Evropská komise vyšetřuje Google a Metu kvůli jejich dohodě o reklamě

Dohoda z roku 2018 měla pojistit výsadní postavení Googlu a přinést výhody Facebooku.

Evropská komise vyšetřuje dohodu digitálních gigantů Google a Meta (dřív Facebook), která měla omezovat konkurenci na trhu s online reklamou. Meta se měla na základě dohody z roku 2018 vzdát svých plánů na podporu konkurenční technologie k prodeji reklamy výměnou za zvýhodněný přístup do systému Googlu, jenž si tak měl uchovat výsadní pozici. Vyšetřování, zda nedošlo k narušení hospodářské soutěže a zneužití dominantního postavení, zahájil také britský antimonopolní úřad. Dohodu označovanou jako Jedi Blue se zabývají i americké úřady, loni v USA podalo 15 státních zastupitelství žaloby na obě firmy, díky čemuž se začaly objevovat detaily o dohodě.

Dohoda měla přinést výhody pro Google i Metu. Google poskytl Metě ve svém reklamním systému Open Bidding lepší sazby a přednostní výběr hlavních reklamních míst. Meta se měla na oplátku zdržet vývoje vlastního systému a naplnění veřejně oznámených plánů na využívání konkurenční technologie známé jako header bidding, kterou Google v interních materiálech označoval za existenční hrozbu. „Obě společnosti spolupracovaly, aby si navzájem ušetřily peníze a zablokovaly konkurenty,“ shrnuje výklad americké prokuratury technologický web The Verge. Dohodu osobně podepsala provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandberg, za Google pak obchodní ředitel Philipp Schindler.

„Takzvaná dohoda Jedi Blue mezi společnostmi Google a Meta mohla být namířena proti technologii, která představuje konkurenci pro Open Bidding od Googlu, a to s cílem tuto technologii oslabit, případně ji vyloučit z trhu,“ uvedla místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová, která má na starosti právě hospodářskou soutěž. Komise postupuje v tandemu s britskými úřady. „Jsme znepokojeni, že se společnost Google možná spojila se společností Meta, aby kladla překážky konkurentům, kteří poskytují vydavatelům důležité služby v oblasti online reklamy,“ stojí ve vyjádření šéfa britského Úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy Andrea Coscelliho.

Společnosti Meta a Google dohodu v reakci na oznámená vyšetřování obhajovaly. „Obvinění vznesená v souvislosti s touto dohodou jsou nepravdivá,“ uvedla společnost Google, která je provozovatelem největšího internetového vyhledávače téhož názvu. Podle společnosti Meta pomáhá dohoda posilovat konkurenci při umísťování reklamy. Evropská unie rozdala v posledních letech Googlu pokuty v celkové výši přes osm miliard eur. Americký internetový gigant v minulosti trestala za zneužívání dominantní pozice v případě reklamního systému AdSense, telefonů Android nebo služby Nákupy.