Americký Facebook vypsal grantovou soutěž, která má 15 redakcím ze střední a východní Evropy pomoci zvýšit příjmy z předplatného. Provozovatel nejlidnatější sociální sítě ve spolupráci s americkou neziskovou organizací International Center for Journalists (ICFJ) nabízí dvanáctitýdenní školení a 50.000 dolarů (zhruba milion korun). Redakce z Česka, Slovenska, Polska, Estonska, Lotyšska a Litvy se můžou do programu hlásit do 28. září.
Účastnické redakce musí mít už fungující model spoléhající na čtenáře: ať už v podobě darů, či předplatného. Ten jim mají pomoci zlepšit online konzultace s vybranými experty, které program nazvaný Facebook Reader Revenue plánuje na příští podzim. Do programu se mají zapojovat týmy o dvou až pěti členech redakce, kteří mají ideálně různé funkce.
Facebook skrze svůj Facebook Journalism Project rozdal od roku 2018 redakcím z celého světa na 600 milionů dolarů. Letos se zavázal, že během dalších tří let to bude minimálně další miliarda. Podstatnou část peněz půjde hlavně na přímé dohody s redakcemi, jejichž články se objevují ve zvláštním zpravodajském feedu. Licenční program získal pozornost hlavně díky australské kauze, když Facebook přestal zobrazovat zpravodajské příspěvky, neboť měl podle chystaného zákona platit tamním mediálním domům paušální poplatek. Nakonec se redakcemi dohodl na vlastním licencování. Programy Facebooku na podporu žurnalistiky tak bývají označované za PR snahy, jak se vyhnout různými antimonopolním řízením a zákonům vyžadujícím platby médiím.
V Česku zatím licencování není dostupné. Lokální redakce mohly loni pouze žádat o „koronavirovou“ podporu, kdy Facebook vyčlenil tři miliony dolarů pro celou Evropu.
Podobný program tehdy vyhlásil také americký Google. Internetový gigant, známý hlavně pro svůj vyhledávač, v Česku letos v dubnu spustil i svůj licenční program, když začal platit pěti českým vydavatelům, jejichž zprávy zobrazuje ve službě nazvané Výběr Zpráv Google. Zprávy od vydavatelství Echo Media, Forum 24, Economia, Internet Info a Deníku N doplnila v červenci agentura ČTK. Proplácené částky nejsou veřejně známé.
Granty redakcím letos začala nabízet rovněž Evropská unie. V prvním kole rozdala celkem 7,6 milionu eur (v přepočtu zhruba 195 milionů Kč), a to týmům, do kterých se spojily redakce z aspoň ze tří unijních zemí. Výsledky soutěže zatím nejsou veřejné.
Evropská unie také od loňska spolufinancuje inovační program Stars4Media, ve kterém se musí spojit žadatelé aspoň ze dvou zemí. Se svou žádostí letos uspěla Lucie Sýkorová, která chystá vlastní regionální web na Plzeňsku, ČTK a Economia zkoumající společně využití umělé inteligence ve fotožurnalistice a redakce webu Hlídací pes. Tamní redaktor Jan Žabka plánuje nahrávat na síť TikTok videonávody, jak ověřovat informace.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací

Búřil, Hynčica, Novák: Potřebují mediální měření v Česku evoluci, nebo revoluci?
