
Komunikační aplikaci Viber provozuje japonská firma Rakuten. Ilustrační foto: Profimedia.cz
Komunikační aplikace Viber s víc než miliardou uživatelů ukončila spolupráci se sociální sítí Facebook. Ten podle zástupců mateřské společnosti Viberu nedokáže zajistit soukromí uživatelů a zabránit šíření nenávisti. Bojkot ze strany páté nejpopulárnější komunikační sítě světa přichází po vlně kritiky, které Facebook čelí kvůli neochotě reagovat na příspěvky amerického prezidenta Donalda Trumpa. Facebook podle kritiků nejen v jeho případě vydělává na nenávisti a dezinformacích.
Viber, aplikace vlastněná japonskou společností Rakuten, přestává na Facebooku - a zároveň na obrázkové síti Instagram, kterou Facebook rovněž vlastní - s inzercí a nebude už dál využívat jeho nástroje. To znamená konkrétně možnost přihlašování pomocí facebookového účtu nebo podpora oblíbeného vyhledávače pohyblivých gifů Giphy, kterou Facebook letos v květnu koupil.
“Facebook nadále ukazuje, že nerozumí své roli v dnešním světě. Od zneužití osobních dat, přes nedostatečnou bezpečnost komunikace, až po neschopnost přistoupit k potřebným krokům, které by ochránily veřejnost od nenávistné rétoriky, Facebook zašel moc daleko,“ prohlásil šéf Viberu Djamel Agaoua.
Nad to přidal šťouchnutí do Marka Zuckerberga, zakladatele a šéfa Facebooku. Podle Zuckerberga jeho sociální síť není arbitrem pravdy, jak prohlásil v souvislosti s Trumpovými příspěvky. „Nejsme ten, kdo rozhoduje o pravdě, ale to, že lidé trpí kvůli šíření nebezpečného obsahu, je skutečnost a společnosti k tomu musí zaujmout jasné stanovisko,” oponuje Agaoua.
Viber se tak připojil k iniciativě Stop Hate For Profit, které vyzývá k bojkotu inzerce na Facebooku. Ten loni vykázal příjmy necelých 71 miliard dolarů, drtivá většina byla právě z prodeje cílené reklamy. Hnutí už podpořilo přes 160 firem včetně americké telekomunikační společnosti Verizon Communications, nizozemského výrobce spotřebního zboží Unilever nebo největšího světového výrobce nealkoholických nápojů, americké společnosti Coca-Cola.
Konkrétně americký kavárenský řetězec Starbucks oznámil, že pozastavuje veškerou svou reklamu na všech sociálních sítích, aby se mohl soustředit na hledání možností, jak zastavit šíření nenávistných projevů na internetu: „Jsme přesvědčeni, že je třeba udělat více pro vytvoření přátelských a začleňujících online komunit. Pozastavíme reklamu na všech sociálních platformách a mezitím budeme ve snaze zastavit šíření nenávistných projevů pokračovat v interních diskusích, v rozhovorech s našimi mediálními partnery a organizacemi hájícími občanská práva.“
Hnutí zatlačí i na evropské firmy
Organizátoři zmíněného hnutí, které volá po bojkotu reklamy na Facebooku, protože provozovatel této sociální sítě podle nich nedělá dost pro zastavení nenávistných projevů, chtějí kampaň rozšířit do celého světa a zaměřit se chtějí i na evropské firmy. V rozhovoru s agenturou Reuters to prohlásil Jim Steyer, který stojí v čele organizace Common Sense Media. Ta společně s organizací Free Press a skupinami hájícími občanská práva Color of Change a Anti-Defamation League hnutí vede.
„Dalším krokem je celosvětový tlak,“ řekl Steyer. Dodal, že kampaň Stop Hate for Profit začne oslovovat přední evropské společnosti, aby se k bojkotu reklamy na Facebooku přidaly. U počátků hnutí stála nedávná smrt amerického černocha George Floyda, který zemřel při policejním zákroku. Jeho skon vyvolal masové demonstrace proti rasismu a policejnímu násilí v USA, odkud se protesty rozšířily do celého světa. Kampaň tvrdí, že Facebook odmítá důrazněji zakročit proti nenávistným projevům na svých platformách, neboť nechce ohrozit příjmy z reklamy.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg už kvůli bojkotu přišel o miliardy dolarů. V pátek akcie Facebooku klesly o 8,3 %, nejvíce za poslední tři měsíce.
Facebook o svých problémech ví, zůstává však alibistický
Sítě proti Trumpovi
Vedle Viberu na Facebook tlačí i konkurenční sítě Twitter a Snapchat. První z nich začal některé z Trumpových tweetů skrývat za upozornění na porušení pravidel ohledně „oslavování násilí“ nebo k nim dodává doplňující informace, jako v případě prezidentova zavádějícího prohlášení o korespondenčním hlasování. Druhý z nich přestal Trumpovy příspěvky propagovat v kolonce Discover s tím, že společnost nechce „posilovat hlasy těch, kdo podněcují rasové násilí a nespravedlnost“.

Internetová Mall.tv změní název na Fame Play

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací

Búřil, Hynčica, Novák: Potřebují mediální měření v Česku evoluci, nebo revoluci?
