Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Erotické pomůcky v krizi netáhly, zato čistidla a dezinfekce ano

Nielsen Admosphere zpracoval pro Médiář analýzu jedné z nejsledovanějších kategorií posledních měsíců. Tou byl kvůli koronavirové pandemii prodej drogistického zboží.

Drogistické zboží bylo jednou z velkých produktových kategorií, která v souvislosti s pandemií koronaviru zaznamenala dynamický vývoj. Ten přitom neměl jednotný trend. Některé dílčí kategorie výrazně rostly (typicky čisticí prostředky), jiné propadly (dekorativní kosmetika). Spotřební chování v exkluzivním výzkumu pro Médiář detailně zmapovala agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Jedná se o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. To je zhruba 80 % celé populace republiky.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Online má své věrné pro všechny kategorie

Než udeřila koronavirová nákaza, nějaké zboží z kategorie drogerie nakupovali tři z 10 lidí (29 %). Místem číslo jedna pro nákup byly a jsou kamenné prodejny. Existuje ale velký rozptyl v tom, co si zákazníci do svých košíků vkládají právě v kamenných prodejnách a co přes internet. Jsou totiž některé subkategorie, které vykazují vysoké prodeje přes internet. Takovými kategoriemi jsou dekorativní kosmetiku a líčení, erotické a ochranné pomůcky nebo péče o děti.

Zároveň je ale možné říct, že podíl lidí nakupujících na internetu je konstantní bez ohledu na nakupovanou dílčí kategorii. Zatímco třeba papírový sortiment a čisticí prostředky nakupuje většina, existuje i mnoho produktů, které mají jen omezenou skupinu zákazníků (třeba zmíněné ochranné pomůcky nebo dekorativní kosmetika). Na internetu či v kombinaci s kamennou prodejnou pak všechny tyto produkty bez rozdílu standardně nakupuje zhruba pětina respondentů, zatímco nákupy v kamenných prodejnách podle jednotlivých položek značně kolísají, a to v rozmezí 13 až 84 % (rozdíl jde na vrub ne-zákazníků).

E-shopy se nám líbí. Ale prodejny taky

Ani během epidemie respondenti neupustili od nakupování drogistického zboží v kamenných obchodech. Počet těchto nákupů však klesl až o 10 procentních bodů v závislosti na kategorii. Naopak vzrostl počet online nákupů v některých kategoriích, a to až o 5 procentních bodů. I zde tvoří výjimku dekorativní kosmetika a líčení, erotické a ochranné pomůcky a péče o děti, neboť tyto kategorie většina respondentů spíš nenakupuje. Výrazně pak poklesly nákupy holicích potřeb a depilace, stejně jako deodorantů, tělových sprejů a parfémů a tělové péče.

Většina respondentů, kteří během pandemie začali dotazované kategorie drogistického zboží nakupovat i prostřednictvím internetu, si tento nový způsob nákupů (v kamenném obchodě i online) hodlají ponechat i po jejím skončení. Naopak ti, kteří částečné online nakupování využívali již před pandemií a během ní zcela přešli na online nakupování, se po jejím skončení budou opět vracet i do kamenných obchodů.

Frekvence vs. množství

Měnila se i frekvence nákupů. Většina respondentů nakupovala dotazované kategorie drogistického zboží během epidemie stejně často, ale našly se i výjimky. Například dekorativní kosmetiku a líčení nakupovala rovná třetina respondentů méně často a každý devátý či spíš devátá (11 %) ji dokonce přestala nakupovat. Výrazně klesla také frekvence nákupů erotických a ochranných pomůcek (41 % deklarovalo omezení nákupů). Naopak nejčastěji ze všech kategorií respondenti začali během této epidemie více nakupovat čisticí prostředky a dezinfekce (29 %) a také papírové a hygienické prostředky (13 %) a mycí, prací a úklidové prostředky (11 %). Přibližně desetina respondentů zcela přestala nakupovat pleťovou péči, tělovou péči, deodoranty, tělové spreje a parfémy a holící potřeby a depilace.

Pokud jde o množství nakupovaného drogistického zboží, i zde většina respondentů uvedla, že během epidemie nakupovala zhruba stejné množství. Skupina kategorií, kterou respondenti nakupovali v menším množství, koresponduje s méně často nakupovanými kategoriemi. Obdobně je tomu u většího množství, kdy čisticí prostředky a dezinfekce nakupovala ve velkém třetina (35 %) respondentů. Suma sumárum: sedm z 10 respondentů uvedlo, že celková jimi vynaložená částka na drogistické zboží se během epidemie téměř nezměnila a u pětiny (19 %) se dokonce zvýšila.