EU zakáže fungování RT a Sputniku v Evropě

„Zavřeme kohoutek ruských informačních manipulací v Evropě,“ prohlásil Josep Borrell.

Evropská unie kvůli šíření dezinformací zakáže fungování Moskvou podporované stanice RT (Russia Today) a webu Sputnik. Oznámila to dnes předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. „Státem vlastněná Russia Today a Sputnik a jejich přidružené společnosti už nebudou moci dál šířit lži, aby ospravedlnily Putinovu válku a zasévaly rozkol v unii,“ uvedla. Ruský prezident Vladimir Putin ve čtvrtek zahájil vojenskou operaci proti sousední Ukrajině, kterou Západ jednoznačně odsoudil a na Rusko uvalil tvrdé hospodářské sankce. Evropská komise podle von der Leyenové pracuje na tom, jak „mediálnímu stroji Kremlu“ co nejdříve zabránit v šíření „toxických a škodlivých dezinformací“.

„Putin nechce jen dobýt zemí, chce dobýt i lidského ducha svými toxickými informacemi,“ řekl na společné tiskové konferenci s předsedkyní Evropské komise šéf unijní diplomacie Josep Borrell, „dnes děláme klíčový krok a zavřeme kohoutek ruských informačních manipulací v Evropě tím, že zakážeme vysílání RT a Sputniku v EU. Chytíme toho hada pod krkem.“

RT už delší dobu čelí kritice, že šíří ruskou vládní propagandu a protizápadní dezinformace. Podobně je vnímán státní server Sputnik, který má mnoho jazykových mutací včetně češtiny.

Televize od O2 a T-Mobile vyřadily ruský Pervyj kanal 

V Česku už v pátek operátoři O2 a T-Mobile ve svých televizních nabídkách přestali vysílat ruskou veřejnoprávní stanici Pervyj kanal (První kanál). T-Mobile vypnul i ruským státem subvencované programy Russia Today a RT Documentary. Důvody nekomentovali. Další dva ruskojazyčné programy TNT a Russkoje kino v nabídce O2 zůstaly.

Další televizní operátoři ruské státní televizní kanály v nabídce většinou nemají. Vodafone také vysílá TV1000 Russkoje Kino, ale podle mluvčího Ondřeje Luštince jde o program skupiny Viasat (Nordic), a to bez jakéhokoli zpravodajství. Kanál nabízí výběr filmů z ruské kinematografie. Kuki má v nabídce zábavné kanály TNT Russia nebo Friday International.

Aliance tiskových agentur pozastavila členství TASS

Jak dnes také informoval výbor Evropské aliance tiskových agentur (EANA), ruské státní zpravodajské agentuře TASS bylo pozastaveno členství v této alianci. Výbor své jednomyslné rozhodnutí, které učinil i s ohledem na výzvy některých členů, zdůvodnil tím, že TASS v současné době není schopna poskytovat nestranné zpravodajství.

„V podmínkách nových, ruskou vládou prosazených nařízení, jež se týkají médií a která silně omezují svobodu médií, je výbor EANA názoru, že se TASS dostala do rozporu s účelem EANA, jak je zakotven ve stanovách aliance,“ uvádí se v prohlášení. O tom, zda bude TASS skutečně vyloučena, rozhodne až valná hromada aliance.

Dnešním rozhodnutím se TASS zatím nedostane ke zdrojům, které EANA svým členům zpřístupňuje. Agentura se do rozhodnutí valné hromady o případném vyloučení nebude moci ani účastnit schůzek aliance.

EANA sdružuje 32 evropských národních tiskových agentur. Od svého založení v roce 1956 slouží jako fórum pro spolupráci a výměnu informací a zkušeností mezi svými členy. K jejím hlavním aktivitám patří ochrana autorských práv a podnikatelského prostředí pro poskytování nezávislého a nezaujatého zpravodajství.

Sdílejte