Léta rostoucí obrat filmového průmyslu v Česku loni zastavila pandemie koronaviru. Tuzemský audiovizuální trh se v roce 2020 propadl o 1,7 miliardy Kč, tedy o 20 %, na 7,7 miliardy. Rok předtím dosáhl rekordního souhrnného obratu 9,4 miliardy. Uvádí to bilanční zpráva Asociace producentů v audiovizi (APA), která už od roku 2002 sbírá a vyhodnocuje údaje o obratech svých členů – nezávislých producentů v oblasti zahraniční zakázky, reklamy, české filmové, televizní a online tvorby, dokumentu a animace. Loni kontinuitu pravidelných zpráv přerušila pandemie, proto letošní zpráva mimořádně shrnuje roky 2019 a 2020.
Na jednotlivé segmenty průmyslu dopadla pandemie různě. Trend trhu nadále určují produkce zabývající se zahraničními zakázkami, které v roce 2019 dosáhly rekordního obratu 6,3 miliardy, ale v roce 2020 poklesly o 9 % na 5,7 miliardy. Obraty nezávislých produkcí české filmové a televizní tvorby v roce 2020 zaznamenaly propad o 26 %, z 1,2 na 0,9 miliardy. Reklamní produkce v roce 2020 klesla na svoje minimum od roku 2002, kdy začala asociace statistiku obratů sbírat. I přes rozšíření členské základny dosáhla na necelé 1,1 miliardy, což značí meziroční pokles o 44 %.
Objem filmové produkce v Česku
segment | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
český film | 621 | 739 | 795 | 646 | 852 | 921 | 1040 | 1522 | 1241 | 919 |
zahraniční | 1036 | 1564 | 2840 | 3354 | 3704 | 3575 | 3158 | 4926 | 6337 | 5746 |
reklamy | 2162 | 1772 | 1392 | 1960 | 2203 | 2027 | 2131 | 1753 | 1886 | 1055 |
celkem | 3819 | 4075 | 5027 | 5960 | 6759 | 6523 | 6329 | 8201 | 9464 | 7720 |
V milionech Kč. Zdroj: Asociace producentů v audiovizi, obraty členů asociace
Predikce dramatického poklesu filmové výroby se díky včasně zavedeným opatřením nenaplnila, filmová výroba pokračuje od konce května 2020 bez přerušení. „Na začátku pandemie všechny připravované a už částečně realizované pobídkové projekty výrobu přerušily. Některé projekty nebyly pak zahraničními produkcemi vůbec realizovány, byly však nahrazeny projekty novými, které streamovací platformy nyní vyvíjejí ve zrychleném tempu podle aktuální poptávky. Velká část projektů, která se na jaře realizovala či připravovala, byla pouze odložena a postupně se k výrobě a natáčení na území Česka navracela,“ shrnuje asociace.
Rychlý rozjezd audiovizuální výroby krátce po prvním lockdownu a její udržení v chodu bez dalších přestávek s sebou ovšem přinesl i zvýšené náklady na výrobu: „Vícenáklady spojené s covidem jsou mixem přímých nákladů (testy, respirátory, karantény štábů) a strukturálních nákladů (více lidí, větší množství dopravy, větší zázemí na lokacích). U strukturálních nákladů velmi záleží na typu projektu (jde-li například o studiový film), na typu lokace nebo na množství komparzu. Obecně se dá říci, že covidové vícenáklady zdražily výrobu v průměru o 8 %.“
Zvýšila se poptávka po zakázkové výrobě audiovizuálních děl ze stran poskytovatelů služeb videa na vyžádání (VOD), streamovacích platforem a televizních společností. „Globální investoři jako Amazon a Netflix potřebují vyrábět okamžitě, proto jsou nyní kvůli nedostatku kapacity ve státech s vyšší pobídkou ochotni vyrábět i v Česku s nízkou 20% pobídkou. V červnu 2021 byl tak kompletně zavázán disponibilní rozpočet filmových pobídek ve výši 800 milionů Kč a je potřeba finanční prostředky pro letošní rok navýšit, aby Česko nepřišla o existující projekty konkrétních zahraničních investorů připravených do výroby,“ apeluje asociace producentů.
Už se natáčí nebo se připravují rozsáhlé projekty společností Netflix, Amazon, Lionsgate, NBC Universal, ZDF či Sky, mezi nimi i pokračování dvou dosud největších několikaletých seriálových projektů Carnival Row a Wheel of Time. Netflix tu právě dotočil nejdražší projekt ve své historii The Gray Man, Apple TV přesunuje z Irska do Česka výrobu seriálu Foundation, jehož několikaměsíční natáčení znamená investici 1,2 miliardy Kč.
