Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Nová služba Facebooku sloučí konverzaci napříč internetem a mobily

Nový komunikační systém umožní lidem komunikovat zatím pouze textem, zato však čtyřmi různými, dosud oddělenými způsoby na dvou platformách - internetu a mobilu.

Ústy svého „otce“ Marka Zuckerberga dnes po sedmé večerní našeho času Facebook v San Francisku oznámil uvedení „moderního komunikačního systému“. Ten umožní lidem komunikovat - zatím pouze textem - čtyřmi různými, dosud oddělenými způsoby na dvou platformách: internetu a mobilu.

Tři hlavní atributy nové komunikační služby Facebooku

Tři hlavní atributy nové komunikační služby Facebooku

„Není to zabiják emailu, je to messaging system, který využívá email jako jednu ze svých částí,“ prohlásil Zuckerberg v reakci na předchozí očekávání médií, že nově uvedené služba bude konkurencí Gmailu, e-mailové služby Googlu. „Nemusí to být ani část primární,“ podotkl.

Systém, který média už před dnešní tiskovou konferencí pojmenovala Titan (podle Zuckerberga to bylo pracovní označení), kombinuje v jednom prostředí čtyři způsoby textové komunikace: internetové Facebook Messages (Zprávy), e-mail a instant messaging (služby jako Jabber či ICQ) a krátké texové zprávy (SMS) na mobilních telefonech.

Fungovat má tak, že zprávy posílané z e-mailu se uživateli Facebooku objevují v chatu v prostředí služby, pokud sedí u počítače. Vyjde-li na ulici, může v téže konverzaci pokračovat prostřednictvím svého mobilu. Buď díky inovované aplikaci pro přístroje iPhone, která má být ode dneška k dispozici, anebo přes SMS.

Veškerá historie se navíc na Facebooku bude ukládat, vždy jako jedno vlákno odvíjející se od jména toho, s kým člověk konverzuje. Jak Zuckerberg prohlásil, konverzace dneška, respektive budoucnosti musí být - v mnoha těchto ohledech narozdíl od e-mailu - souvislá, neformální, osobní, jednoduchá, minimalistická, okamžitá, krátká.

„Protože dnes máme tolik možností jak komunikovat, konverzace, na které nám záleží, je fragmentovaná,“ přiblížil šéfinženýr Facebooku Andrew Bosworth uvažování svého týmu před uvedením zmíněného „jednoduchého“ systému. Facebook vychází také z toho, že jeho funkcionalitu Messages (Zprávy) používá 350 milionů z víc než půlmiliardy jeho uživatelů. Ti si denně pošlou 4 miliardy one-to-one sdělení.

Nastavením úrovně soukromí půjde podle tvůrců v nové službě Facebooku zcela eliminovat spam (nevyžádané e-maily) - bude-li si to uživatel přát, chodit mu totiž může jen pošta od „přátel“ na Facebooku. Volitelně budou uživatelé Facebooku moci založit si adresu s koncovkou @facebook.com.

Narozdíl od Gmailu Facebook neplánuje zařazovat žádné speciální kontextové inzeráty závislé na obsahu konverzace. Gmail to ve svém e-mailovém rozhraní dělá.

Mark Zuckerberg dále uvedl, že zavádění nové služby bude probíhat „docela pomalu“, postupně (a zpočátku se má hodně přihlížet ke zkušenostem uživatelů - podle toho se zřejmě bude služba taky dotvářet). Pro srovnání: předchozí novinku, službu Places uvedl Facebook v srpnu a v Česku dosud není k dispozici.

Přečtěte si také oficiální popis inovované služby Messages od jednoho z inženýrů Facebooku. Nebo se nechte ke službě pozvat. Případně si přehrajte záznam tiskové konference z pondělí 15. 11. z amerického San Franciska: