Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.
1. Tesco rozšiřuje Scan & Shop
Od konce minulého roku začal britský maloobchodní řetězec Tesco na českém trhu ve větší míře zavádět službu Scan & Shop. Jedná se o samoobslužný systém nakupování, díky němuž si zákazník během výběru zboží může jednotlivé položky sám namarkovat a rovnou ukládat do tašky. Službu mohou, narozdíl třeba od Albertu, využít i zákazníci, kteří nevlastní věrnostní zákaznickou kartu Tesco Clubcard. Nakupovat lze pomocí dotykového skeneru, nebo s aplikací Scan & Shop Mobile. Mezi další novinky Tesca patří spekulace o plánech řetězce na založení samostatné značky, která by konkurovala úspěšným diskontům Lidl nebo Aldi, jak píše iDnes.cz.
Je sympatické, že i když má Tesco v ClubCard zdaleka nejvíce registrovaných zákazníků ze všech retailerů, tak Scan & Shop nevážou na toto členství. Zajímavé je také využití mobilního telefonu s aplikací bez nutnosti využití Scan & Shop zařízení.
Jan Polák (Ipsos)
Tuto službu mám moc ráda, a když to jde, jinak nenakupuji. Určitě to vítám, už bylo načase. Věřím, že díky Tesco se pro tento způsob samoobslužného nákupu nadchne hodně zákazníků. Tesco má privátek opravdu nepřeberné množství. Teď jen se neztratit v komunikaci směrem k zákazníkovi.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Na jedné straně máte zprávu, která tento týden vyvolala velkou bouři, protože se zjistilo, že prodavačka má dostávat vyšší nástupní plat než učitelka. Teda v případě, že nastoupí do Lidlu. A na straně druhé se dozvídáme, že prodavačky za chvíli nebudou potřeba, protože si všechno naklikáte sami, stroj to za vás zváží a vy jen zaplatíte. Asi je jasné, že stejně jako tady pořád budou obchody, kde prostě za kasou bude sedět někdo živý, tak těch 28.000 je fakt výběrovka a z řemesla prodavaček to hned nedělá super placené zaměstnání. Ale fandím Tesco za to, že do vychytávek typu Scan & Shop jde. Ohledně privátní značky Tesco - vypadá to na krásný příklad korporátní případovky Už jsme se jednou spálili, ale zkusíme to stejně znovu, třeba to tam spadne. A kdyby ne, náš budget to vydrží.
Vypadá to, že na konci budou stejně nejvíc spokojení konzultanti z BCG.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Scan&Shop je určitě někde na půli cesty k těm vizím budoucnosti, které ukazují, jak do košíku vkládáte zboží a rovnou probíhá checkout. No, a to je zas na půli cesty k vizím budoucnosti, ve kterých vidíme ledničku, která ví, že vám dochází máslo, tak ho rovnou objedná. Cokoliv odbourá nutnost stát někde ve frontě, je super. Co se vlastní diskontní značky týká, tak trochu nevím, co tím Tesco sleduje. Přijde mi nelogické snažit se vlámat na trh s minimálními maržemi, který je navíc obsazen extrémně silnými hráči. Ale jistě ti manažeři, kteří Tesco dostali do brutálních červených čísel, vědí, co dělají.
Václav Loubek
Scan & Shop je pěkná inovace, asi spíše pro mladší. Tak snad to něco vydrží a nerozbije se to po dvou pádech na zem.
Jan Penkala (Acomware)
2. Happy Meal chudší o cheeseburger
Americký fastfoodový řetězec McDonald’s na celosvětové úrovni, tedy i v Česku, mění nutriční hodnoty nebo složení dětských menu Happy Meal. „Naším cílem je nabízet víc než 50 % dětských menu s energetickou hodnotu rovnou nebo menší než 600 kilokalorií. Pracujeme také na zjednodušení složení, aby v roce 2020 už neobsahovala žádná umělá aromata a barviva,“ uvedla Zuzana Svobodová, tisková mluvčí řetězce v Česku. Česko se podle Svobodové na zavedení těchto norem už nějakou dobu připravuje a přibližně polovina variant Happy Mealu v restauracích McDonald’s už jedno z kritérií splňuje. V USA zmizí z dětské nabídky cheeseburger a zmenší se porce hranolek.
U menších dětí věřím, že rodiče uspějí, rádi kvůli hračce sníží i kalorie. Mám ale představu, jak funguje stravování u teenagerů v Americe i u nás, a myslím, že si větší děti ten ‚svůj cheesburger'
najdou.
Jan Polák (Ipsos)
Obávám se, že dětem je to úplně jedno, tak alespoň touto cestou nám ty děti nebudou tak nabývat.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Kdo by to byl řekl, že plátek sýra je tak kaloricky nabitý... Happy Meal to roky schytává za to, že přes hračky vytváří u dětí závislost na junk... omlouvám se, fast foodu. Mám pětiletou dceru, v Mekáči jsme byli párkrát a nemám pocit, že kdykoliv uvidí dva zlaté oblouky, začne vyvádět, protože se jí aktivuje centrum závislosti. Stáhnout číze z nabídky je prostě jen ukázka pokrytectví, které Američani tak dobře umí (a je jedno jestli se zahalují demokracií nebo bojem o nižší váhu). Tohle je fast food. Fast foody nejsou zdravé. Deal with it!
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Prostě mekáč se snaží zbavit se nálepky nezdravého fastfoodu. U mně si ale nejvíc šplhli vepřovým bagelem k snídaním, takže sorry, saláty. A svoje mládě do mekáče netahám vůbec, takže ani nemusím řešit Happy Meal.