„Z datové řady APA je jasně čitelný trend, že pokud by nepřišla covidová pandemie, objem zahraniční zakázky by v roce 2020 byl opět schopný přesáhnout rekordní rok 2019, samozřejmě v závislosti na množství finančních prostředků, které má na filmové pobídky k dispozici Státní fond kinematografie. Je však obrovským úspěchem, že se Česku podařilo udržet segment zahraniční zakázky s minimálním propadem. Pandemie tvrdě zasáhla především producentské společnosti, které dosud produkovaly filmy směřující do kinodistribuce, trend zvýšené poptávky po výrobě děl i na území Česka ze stran poskytovatelů služeb videa na vyžádání (VOD), streamovacích platforem a televizních společností, zejména amerických, však naopak posílil,“ uvádí producentská asociace.
Největší zahraniční zakázky v Česku
- Historicky největším projektem s útratou 2 miliardy Kč a 163 natáčecími dny byla epická sci-fi série Wheel Of Time s herečkou Rosamundou Pike, která se v tuzemsku točila pro Amazon od podzimu 2019.
- Do Česka se vrátila i druhá sezona noir fantasy Carnival Row s Orlando Bloomem v hlavní roli, která se natáčela pro Amazon Studios a Legendary Television. Útrata filmařů byla rozpočtována na 1,4 miliardy Kč, po přičtení už vyúčtovaných nákladů první řady jde o celkovou částku téměř 3,1 miliardy Kč.
- Dalším velkým projektem, který v Česku utratil 438 milionů Kč, je desetidílná fantasy série Miracle Workers, s Danielem Radcliffem a Stevem Buscemim, odehrávající se v kanceláři Heaven Inc.
- Mezi další projekty roku 2019 realizované v Česku patří osmidílný kriminální thriller ZDF z poválečného Berlína The Defeated s útratou 635 milionů Kč.
- Jedním z nejdražších skandinávských projektů, který do Česka přilákaly filmové pobídky, je i švédsko-norsko-irsko-české koprodukční drama Atlantic Crossing, který během 93 natáčecích dní v Česku utratil 222 milionů Kč.
- Osmidílný německý seriál My děti ze stanice Zoo je volnou adaptací slavné knihy, která se v Česku realizovala pro Amazon a 250 milionů Kč zde projekt zanechal za téměř 140 natáčecích dní.
- Čeští filmaři zvládnou kvalitně i náročné postprodukční projekty. Systém pobídek přilákal americké studio AGS, které v Česku realizovalo obrazovou postprodukci sci-fi thrilleru Voyagers s Colinem Farrellem.
- V listopadu a prosinci 2020 realizovala v Česku americká produkční společnost Dreamworks Pictures režiséra a producenta Stevena Spielberga pro televizní stanici HBO celovečerní film o pozadí vyjednávání historické smlouvy mezi státem Izrael a palestinskou Organizací pro osvobození Palestiny s názvem Oslo.
- Akční seriál o superhrdinech navazující na poslední díl filmových Avengers Tag Team: The Falcon and the Winter Soldier utratil na českém území 266 milionů Kč.
- Pro Netflix se realizovaly i další projekty, jako například akční thriller Red Blood Sky, německý celovečerní film Army of the Dead – Meanwhile in Germany, šestidílný seriál na pomezí hororu a reality Haunted 3 či horor Cadaver.
Zdroj: Asociace producentů v audiovizi
Narozdíl od výroby reklamy pro lokální trh, která je stabilní a bez výrazného propadu, pokles zaznamenala především oblast výroby reklamních spotů pro zahraniční zadavatele. Výroba a zadávání reklamy kopíruje vývoj trhu, na jehož zpomalení měla vliv celosvětová pandemie. Servisní společnosti v oblasti reklamy vnímají jako zásadní velký úpadek projektů z Anglie, které jsou způsobené jednak zpřísněnými nařízeními v souvislosti s covidem v oblasti cestování a jednak dopadem brexitu a motivací klientů, aby vytvářely projekty na území Spojeného království. I USA začaly realizovat víc projektů v bližších místech, jako je Mexiko či Kanada. Už před pandemií poklesla i realizace projektů z Francie, kde se nedařilo českým produkčním společnostem finančně vyhovět rozpočtům.
„I přes tento pokles zůstávají Praha a Česko dobrou destinací. Důvodem je především silná infrastruktura. Garance kvality i v době velké obsazenosti štábů Prahu odlišuje od ‚nových filmových destinací‘ typu Ukrajina nebo Rumunsko. Klíčovým parametrem pro rozhodování zadavatelů z USA, kde dnes realizovat natáčení, jsou primárně náklady spojené s obsazením, a tedy autorskými právy herců. Flexibilní přístup českých castingových agentur při nabídce buy-outů - práv k užití - herců je jeden ze zásadních momentů, kdy Praha dokáže konkurovat východoevropským a levnějším destinacím. Česko je také schopno konkurovat cenou za kvalitní obsazení a zlepšuje se i v nabídce multikulturního lokálního castingu,“ dodává APA.

Čestmír Strakatý odchází z Reflexu, opouští Prostor X

Z ČT odchází Alžběta Plívová, vedoucí komunikace a autorka ČT Edu

Nikdo už nestojí o hypertextové odkazy
