Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 7. týden 2016
- Proboston Creative: Pohádky/Roman Vojtek (30 %)
klient: Equa bank - WMC Grey: Teď se můžete přírodě podívat do očí (26 %)
klient: PRE - Young & Rubicam Praha: Dodáváme energii českému filmu (25 %)
klient: RWE - Zaraguza: Čokoláda hraje / Monkey Business (22 %)
klient: Nestlé - Nydrle: #jsmekrasne (16 %)
klient: Unilever
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Equa bank se inspirovala pohádkou (30 %)
Ježibaba, kouzelník, princezna, dvanáct měsíčků a další pohádkové postavy se zhmotnily v novém dlouhodobém reklamním konceptu banky Equa. První kampaň s motivy známých pohádek spustila banka ve středu 10. února. Protagonistou kampaně je herec Roman Vojtek. Kampaň běží na televizních stanicích skupin Nova, Prima a Barrandov a ve stanicích zastupovaných mediálním zastupitelstvím Atmedia. Připravila ji agentura Proboston Creative, která střídá dosavadního partnera banky Dream Studios. Online reklama poběží v několika formátech především na iDnes.cz a Seznam.cz, banka počítá i s využitím RTB. Tisková média kampaň pomíjí, banka je hodlá využít jen okrajově. „Lidé mají pohádky spojeny s pozitivními emocemi, proto věříme, že tímto propojením budeme banku prezentovat jako přátelskou, otevřenou a důvěryhodnou,“ dodala Henrieta Arslanová, marketingová ředitelka Equa bank. Spoty byly natočeny v produkci Savage v režii dua Wolfberg, tedy Přemka Ponáhlého a Jana Kalvody.
Já prostě zbožňuji všechno, co točí Wolfbergové. Do takové hloubky, že je mi původní nápad a scénář úplně jedno, což v tomhle případě sedí.
Will Rust
Equa bank se tímto asi celkem povedlo odlišit se. Našli si svůj chlíveček, svou perníkovou chaloupku. Ale to je jenom první krok. Jsem zvědav, kolik jim perník dodá energie do další práce.
Jan Javornický
Tohle je ale únavná strategie. Hodná malá banka versus zlá velká. Nebylo by možno přijít s něčím objevnějším? Ale natočené je to hezky.
Ondřej Souček (Luftballon)
Tvrdit, že tohle je koncept, je taky docela slušná pohádka. Koncept tam totiž žádný není, je to jen využití formátu pro poměrně komplikované vysvětlení nabídky. Na druhou stranu, je to aspoň dobře natočený.
Klára Palmer
Pohádka o dvanácti měsíčkách je nejvíc! Absolutní insight ve třech slovech! Za to bych snad odpustil, i kdyby v tom hrál Roman Vojtek.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Přirovnávání svých produktů k záporným pohádkovým postavám nikoho nepřesvědčí o tom, jak dobrý váš produkt doopravdy je.
Troy Palmer
2. PRE využívá vztahu k přírodě (26 %)
Společnost Pražská energetika nově nabízí proud výhradně z obnovitelných zdrojů energie, jehož výroba přírodu šetří. V nové kampani od WMC Grey proto využila zvířat (vlk, rys, sýček, vydra), což má evokovat spojení s přírodou. Kampaň využívá především podsvícených vitrín, direct mailu, webů a míst prodeje.
Škoda, že ten arťák z Greye, který dělal plakát pro Star Wars, se nepodílel na tomto. Zajímavý nápad, mizerná exekuce.
Will Rust
Kdyby k tomu aspoň byl slogan, který se mnou o milimetr hne. Teď se můžete přírodě podívat do očí. Nevím proč. Nevím, zdali chci. Měl bych chtít? Dívat se do očí vlkovi ve mě nevzbouzí žádnou emoci.
Marek Prchal
Krásný příklad toho, že dobré fotky zvířat a přírody vůbec se dají použít v podstatě pro libovolné sdělení a furt na nás budou fungovat.
Jan Javornický
Výrazné, jednoduché vizuály, které berou vítr z plachet reklamám na neziskovky. Dlouho jsem hledal chybičky a nenašel ani jednu. Můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)
Já teda nevím, školy nemám, ale jak přesně se v elektrické síti odděluje ten krásný zelený ekoproud od obyčejného, špinavého, uhelného proudu? Jinak exekuce dobrá, to ne že ne.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Ne spotřebitel, ale dodavatel energie by se měl hlavně starat o tom, jestli se může podívat přírodě do očí. Pravděpodobně existuje lepší způsob, jak spotřebitelům komunikovat ekologické výhody vašeho byznysu.
Troy Palmer
3. Herci pro RWE šroubují žárovku (25 %)
Bolek Polívka, Marie Doležalová, Barbora Seidlová, Lukáš Pavlásek, Hynek Čermák, Josef Polášek, Miroslav Donutil a další herci se představují v nové kampani RWE na podporu české kinematografie. Její základ tvoří spot připomínající blížící se předávání výročních cen České filmové a televizní akademie Český lev. Ve spotu nechybí ani tváře RWE Jarmil Škvrna a Lukáš Příkazký. Spot běží se sponzorským vzkazem od 22. února v České televizi a v televizích Nova, Prima, Barrandov a Óčko. Na kanálu RWE na YouTube bude ke zhlédnutí prodloužená verze spotu s bonusovými komickými výstupy. Podpora této kampaně proběhne i na Facebooku. „LED žárovka jako produkt sehrála roli v naší předchozí kampani, a i nyní odkazuje na službu pronájmu LED žárovek,“ tvrdí Václav Podzimek, customer communication manažer RWE. Televizní spot totiž tentokrát vysvětluje, kolik herců je potřeba k jejímu zašroubování.
