Éra pirátství pomalu končí

I konzervativní čeští diváci nakonec objeví jednoduchost streamovacích platforem.

Průměrného diváka přesvědčí k předplatnému spíš oblbíbená česká stanice než zahraniční služba..

Průměrného diváka přesvědčí k předplatnému spíš oblíbená česká stanice než zahraniční služba. Photo by Nabil Saleh on Unsplash

To tady ještě nebylo. Televize Nova, Prima a Óčko se dohodly s provozovatelem úložišť Hellshare.cz, Hellspy.cz a Hellspy.sk na boji proti pirátství. Televize dodají seznam svých pořadů, úložiště to zohlednění ve svých filtrech, které mažou autorsky chráněný obsah. Dohoda pouze potvrzuje, co vidíme nějakou chvíli: pirátství přestává dávat smysl.  

„Končí éra divočiny,“ prohlásil nedávno pro Médiář pirátský náměstek ministra kultury Ondřej Chrást. Mluvil o novele autorského zákona, která prošla v polovině října sněmovnou. Platformy a úložiště podle ní ponesou větší odpovědnost za autorsky chráněný obsah, který se na nich objeví. Už nestačí odstranit pouze jeden nahlášený soubor, provozovatel musí smazat všechny verze vybraného díla – a zamezit jeho opětovnému nahrání.

Právě na to reaguje zmíněná dohoda televizí a společnosti I&Q Group. Její úložiště přitom nejsou žádní trpaslíci, podle databáze Similar Web patří mezi 60 nejnavštěvovanějších webů v Česku. Po letech, kdy autorskoprávní spory končily u soudů, kde se točily klidně i dekádu, se jedná o skutečný průlom.

Novela ale zdaleka není nejdůležitějším fenoménem, kvůli němuž stahování zvoní umíráček. Pirátství se pomalu, ale jistě přežívá. Není pohodlné. Když chci koukat na nový seriál, v aplikaci chytré televize mně stačí zadat kartu a už to jede. To je neskonale snazší než hledat pirátskou kopii, čekat na stažení, zapojovat počítač do televize. Ještě nesmyslnější se stalo stahování hudby. Některé filmy či seriály stále nebývají v Česku dostupné, což se u hudby stává mnohem méně často. Na Spotify či v Apple Music bývá téměř vše, co průměrný posluchač potřebuje.

Pirátství bylo historicky v Česku značně rozšířené a ještě nějakou dobu tady rozhodně zůstane. Naznačuje to třeba studie Jakuba MackaIvety Jansové z Masarykovy univerzity v Brně, která zkoumala návyky televizních a dalších diváků. Podle ní se sice mezi rokem 2014 a přelomem 2019 a 2020 zvýšil počet předplatitelů, ale i stahujících. Jak ale autoři dodávají, až do roku 2015 tady v podstatě neexistovaly legální cesty, jak filmy a seriály online sledovat. Česko má tedy zpoždění. A pak také: data, podle nichž na konci roku 2019 využívalo placené videoslužby na 11 % Čechů, se sbírala před pandemií, která povědomí o předplatných výrazně posílila.

Nejlépe to vidíme u služby Voyo, plně zpoplatněné platformy televize Nova, která necelé dva roky od svého znovuzrození hlásí přes 400.000 předplatitelů. Novou platformu už brzy představí i Prima, Česká televize novou generaci svého iVysílání spustila teprve před rokem. Pokud Hana Friedlaenderová z Nielsen Admosphere před dvěma lety hovořila pro Médiář o českých divácích jako o konzervativních, dává smysl, že spíš než Disney+ nebo SkyShowtime je seznámí s abonmá jejich oblíbená tuzemská televize. Její pořady teď navíc nebudou k nalezení na jedněch z největších úložišť.

Vybírám z internetu

Jak na šikovné zpoplatnění? Vědí v Číně. Investorská společnost Andreessen Horowitz sepsala, co všechno v Číně funguje.

*

Vláda Elona Muska nad Twitterem je mnohem horší, než bych čekal. Ostudné okolnosti vyhazovů, přinejlepším špatně funkční novinky, bordel v moderační politice. Píše se o tom všude, mně se líbí nový web Verge, takže Verge.

*

Kronika orgasmu, osmidílná série o sexualitě a Československu ve druhé polovině 20. století, ukazuje, jak dnes na populárně-naučné pořady. K zhlédnutí na iVysílání.

*

V Českém rozhlase Plus načetli knihu David Attenborough: Život na naší planetě. Mé svědectví a vize pro budoucnost. Česky původně vyšla loni, v audioverzi má šest části po půl hodině. Ideální.

Prospero

Partnerem Nedělní přílohy internetu je Prospero, podcast České spořitelny o budoucnosti Česka, který je součástí projektu Index prosperity