Ústy svého „otce“ Marka Zuckerberga dnes po sedmé večerní našeho času Facebook v San Francisku oznámil uvedení „moderního komunikačního systému“. Ten umožní lidem komunikovat - zatím pouze textem - čtyřmi různými, dosud oddělenými způsoby na dvou platformách: internetu a mobilu.
„Není to zabiják emailu, je to messaging system, který využívá email jako jednu ze svých částí,“ prohlásil Zuckerberg v reakci na předchozí očekávání médií, že nově uvedené služba bude konkurencí Gmailu, e-mailové služby Googlu. „Nemusí to být ani část primární,“ podotkl.
Systém, který média už před dnešní tiskovou konferencí pojmenovala Titan (podle Zuckerberga to bylo pracovní označení), kombinuje v jednom prostředí čtyři způsoby textové komunikace: internetové Facebook Messages (Zprávy), e-mail a instant messaging (služby jako Jabber či ICQ) a krátké texové zprávy (SMS) na mobilních telefonech.
Fungovat má tak, že zprávy posílané z e-mailu se uživateli Facebooku objevují v chatu v prostředí služby, pokud sedí u počítače. Vyjde-li na ulici, může v téže konverzaci pokračovat prostřednictvím svého mobilu. Buď díky inovované aplikaci pro přístroje iPhone, která má být ode dneška k dispozici, anebo přes SMS.
Veškerá historie se navíc na Facebooku bude ukládat, vždy jako jedno vlákno odvíjející se od jména toho, s kým člověk konverzuje. Jak Zuckerberg prohlásil, konverzace dneška, respektive budoucnosti musí být - v mnoha těchto ohledech narozdíl od e-mailu - souvislá, neformální, osobní, jednoduchá, minimalistická, okamžitá, krátká.
„Protože dnes máme tolik možností jak komunikovat, konverzace, na které nám záleží, je fragmentovaná,“ přiblížil šéfinženýr Facebooku Andrew Bosworth uvažování svého týmu před uvedením zmíněného „jednoduchého“ systému. Facebook vychází také z toho, že jeho funkcionalitu Messages (Zprávy) používá 350 milionů z víc než půlmiliardy jeho uživatelů. Ti si denně pošlou 4 miliardy one-to-one sdělení.
Nastavením úrovně soukromí půjde podle tvůrců v nové službě Facebooku zcela eliminovat spam (nevyžádané e-maily) - bude-li si to uživatel přát, chodit mu totiž může jen pošta od „přátel“ na Facebooku. Volitelně budou uživatelé Facebooku moci založit si adresu s koncovkou @facebook.com.
Narozdíl od Gmailu Facebook neplánuje zařazovat žádné speciální kontextové inzeráty závislé na obsahu konverzace. Gmail to ve svém e-mailovém rozhraní dělá.
Mark Zuckerberg dále uvedl, že zavádění nové služby bude probíhat „docela pomalu“, postupně (a zpočátku se má hodně přihlížet ke zkušenostem uživatelů - podle toho se zřejmě bude služba taky dotvářet). Pro srovnání: předchozí novinku, službu Places uvedl Facebook v srpnu a v Česku dosud není k dispozici.
Přečtěte si také oficiální popis inovované služby Messages od jednoho z inženýrů Facebooku. Nebo se nechte ke službě pozvat. Případně si přehrajte záznam tiskové konference z pondělí 15. 11. z amerického San Franciska:

Kaspen mění majitele. Agenturu kupuje Tomáš Kopečný, vlastník S5IVE

Pickey mění název na Forendors, s novým jménem pomohl Michal Pastier

Kreativu DDB povede Klára Palmer z McCannu, střídá Doru Pružincovou
