Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Expozitura = comeback Pavla Zedníčka

Hlavní události v českých médiích, reklamě a marketingu v týdnu od 1. do 7. srpna 2011

REKLAMA, MARKETING, PR

Senát s drobnými změnami posvětil odebrání reklamy ČT1 a ČT24 koncem letošního roku. ČT zároveň přestane od roku 2012 přispívat do fondu kinematografie 150 miliony Kč ročně, místo toho budou muset Nova, Prima a Barrandov odvádět 2 % čistých příjmů z reklamy.

Jeden z otců novely mediální novely, která se nyní vrací k potvrzení do Poslanecké sněmovny, senátor Jiří Oberfalzer z ODS při čtvrtečním projednávání v Senátu připustil, že do fondu může od komerčních stanic přicházet méně, než dosud z ČT.

> Senát posvětil odebrání reklamy ČT1 a ČT24. Na filmy nemusí jít tolik, co dosud z ČT

Pivovary StarBev zahájily mohutnou celosvětovou marketingovou kampaň značky Staropramen. Investice do ní - včetně modernizace návštěvnického centra v Praze - činí 1,2 milionu eur.

> Celosvětová reklama Staropramenu ukazuje Prahu od kněžny Libuše po současnost

Oblast slevových serverů coby specifické formy online marketingu se konsoliduje. Vedoucí Slevomat.cz ovládl dvojku trhu Zapakatel.cz. Jablonecká firma Miton (ve Slevomatu drží 49 %) tak posílila své postavení lídra v oboru, který letos může dosáhnout obratu až 2 miliardy Kč.

> Slevomat.cz koupil většinu největšího konkurenta Zapakatel.cz, další už nechce

> Všechny texty na téma Reklama
> Všechny texty na téma Marketing & PR

TELEVIZE

Nova, Prima | Nova s Primou představily na tradičních tiskových konferencích v polovině léta podzimní novinky.

> Prima vs. Nova 5:1 na podzimní novinky z vlastní produkce

Prima původních pořadů uvede pět a narozdíl od Novy jimi sytí i tematické kanály, nejenom ten hlavní. Nejvíc se ale bude mluvit o novince Novy, byť je jediná. Jde o cyklus o 16 dílech Expozitura a údajně nejdražší seriál Novy vůbec (informace Médiáře hovoří až o 10 milionech Kč za jeden díl, Blesk píše 140 milionů). Napsali ho bývalí reportéři pořadu Na vlastní oči Josef Klíma a Janek Kroupa volně podle případu tzv. Berdychova gangu.

Výbuchů aut je v seriálu mnohem míň, kolik se zdálo z nadšeného líčení programové ředitelky Novy na pondělní tiskové konferenci. Přesto se ale řadou scén v exteriérech série výrazně liší od Ulic, Ordinací a Cest domů. Směrem ke konci ubývá patosu a přibývá napínavosti, nejzdařilejší jsou poslední dva díly (samozřejmě i díky tomu, že příběh vrcholí a dějové linky se spojují ve velké finále).

Pracovní verze neobsahuje žádný viditelný product placement, v době natáčení Expozitury - před třemi lety - ještě nebyl zákonem povolen. Snaha Novy dodržet zákon a nepropagovat nic zdarma tluče do očí v případě předních masek vozů - znak Volkswagenu VW je upraven na X, jiné značky jsou začerněny.

Sám scénárista Klíma si v seriálu i zahrál. V epizodní roli profesionálního zabijáka se blýskne Jiří Korn. Angažmá Jana Dolanského a Michala Dlouhého - hrají jako vždy věrohodně - nutí ke srovnávání cyklu se Svobodovým snímkem Sametoví vrazi, jenž má i podobnou atmosféru.

Expozitura je herecký comeback Pavla Zedníčka, zatímco nejtopornějším hercem ze všech 16 epizod se ukázal Václav Marhoul (coby šéf protidrogového Korous).

Online Médiáře na stránkách Instinktu

Online Médiáře přetištěný v časopisu Instinkt

Tiskové konference obou televizí - Novy v pondělí i Primy ve středu - jsme s kolegou Markem Prchalem sledovali v online přenosech. Všimli si jich kolegové v České pozici i v Instinktu. Část úspěchu přineslo samotné využití nástroje Cover It Live (přišel jsem na něj před časem díky Filipu Rožánkovi).

> Online: Nova představila program pro podzim 2011, hlavní bude seriál Expozitura od Kroupy a Klímy
Online: Prima rocks: televize Prima představila v Rock Café program na podzim 2011

TV Public | Insolvenční správkyně vyčíslila před soudem pohledávky, které po zkrachovalé satelitní televizi podnikatele Luďka Vinše zůstaly po čtyřech letech jejího provozu, na 154 milionů Kč.

