. Tohle srovnání rozhodně doporučuju všem, kdo si jdou pro nějakou českou cenu za reklamu, a i když se jim podaří neusnout nudou nebo se nepropadnout  studem nad šmírou a extrémně nevtipnými pokusy o humor, přebírají ocenění do rukou s nehty čerstvě okousanými zoufalstvím a pocitem prázdnoty.

(Tímto zdravím Michala Pastiera do Zaraguzy – na Tvou výzvu, ať tuhle show, která, přiznávám, je zábavnou a přitom víc než důstojnou oslavou reklamního průmyslu, dovezu i do Prahy, ovšem musím říct, že to sám nedokážu. Ledaže bychom si založili nějakou vlastní iniciativu na rozdávání zlatých sošek.)

Co mne ale trápí mnohem víc, je míra odvahy a kreativity slovenských agentur a (možná především) klientů, která je z přehlídky oceněných projektů naprosto zjevná. A ne, agentury si nenamlouvají charity a jiné pro bono klienty, aby na nich mohly ukázat svůj um. Pro Klínce si chodí tvůrci výborných kampaní pro banky, operátory, stavební spořitelny a tak dál. Zkrátka vyhrávají kampaně těch klientů, kteří své české agentury briefují s tím, že o sobě ví, že „nejsou sexy“, a hlavně potřebují, „aby se to nikoho nedotklo“.

Zaznamenal jsem dvě teorie, které se pokoušejí vysvětlit, proč jsou slovenské reklamy o tolik odvážnější než ty české. Ale ať už je víc pravdy na té či na té, nebo třeba na kombinaci obou, fakt je, že není důvod dál zůstávat sedět s rukama v klíně a cítit menší či větší závist. Český trh je větší, mnohdy je na něm daleko ostřejší konkurence, marketingové rozpočty ve srovnání s těmi slovenskými určitě nebudou zanedbatelné. Máme všechno, co potřebujeme. Stačí jen málo. Chtít a dokázat si to prosadit. Umět si obhájit to, že už nemáte chuť s krčením ramen hledat vysvětlení na otázku kamarádů, kolegů či nadnárodních centrál, proč jste neudělali něco pěkného, vždyť to jde, jen koukněte přes hranice…

Kolikrát už jsem slyšel z úst zdaleka nejen kreativců z dalších českých agentur, že by chtěli za klienta slovenskou Absolutku…

Reklama je kreativní průmysl. Kdo ji chce dělat dobře, měl by se toho držet. A chlácholit se můžeme i tím, že právě kreativní kampaně kromě cen daleko víc sbírají i pozornost a přízeň spotřebitelů, plní daná KPIs a nakonec přinášejí radost v tom finančním oddělení.

Dovětek autora: Naše slovenská matka Elite Solutions (ahoj, mami!) na Klíncích získala asi vagón sošek a definitivně se zařadila mezi nejlepší a nejkreativnější slovenské agentury, k čemuž samozřejmě z Prahy gratulujeme, ale přísaháme, že tohle nemá být propagace našich slovenských úspěchů, nýbrž pokus předat dál impuls, který jsme si z bratislavského slavnostního večera odnesli my.

Text je součástí placené spolupráce s agenturou Elite Solutions