Evropská komise zahájila další vyšetřování Googlu

Americký technologický gigant je v Evropě tentokrát vyšetřován kvůli digitální reklamě.

  • ČTK
  • 22. 06. 2021 17:50
Datové centrum Googlu v nizozemském Eemshavenu. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Datové centrum Googlu v nizozemském Eemshavenu. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Evropská komise zahájila další vyšetřování americké internetové společnosti Google. Tentokrát chce zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu. A to tím, že upřednostňuje vlastní služby pro online reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby. Komise to dnes uvedla v tiskové zprávě. Chce především posoudit, zda Google třetím stranám neomezuje na webových stránkách a v aplikacích přístup k uživatelským údajům pro reklamní účely.

Podle mluvčí českého a slovenského Googlu Alžběty Houzarové využívají reklamní produkty firmy k oslovení nových zákazníků a k financování svých webových stránek tisíce evropských firem. „Vybírají si naše produkty proto, že jsou konkurenceschopné a také efektivní. Budeme i nadále vést konstruktivní dialog s Evropskou komisí, abychom zodpověděli jejich otázky a názorně předvedli výhody, které naše produkty přinášejí evropským firmám a spotřebitelům,“ řekla ČTK.

„Služby online reklamy jsou jádrem toho, jak Google a vydavatelé vydělávají na svých online službách. Google sbírá data, která využívá pro konkrétní reklamní účely, prodává reklamní prostor a zároveň vystupuje jako zprostředkovatel online reklamy,“ uvedla místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová, která má na starosti i hospodářskou soutěž. „Google je tedy přítomen skoro na všech úrovních dodavatelského řetězce pro zobrazování online reklamy,“ dodala. Komise má podle ní obavy, že Google konkurenčním službám online reklamy soutěž ztížil v segmentu označovaném jako ad tech stack.

Ad tech stack přitom podle IT experta Radka Šalomona z firmy AD24 zahrnuje celý ekosystém pro vytváření, správu, měření i doručování reklamy, včetně aukcí pro vydražení reklamního obsahu za co nejvyšší ceny. „V online reklamním průmyslu je Google firmou, která pokrývá všechny oblasti tohoto ekosystému. Díky tomu je Google v nepříjemné situaci vůči regulátorům, protože i nevědomě může překračovat určité meze, které regulátoři vyhodnotí jako omezování konkurence. Sám si svojí velikostí vytvořil problémy, které ho teď dohání,“ řekl Šalomon ČTK.

Google měl v loňském roce na tržbách z online reklamy 147 miliard dolarů (zhruba 3,2 bilionu Kč), což je víc, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v této branži. Reklama na jeho nástrojích, včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail, se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.