V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Fenomén LinkedIn 2019: co zjistila Hoškova studie

Martin Hošek zveřejnil hlavní zjištění svého letošního dotazování ohledně sociální sítě LinkedIn v Česku. Detaily doplní na akci LinkedIn Summit 2019, jež proběhne 12. června.

LinkedIn. Ilustrační foto: Profimedia.cz

„Každý druhý byl na LinkedInu osloven svým budoucím zaměstnavatelem a každá desátá uživatelka byla přes LinkedIn pozvána na rande.“ Ilustrační foto: Profimedia.cz

Primární motivací, proč si vytvořit svůj účet na sociální síti LinkedIn, je propojit se s kolegy a udržovat pracovní kontakty. LinkedIn přitom má sloužit hlavně pro zviditelnění, sebeprezentaci. Pětina uživatelů používá LinkedIn jako zdroj informací a polovina těch, kdo ho užívají, kontrolují novinky na něm hlavně dopoledne v práci, kdy na ně mají čas. Tak odpovídali respondenti studie Fenomén LinkedIn 2019, kterou dal dohromady marketingový ředitel J&T Bank Martin Hošek právě i díky svému dosahu na zmíněné sociální síti. Na dotazník mu od letošního února do dubna odpovědělo celkem 2.271 lidí, z toho téměř čtyři pětiny Čechů, zhruba pětina Slováků a 3 % lidí z jiných zemí.

Martin Hošek. Foto: Karel Choc

Studii inicioval a provedl Martin Hošek, jinak též marketingový ředitel J&T Banky. Foto: Karel Choc

„Pokud bychom chtěli najít průměrného uživatele sítě LinkedIn - i když víme, že průměr neexistuje -, byl by to s největší pravděpodobností muž ve věku 35 let bydlící v Praze a v případě Slovenska v Bratislavě. Má vysokoškolské vzdělání, ale nestudoval v zahraničí, bydlí ve vlastním bytě. Zaměstnán je v nějaké velké firmě s více než tisícovkou zaměstnanců, kde se věnuje obchodu nebo marketingu a bere za to 55.000 korun čistého. I v osobním životě vyhledává nové technologie, sdílenou ekonomiku přijímá a užívá pragmaticky a v jeho kapse vibruje iPhone. Na jeho notebooku se aktualizují Windows a na zápěstí mu výkon měří Apple Watch,“ uvádí studie.

„Svůj jediný neprémiový účet - placený nepotřebuje a navíc je drahý - si založil po nástupu do prvního zaměstnání, což bylo před víc než pěti lety. Profil si vytvořil sám a jako fotku použil výtvor profesionálního fotografa. Původně si chtěl jen vytvořit síť kontaktů, kterých má nyní kolem tří set. Chtěl také mít zdroj profesních informací, nyní ale LinkedIn používá hlavně pro budování svého jména a jako online verzi životopisu. Moc nevěří pravdivosti profilů ostatních, protože jsou vylepšené, zveličené a nepravdivé. Jeho vlastní profil je ale pravdivý až na nějaké vynechané či zastaralé údaje,“ kreslí výsledky profil Čecha na LinkedInu.

„LinkedIn poprvé v průběhu dne spouští po příchodu do práce. Příspěvky moc netvoří, spíš je čte nebo si prohlíží profily jiných uživatelů. Lajkuje příspěvky, které se mu líbí, a ne ty, které by měl, protože je napsal jeho kolega nebo nadřízený. Přestože hashtagy běžně používá na Facebooku a na Instagramu, na LinkedInu se jim vyhýbá. Je členem několika zájmových skupin a LinkedIn používá stále intenzivněji. Sám si reference neshání, ale pokud ho někdo požádá, referenci mu napíše. Spojuje se nejčastěji se svými kolegy a naopak odmítá spojení od neznámých lidí. Pokud si někdo neznámý prohlédne jeho profil, podívá se, kdo to byl. Každý druhý byl na LinkedInu osloven svým budoucím zaměstnavatelem a každá desátá uživatelka byla přes LinkedIn pozvána na rande.“

„Pokud uvedl, že mu na LinkedInu něco vadí, tak úplně nedokáže říct, co to vlastně je. V poslední době mu vadí určitá forma ‚facebookovatění‘ a také její nepřehlednost a uživatelská nepřívětivost,“ zní jedno z hlavních zjištění Hoškovy studie.

„LinkedIn je pravděpodobně nejpodceňovanějším nástrojem pro rozvoj podnikání v moderní době,“ tvrdí Hošek v předmluvě ke studii, která podle něj „nemá ambici definovat, jak vypadá reprezentativní profil uživatele sítě LinkedIn“. „Můžete mít x různých důvodů, proč být na této síti aktivní. Třeba si tam chcete vybudovat osobní brand, nebo se chcete inspirovat a začlenit se do komunity, která by pro vás byla v normálním životě těžko oslovitelná, anebo tam prostě chcete jen najít nový byznys,“ vyjmenovává iniciátor aktuálního zkoumání. Ten letos 12. června v pražském Cubexu vystoupí spolu s tuzemskými hosty i zahraničními manažery LinkedInu.