Václav Loubek
3. H&M otevře multibrandové tržiště
Švédský oděvní řetězec H&M chystá uvést na trh novou značku Afound. Nepůjde ale o nový monobrandový obchod, jako je například loni otevřený Arket. Skupina Hennes & Mauritz se rozhodla přijít s kompletně novou platformou maloobchodu s módou, která bude stát na kombinaci mnoha známých světových značek, a to jak ze skupiny H&M, tak externích. Spojujícím prvkem bude podle oficiálních zpráv společnosti výrazně snížená cena veškerého zboží. Afound nabídne dámskou i pánskou kolekci v rozdílných cenových hladinách. Většina dostupného zboží by údajně neměla podléhat trendům a aktuální sezóně.
Vypadá to slibně. Jak píší - poměr ceny a kvality a snížení cen až o 70 %. Tak uvidíme.
Monika Hrubalová
Můj náctiletý syn si některé kolaborace značky H&M pochvaluje už nyní, pokud trend rozšíří, pro zákazníka asi jen dobře.
Jan Polák (Ipsos)
Cena a jen cena, další v řadě. Stále si myslím, že se skutečně nízkou cenou za známé značky ještě stále nikdo opravdu nepřišel, hlavně na trvalo.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Nevím, proč ve mně ten název evokuje Lost & Found, tedy ztráty a nálezy. Bude to možná tím nadčasovým sortimentem. Jinak řečeno, multibrandových prodejen oděvů je asi málo. A permanentní sleva jako marketingový nástroj? Pak vyjedete do Drážďan, a zjistíte, že to, co tady zaplatíte v permanentní slevě, je v Německu standardní cena, ze které teprve slevu dostanete.
Václav Loubek
Jestli bude Afound konkurencí Asosu, to si úplně nejsem jistý, pozice Asosu je velmi silná. Ale určitě je to zajímavá cesta pro diferenciaci budoucích příjmů oděvní značky.
Jan Penkala (Acomware)
4. Košík bude rozvážet hotovky
Online supermarket Košík.cz zařazuje do nabídky sedm sushiboxů, chce si tím otestovat doručování hotových jídel. Sushi připravil Košík.cz ve spolupráci s Wasabisushi.cz. V nabídce jsou i varianty pro vegetariány a vegany. Ceny setů se pohybují od 139 do 189 Kč. Pokud by se koncept osvědčil, Košík.cz nevylučuje zavedení vlastní privátní řady ve spolupráci s některým ze známých bister. Nabídka by kromě obědů a večeří mohla pokrývat například předpřipravené snídaně nebo svačiny.
Pro mladší lidi, kteří doma nestíhají vařit nebo touto činností nechtějí ztrácet čas, je to asi vydatná pomoc. Tato cílová skupina už tak nakupuje na online shopech jídlo, kvalitní hotová jídla by mohla být konkurenční výhodou.
Jan Polák (Ipsos)
Je nutné vyzkoušet, Košík zkouší nové a nové segmenty, zde je to o specifické skupině zákazníků, hodně se těším na snídaně. Tam je pole nezorané.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Je to jen logický krok k rozšíření sortimentu. A další konkurence pro služby typu DámeJídlo. Zrovna u sushi bych ale viděl trochu logistický problém s jeho skladováním a datem spotřeby, protože ta nebude moc dlouhá, a je otázka, jestli Košík prodá včas vše, co bude mít na skladě. Tedy, pokud nebude zavážet přímo od výrobce.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
Mají vepřový bagel se slaninou? Asi další, kdo se chce probít na dost saturovaný trh. Ani tady si nejsem jistý, jestli síla kapitálu pomůže.
Václav Loubek
Úplně nevěřím v úspěch kvůli častému vytížení rozvozu na stejný den, nemyslím, že budou lidi plánovat sushi na dva dny dopředu. V tomhle je prostě DámeJídlo lepší.
Jan Penkala (Acomware)
5. Direct v podobě kavárny
Pojišťovna Direct otevřela v Plzni v Prešovské ulici svou první pobočku s kavárenským konceptem. Jeho cílem je, že by se lidé neměli cítit jako v pojišťovně. Na vyřizování menších dotazů a problémů slouží bar. Složitější problémy budou zákazníci řešit s poradcem v kavárenské části. Nové pobočky rovněž disponují dětským koutkem. Autorem designu kavárenských poboček jsou Inka Hajman a Martina Řezníčková.
Zlidštění, zpříjemnění zákazníkům jejich čekání a pobyt na pobočce určitě chválím. Dobrá strategie.
Monika Hrubalová
Design parádní, zákaznicky velmi příjemný. Tak trochu proti proudu uzavírání a zjednodušování poboček.
Jan Polák (Ipsos)
Také bych to chtěla u své banky, nápad se mi moc líbí a doufám, že to klient opravdu ocení.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Přinést do pojišťování zážitek, to ještě určitě nikoho nenapadlo aneb ‚Už nejsme pojišťováci, jsme kavárníci`
. Když bude vaše pojištění nejlíp dostupné, ceny nejvýhodnější a řešení pojistných událostí nejrychlejší, nebudete potřebovat kavárny.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)
No, když už pobočky, tak snad i jo. Přeci jen, není to banka, abych potřeboval určitou míru profesionality, vyjádřenou designem pobočky. A nám z pražské kavárny je tenhle koncept tak nějak blízko, mluvčí prezidenta si tam holt svoji Ladu nebo Pyeonghwa nepojistí.
Václav Loubek
Tak už je to trochu nuda. Co bude nového? Co dál v retailu?
Jan Penkala (Acomware)