Provozovatel televize Public po sobě nakonec nechal dluhy přes 154 milionů Kč

> Všechny texty na téma Televize

TISK

Síly v ekonomické žurnalistice se přeskupují. Bývalý šéfredaktor Hospodářských novin zalovil ve svém někdejším působišti a přivedl si do vznikající české verze časopisu Forbes, které šéfuje, už 3 kolegy. Samotné vydavatelství Economia pak změnilo k 4. srpnu šéfa týdeníku Ekonom.

Za Šimůnkem do Forbesu odcházejí z HN vedoucí kultury Zemanová a šéfeditor Nádoba
Šimůnkův český Forbes má čtvrtého do týmu
Šéfredaktorem Ekonomu bude Ondřej Neumann, Eva Hanáková odchází z Economie

Zveřejněna aktuální čtenost periodického tisku v rámci výzkumu Media Projekt. Nejčtenějším deníkem zůstává Blesk s 1,38 milionu čtenářů, dále Deník (890 tisíc) a MF Dnes (834 tisíc). Nejčtenějším časopisem (vyjma příloh deníků a jejich víkendových vydání) je Rytmus života (805 tisíc čtenářů).

Nejméně jeden deník si v posledních dvou týdnech přečte 71 % populace, aspoň jeden časopis 90 %.

> Podrobné výsledky Media Projektu za 1. pololetí 2011 (PDF)

> Všechny texty na téma Tisk

RÁDIO

Zveřejněna aktuální poslechovost rádií v rámci výzkumu Radio Projekt. Nejposlouchanější zůstává Rádio Impuls, jeho denní poslechovost ale klesla pod 1 milion. Druhá Frekvence 1 po dvou letech předstihla Evropu 2. Čtvrtý Radiožurnál zůstává nejposlouchanější stanicí veřejnoprávního Českého rozhlasu.

Zastupitelství pro prodej reklamy Media Marketing Services (MMS) upevnilo vedoucí pozici na trhu. Podle tržních podílů: MMS 40,9 %, Regie Radio Music 36,6 %, Media Master 20,8 %, ostatní stanice 0,8 %, nezastupované stanice 0,8 %.

> Podrobné výsledky Radio Projektu za 1. pololetí 2011 (PDF)

> Všechny texty na téma Rádio

INTERNET

Nejnavštěvovanější stránka na českém internetu pozvolna mění vzhled, Seznam.cz začal upravovat svou homepage. Základní princip úprav: posunout nejčastěji měnící se co nejvýš.

Seznam.cz propaguje víc bulvár než sport, viditelnější jsou i videa

Obchod digitálního oddělení vydavatele Květů či Vlasty má nového šéfa Jana Jirečka. Dřív prodával internetovou reklamu v televizi Nova, kde v minulosti dělal šéfa internetu současný vedoucí digitální divize Sanomy Daniel Grunt.

Jan Jireček, poslední obchodní ředitel Z1, šéfuje online obchodu Sanomy

Gruntův nástupce Pavel Krbec, ředitel internetových aktivit nejsledovanější komerční televize v zemi, popsal svůj pohled na video na vyžádání. „Konzumace individuálně vybraných pořadů videa na vyžádání klasickou televizi v dohledné době neporazí,“ tvrdí Krbec v dalším sloupku pro Médiář.cz. „Sociální sítě internetového věku lineární televizi  nahrávají – umožňují totiž zážitky spojené s právě vysílaným televizním pořadem sdílet, a dál tak nabalovat víc diváků,“ argumentuje.

> Pavel Krbec: Video na vyžádání klasickou televizi nezabije, pomáhají jí sociální sítě

Podobný nástroj online žurnalistiky jako výše zmíněný Cover It Live začal používat Miloš Čermák, nově zaměstnanec Reflexu, jinak dlouholetý redaktor tohoto společneského týdeníku. Názory online populace na kauzu kolem výroků Klausova poradce (a zakládajícího šéfa Reflexu) Petra Hájka zaznamenal díky nástroji Storify. Ten umožňuje „vytěžovat“ hlavně síť Twitter.

Slevomat.cz koupil většinu největšího konkurenta Zapakatel.cz, další už nechce

> Všechny texty na téma Internet

MOBILNÍ APLIKACE

Expanze tuzemských zpravodajských médií na přenosné přístroje pokračuje: deník E15 má aplikaci pro iPad a verzi pro čtečku Kindle. Na Kindle přišly i Lidové noviny. Aktuálně.cz uvedlo aplikaci pro iPhone.

Ekonomický deník E15 uvedl aplikaci pro iPad a verzi pro čtečku Kindle
Zpravodajství Aktuálně.cz má aplikaci pro iPhone, umožňuje i čtení offline
Lidové noviny v Kindle

> Všechny texty na téma Mobilní aplikace