Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Facebook v Česku začal prověřovat pravdivost zpráv

S ověřováním příspěvků z News Feedu pomáhá francouzská zpravodajská agentura AFP.

Fact-checking na Facebooku

Jakmile fact-checker vyhodnotí zprávu jako nepravdivou, Facebook ji začne v News Feedu zobrazovat níž, čímž výrazně sníží její šíření

Provozoval globální sociální sítě Facebook zahájil v Česku a na Slovensku program prověřování pravdivosti zpráv, které se objevují na její platformě. Fakta ověřuje francouzská tisková agentura AFP, informoval Facebook. Jde o součást celosvětového projektu, který firma realizuje v boji proti dezinformacím.

Facebook přitom spolupracuje s nezávislými kontrolory třetích stran z celého světa. Tito takzvaní fact-checkeři posuzují a hodnotí přesnost obsahu zpráv na facebookovém proudu zveřejňovaných příspěvků News Feed. Jedním z takových certifikovaných hodnotitelů je právě AFP (zkratka z Agence France Presse). Ta je certifikována nestrannou International Fact-Checking Network.

Guido Buelow

Guido Buelow

„AFP je klíčovým partnerem Facebooku, který ověřuje obsah ve spolupráci se svými novináři v terénu po celém světě,“ uvedl Guido Buelow, strategic partner development manager Facebooku pro Evropu, Blízký východ a Afriku. „Díky spolupráci s více než 70 odbornými novináři z víc než 30 zemí tvoříme největší síť novinářů, jež se věnuje ověřování a demystifikaci nepravdivých informací, které jsou šířeny online,“ prohlašuje Christine Buhagiar, regional director Europe v AFP. Facebook uvádí, že v programu spolupracuje s víc než 50 partnery, kteří po celém světě ověřují obsah ve víc než 40 jazycích.

„Jakmile fact-checker vyhodnotí zprávu jako nepravdivou, Facebook ji začne v News Feedu zobrazovat níž, čímž výrazně sníží její šíření. Tímto zabrání šíření hoaxu a také se sníží počet lidí, kterým se tato zpráva zobrazí,“ uvádí provozovatel sítě. „Stránky a domény, jež budou opakovaně šířit nepravdivé zprávy, budou mít snížený dosah a také přijdou o schopnost monetizace a inzerování. Pokud bude zpráva označena jako nepravdivá, Facebook upozorní uživatele, kteří tento příspěvek uvidí nebo se ho budou snažit šířit, že tato zpráva byla označena jako nepravdivá.“