Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Fakt potřebujeme další reklamní festival? Nevím, ale prožil jsem skvělý večer

Reportáž psaná na prezentaci druhého ročníku PIAF.

Předevčírem jsem se byl podívat na prezentaci druhého ročníku mezinárodního reklamního festivalu PIAF, i když jsem tam šel hlavně proto, abych viděl kolegy z českého Art Directors Clubu - samotný PIAF mě loni vůbec nezaujal.

V poslední době dělám sám pro sebe takové malé cvičení, že se pokouším vyskládat si okamžité pocity z některé chvíle. Pocity ze chvíle, kdy jsem vloni objevil PIAF, byly asi tyto:

  • Proč zkratka? Názvy jako zkratka jsou podle mne nesmysl, nikdo si je nezapamatuje, poplete pořadí písmen ve zkratce, není to sexy atd.
  • Proč anglicky?
  • Na co další reklamní festival, když je tu Louskáček?
  • Spoustu lidí z poroty neznám. Má vůbec cenu si je googlit?
  • Proč je přihláška tak drahá?
    = podtrženo, sečteno, to mě neba.

Takže jsem se vypravil do posvátného místa české reklamy, starého Avionu (když jsem předtím samozřejmě dorazil do Avionu nového) a kromě kolegů (přítomni byli Tomáš Belko, Eda Kauba, Martin Charvát, Daniel Růžička, Martin Kermes, Andrej Štuk, Michal Nýdrle, Kateřina Hobrlandová, Petr Havlíček a a další) jsem viděl i naprosto fenomenální prezentaci druhého ročníku PIAF, která mě přinutila změnit všechny zmíněné body.

Druhý ročník PIAF zrušil tradiční kategorie, jakými jsou například print nebo TV a nahradil je zcela novými kategoriemi. Tvůrci vyloženě znovu vymysleli systém popisu a klíčové kvality odvětví. To se nedá popsat, to se musí vidět!

Koukněte na seznam všech kategorií, doplněných vždy názornou ukázkou:

Art of delivering

  1. Creative use of traditional advertising formats
  2. Creating the media
  3. Media engagement
  4. Creative use of technologies
  5. Brilliant execution

Creative idea

  1. Storytelling
  2. Flash impact
  3. The game
  4. Consumer engagement

Creative branding, marketing & sales

  1. Creative branding (zde ukázka není, je jasné, oč jde)
  2. Creative design
  3. Creative sales and sales support

A protože jsme v České republice, organizátoři připravili ještě dvě další speciální kategorie:

  • Best Beer Ad
  • State as an Advertiser

No prostě nádhera! Při této prezentaci Marka Hlavici jsem chvílemi cítil naprosté intelektuální okouzlení už samotným významem slov. Bylo to jako živá voda, mám-li být poněkud knižní. Blahopřeju k novým kategoriím. Nemají žádná druhá či třetí místa, což je škoda!

Kolega Hlavica poté skvělým způsobem představil porotu, vysloveně jste měli chuť všechny ty lidi okamžitě poznat. Naprostá novinka je možnost osobní prezentace - zejména online koncepty jsou prý někdy obtížné na pochopení - svatá pravda, pane kolego. Někdy zejména ty vlastní.

Položil jsem otázku, zdali organizátoři připouštějí možnost, že geniální prezentátor získá ocenění pro průměrný exponát - nepřipouštějí. Hm, zajímavé. Nevím, jestli se na prezentace půjdu podívat, ale každopádně, jsem moc zvědavý, co porota 11. a 12. 5. z dodaných prací (deadline je poslední březen) v daných kategoriích vybere.

Předtím ale už budeme znát výsledky letošního Louskáčka, budeme tedy trochu klidnější.