Milý. Akorát nevím, co jsem z toho měl vzít!
Will Rust
Nějak mě to strašně sere. Možná proto, že to mlaská. Ale to bych překousnul, kdyby se bylo na co dívat. Samoúčelná etuda, která nesděluje nic. Herci hrají na takovou lepší trojku. RWE, přejmenujte se, nevím, co znamenáte (a nemáte to ani ne webu), a jste divní, cizí, i když jste si tady koupili elitu.
Marek Prchal
Kdyby to celý skončilo před tím pádem z koně, bylo by to vážně dobrý. Proč mají všichni pocit, že je potřeba dorazit pointu nějakou řachandou, která by nepřekvapila ani Bustera Keatona?
Jan Javornický
Nejen že se občas opije prezident, teď je to i v reklamě. Žijeme v zemi, kde je pořádná ožíračka normou. Let’s face it. O hodně raději bych viděl, kdyby se výkvět českých herců zkouřil šumavskou ganjou. V tom by byl aspoň názor.
Ondřej Souček (Luftballon)
Když chcete dělat vtip se žárovkou, nechte to aspoň udělat Saatchi. To je taková ta vtipná agentura, co umí tenhle žánr jako nikdo jinej.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Špatný vtip se slabou pointou. Největší škoda je, že takto skvělí herci nepředvedli svůj talent.
Troy Palmer
4. Monkey Business hrají pro Studentskou pečeť (22 %)
V nové kampani značky Orion společnosti Nestlé slouží čokoláda Studentská pečeť jako hudební partitura. „Zjistili jsme, že díky mixu arašídů, želé a rozinek má každá Studentská pečeť na zadní straně jinou podobu, a když si přes ni dáte pomyslnou partituru, tak vám každá čokoláda přehraje originální skladbu,“ popisuje Jan Jelínek, kreativní ředitel agentury Zaraguzy, která kampaň vytvořila. „Přehrát si čokoládu“ je možné na mobilním webu Čokoláda hraje. Každá příchuť „hraje“ jiný žánr, například mléčná přehraje funk a hořká romantický pop (hudební podklady skládali Roman Holý a Mašout Hekela). Kampaň podpořila hudební skupina Monkey Business - představí píseň, jejíž hudbu „skládala čokoláda“. Kromě podpory v online prostředí se kampaň objeví i v televizi, rádiu a uvedením limitované edice do obchodů.
Mám takovou podivnou slabost k řemeslu a nevirtuálnímu světu, takže jsem vážně doufal, že si budu moci zastrčit dráty do čokolády a měřit výskyt oříšků a dalších ingrediencí třeba ohmy, čímž vznikne ta notová osnova. Na to bych doma klidně vyhradil zásuvku!
Jan Javornický
Mám radši insighty konzumentů než produktů, ale tady dělám výjimku. Dokonce uvažuju, že bych si Studentskou pečeť koupil a vyzkoušel, jak to funguje.
Ondřej Souček (Luftballon)
Když máte nápad, který kulhá na obě nohy, dejte tam známou kapelu, třeba si toho nikdo nevšimne.
Klára Palmer
Čokoláda, která hraje? To jsem musel vyzkoušet! No. Hodně to svítí a blejská, ale jsem si na 99 % jistej, že ta hudba nemá s reálnou tabulkou čokolády nic moc společnýho. Ale rád se nechám od kolegů ze Zaraguzy nad jejich algoritmem přesvědčit.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Spojení mezi hudbou a čokoládou je slabé a uměle vykonstruované.
Troy Palmer
5. Dove chce změnit české ženy (16 %)
Značka Dove z portfolia mezinárodní společnosti Unilever spustila v Česku a na Slovensku kampaň, nazvanou #jsmekrasne. Hlavním bodem kampaně je stejnojmenný web, jehož prostřednictvím chce Dove přimět ženy ke snížení kritického hodnocení vůči sobě a vybídnout je k vnímání vlastní krásy. Dove chce podle své proklamace inspirovat novým lokálním projektem Češky ke změně. Kromě webu a online komunikace běží kampaň také v tisku, využívá PR aktivity a sociální média, konkrétně Facebook a Instagram, kde si ženy mohou ozdobit své profilové fotografie zlatou holubicí Dove a dát tak vědět, že jsou si už vědomy své krásy. Projekt vyvrcholí v září 2016, kdy Dove vyhlásí, kolik českých žen si je už vědomo své krásy. Kampaň zahrnuje i některá netradiční média, například outdoor plochu s počítadlem. Digitální komunikaci zastřešuje agentura Nydrle. Kampaň běží od 1. února do 30. září.
Řekni, jak jsi krásná, a vyhraj sprchový gel. Přes tisíc respondentů. Real beauty po česku.
Will Rust
Já nevím jak vy, ale já jsem se pochopitelně ihned hrdě přihlásil, že jsem krásná. A co bude dál?
Jan Javornický
Powerpoint advertising v syrové podobě. Tento reklamní směr se vyznačuje nízkými produkčními náklady, odfláklou grafikou a těžkopádnými texty.
Ondřej Souček (Luftballon)
Na první pohled jednoduchá kampaň navazující na dlouhodobou komunikaci značky. Na druhý pohled už se ale vtírá klasická otázka: ‚A komu tím prospějete?‘
Klára Palmer
Vždycky jsem si říkal, že reklamy na Dove se musí dělat úplně samy. Evidentně ne. Btw, jedna z těch momentálně 2044 krásných českých žen jsem já.
Martin Svetlík (Symbio Digital)
Právě jsem si musel zkontrolovat v kalendáři, jestli je opravdu rok 2016. Dove přišel poprvé s tímto nápadem v roce 2004. Možná už je to tak dlouho, že zapomněli, které kampaně dělali předtím?
Troy Palmer
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.