Čtyřicet procent marketérů souhlasí s tím, že sociální sítě jim přivádějí byznys. Přesto se mnozí na Facebook dívají jako na nástroj pro podporu značky, aniž by ho vnímali jako nástroj, který skutečně prodává a plní konkrétní cíle.
Jak to vypadá, když se daří
Připomeňme si prodejní sílu Facebooku.
- Mazdě se podařilo díky facebookové kampani navýšit měsíční prodeje aut o 34 %.
- Pro americký e-shop Giantnerd s outdoorovým vybavením neexistuje z pohledu ROI a konverzního poměru lepší a výkonnější online kanál, než Facebook.
- Patnáct procent plyšových zvířátek e-shopu Squishable se prodává přímo přes Facebook.
- Lacoste pomocí optimalizace facebookových kampaní vylepšil jejich výkonnost (konverzní poměr e-shopů) o 500 %.
Sám Facebook uvádí i řadu dalších úspěšných kampaní.
Prodej v Česku
Zajímavým českým příkladem je prodej pojištění přes Facebook. Mezi první odvážné patří náš klient Generali se svou probíhající kampaní Klikni si pro slevu, která nabízí cestovní pojištění až s 25% cenovým zvýhodněním. Kampaň dosahuje nejen zajímavých obratů, ale hlavně nízkých nákladů za konverzi oproti běžným, nyní velmi konkurenčním online kanálům.
Pěkné výsledky vykazují i jiné klasické e-shopové projekty, jako například Bastard.cz prodávající trika. V rámci jednoduché kampaně, kdy se rozdala časově omezená sleva, prodeje poskočily o 680 % oproti předchozímu období. Dlouhodobě generují návštěvníci z Facebooku pro Bastard.cz přes 8 % obratu.
Komu prodává a komu ne
Častá bývá situace, kdy společnosti a firmy ani neočekávají, že by jim vůbec Facebook něco prodal - takže skutečně neprodává. Od začátku se na Facebook nahlíží jako na podpůrný nástroj, kde se dá těžko měřit efekt. Měřitelnost a ROI Facebooku zůstává pro velkou část společností tématem s otazníkem.
Základem úspěchu je začít vnímat Facebook výkonově a do marketingové strategie ho zahrnout včetně konkrétních prodejních cílů. Veškerá aktivita by měla mít nejen cíle, ale měla by být také správně vyhodnocována, případně optimalizována v průběhu.
Způsoby, jak Facebook prodává
Kromě reklamního systému Facebook Ads, který dokáže přivádět zájemce o konkrétní produkty už od 1 koruny za klik, se poměrně často na facebookových stránkách setkáváme se záložkami coby e-shop. Ty jsou ovšem samy o sobě k ničemu, pokud nejsou podpořeny kampaní přivádějící návštěvnost (lidé totiž samotnou stránku navštěvují zřídka a vnímají jen její komunikaci prostřednictvím svého kanálu novinek).
Zajímavější možnosti prodeje nabízejí speciální aplikace a záložky, které se dělají na míru. Vynechat bychom neměli nejlevnější variantu ze všech, kterou jsou tlačítka Like (To se mi líbí). Po jejich implementování mnohé e-shopy vidí zlepšení konverzního poměru návštěv z Facebooku až o 100 %.
Bavíme se zatím ale jen o prodejích. Výborný výkon přináší Facebook i na poli zvyšování návštěvnosti za žádné, případně nízké náklady. Dále také v oblasti získávání odběratelů (fanoušků), které je možné pravidelně vytěžovat podobně jako zákazníky při opakovaném e-mail marketingu.
Marketéři, dívejte se při sestavování plánů na příští rok na Facebook prodejně. Už jste se pokusili zjistit, jakou reálnou hodnotu pro váš byznys může Facebook mít?