Facebook po aféře s Cambridge Analytica mění nastavení soukromí a osobních dat

Po globální aféře kolem úniku dat uživatelů Facebooku, v níž sehrála negativní úlohu britská analytická firma Cambridge Analytica, se přední světová sociální síť snaží o lepší ochranu osobních údajů. Nástroje k nastavení soukromí jsou v nové aktualizaci Facebooku dostupnější a sjednocené na jedné stránce, totéž platí i u dalších aplikací společnosti Messenger, WhatsApp nebo Instagram. Kromě jiného síť nabízí také vícefázové přihlášení k účtu, zpětnou kontrolu zveřejněných příspěvků či možnost personalizace reklamního obsahu.

Hlavním cílem těchto změn je zvýšit obecnou informovanost o tom, jak chránit soukromí a osobní data. “Nebudeme po uživatelích vyžadovat žádná další oprávnění pro sběr, využití či sdílení osobních dat. Rovněž nebudeme ani měnit jakákoli předchozí nastavení soukromí uživatelů,” prohlásila Erin Eganová, šéfka ochrany soukromí společnosti Facebook. V souvislosti s bojem proti kyberzločinům a hybridním hrozbám se zaměří i na bezpečnost a podezřelé chování. Facebook tak chce lépe vysvětlit, jak bojuje proti potenciálně nebezpečnému či závadnému obsahu a jakým způsobem kvůli tomu analyzuje uživatelský obsah.

Srovnání starých (vlevo) a nových (vpravo) možností přístupu k ochraně soukromí

Srovnání starých (vlevo) a nových (vpravo) možností přístupu k ochraně soukromí

 

Příštích sedm dní bude možné posílat zpětnou vazbu k novým podmínkám a principům ochrany dat na Facebooku. Poté budou aktualizované podmínky s důrazem na přehlednost a čitelnost finalizovány a všichni uživatelé této sociální sítě budou vyzváni k jejich přečtení a výslovnému potvrzení.

Twitter přináší novinku Timestamp. Ta umožní uživatelům sdílet živá videa přesně od bodu, který si sami zvolí. Mohou tak video posunout i do již proběhlé části, a upoutat diváky na to, co chtějí zdůraznit, aniž by do příspěvku museli psát konkrétní čas.

Po otestování ve Spojených státech se možnosti využití e-commerce na Instagramu otevírají dalším 8 zemím, tedy Austrálii, Kanadě, Brazílii, Velké Británii, Francii, Španělsku, Itálii a Německu. V těchto zemích mohou firmy na svých instagramových příspěvcích přímo označit příslušné produkty, opatřit je cenovkou, a pomocí malé ikonky v rohu si zákazník může předměty přímo zakoupit.

Instagram nabízí možnost prodeje přímo v příspěvcích

Instagram nabízí možnost prodeje přímo v příspěvcích

Instagram také dlouhodobě čelil kritice ohledně zobrazování příspěvků. Nejvýše se zobrazovaly ty nejoblíbenější, nikoli nejnovější. V nové aktualizaci si uživatelé budou moct zobrazit chronologicky řazený nejnovější obsah pomocí odděleného tlačítka.

Snapchat nezůstává pozadu a na začátek jara si připravil hned několik novinek. Jednou z nich je Snap Map, tedy mapa, na které mohou uživatelé sdílet svou polohu s přáteli. Mapa je zároveň propojená s ostatními nástroji Snapchatu, po kliknutí na ikonku uživatele s ním může dotyčný zahájit konverzaci nebo si prohlédnout jeho příspěvky.

Uživatelé mohou na Snap Map sdílet svou polohu i příspěvky

Uživatelé mohou na Snap Map sdílet svou polohu i příspěvky

Druhou novinkou jsou skupinové videohovory. Skupinové konverzace mohou probíhat až mezi 16 lidmi, a Snapchat je spustí globálně během tohoto týdne.

Videohovor pojme až 16 účastníků

Videohovor pojme až 16 účastníků