České Radiokomunikace, dominantní operátor televizního a rozhlasového signálu v Česku, začaly testovat placené vysílání digitální televize ve standardu DVB-T2 (nástupnický standard dnes rozšířeného DVB-T, využívající spektrum efektivněji). Do testu, který poběží do 10. ledna 2014 a už v něm volně šíří ČT1 HD, Primu HD a Barrandov HD, nově zařadily Eurosport a Film Europe Channel ve vysokém rozlišení obrazu (HD).
Tyto kódované programy šíří z vysílače na pražském Žižkově. Nejsou ale zatím k dispozici koncovým divákům, jde o technický výzkum a ověření funkcí nových technologií (kódování po technické stránce zajišťuje nymburská firma Lica Petra Linka). Test povolený regulačním telekomunikačním úřadem dovoluje, jak Médiáři na dnešní tiskové konferenci řekl manažer pro rozvoj služeb a strategie Marcel Procházka, distribuovat padesátku příjímačů a karet (firma s nimi počítá mimo jiné pro odbornou veřejnost).
Komerční provoz budou moci Radiokomunikace spustit, až budou mít povolení a kmitočtovou sadu od regulačního telekomunikačního úřadu. „Vedeme aktivní jednání s regulátorem, dialog,“ byl v odpovědi Médiáři optimistický generální ředitel operátora Michal Čupa, termín nedal.
Eurosport a Film Europe v oficiálních materiálech slibují „brzy“ celoplošné vysílání, pro celé Česko. Reálně to bude nejdřív napřesrok. (Zavádění nové technologie tradičně staví na programech obecně nejnáročnějších na kvalitu a nejatraktivnějších obsahem, tedy sportovním a filmovém. Eurosport nabízí 5.000 hodin přímých sportovních přenosů ročně, Film Channel přináší stovky evropských filmů, bez reklam.)
Pro naladění placených programů bude nutné mít příslušný přijímač s dekodérem (nyní s cenami mezi 1.200 a 1.500 Kč) a dekódovací kartou. Radiokomunikace si tyto nové příjmy slibují získat argumentem o kvalitním obrazu, jednodušším a levnějším příjmu než přes satelit nebo kabel a placení výměnou za vysílání bez reklam.
Radiokomunikace přitom nechtějí být prodejcem koncovým zákazníkům, prodej chtějí svěřit provozovatelům programů, tedy velkým televizním skupinám, nebo kabelovým operátorům. „Zájem mediálních domů je velmi zjevný,“ řekl Médiáři ředitel Čupa.