Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Filmový průmysl zažívá svou největší krizi, hlásí producenti

Netočí se seriál s Orlando Bloomem, televizní Ordinace, zmizel dokument V síti, odkládají se premiéry. Podle asociace producentů je ve hře pokles filmové výroby o 75 % do konce roku.

Orlando Bloom a Cara Delevingne

Orlando Bloom a Cara Delevingne v seriálu Carnival Row od Amazonu, jehož natáčení bylo v Česku přerušeno

Odsunuté filmové premiéry a pozastavená natáčení filmů, dokumentů i seriálů znamenají ztráty ve stovkách milionů korun pro desítky filmových společností a tisíce lidí, kteří se v odvětví audiovizuální kultury a odvětvích na ně navázaných pohybují. Uvedli to zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA), která sdružuje více než 100 producentských a produkčních firem. Asociace se nyní situaci v souvislosti s opatřeními zavedenými proti šíření nového koronaviru pokouší shrnout.

Podle APA je ve hře pokles filmové výroby o 75 % do konce roku. „V souvislosti s tím je třeba připomenout, že investice do výroby audiovizuálních děl na území Česka směřují pouze ze 40 % do filmových profesí, 60 % pak putuje do nefilmových odvětví. Svou práci tak kromě producentů, režisérů, kameramanů nebo herců nemůže vykonávat také celá řada nefilmových profesí,“ připomíná filmařská asociace.

Zastavilo se natáčení českých projektů doma i v zahraničí. Přerušeno bylo natáčení rodinného seriálu Děti od tvůrců seriálů Vyprávěj a První republika, poté dlouhotrvajících seriálů Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2 nebo nejnovějšího celovečerního filmu režiséra Olmo Omerzu, držitele Českého lva za nejlepší film Všechno bude. Obhlídky a další přípravy na chystané natáčení stopli třeba tvůrci dlouho připravovaného koprodukčního filmu Alma a Oskar, milostného příběhu vztahu malíře Oskara Kokoschky a vdovy po hudebním skladateli Gustavu Mahlerovi.

Situace zasáhla i zahraniční zakázky. „V době zavedení opatření proti šíření koronaviru na území naší republiky vznikaly filmové projekty z Velké Británie, Německa, Dánska, USA, které se natáčely pro Netflix, Columbia Pictures, Warner Bros, ZDF, BBC, Amazon, Sony Pictures či studio Disney. U řady zahraničních projektů už se nyní ví, že budou zrušeny, jiné se do Česka navrátí. Některé země začínají reagovat na krizi tím, že plánují začít zavádět speciální pobídky pro filmaře, aby jim filmový byznys zůstal doma za účelem opětovného nastartování vlastní ekonomiky. Ve Velké Británii už tyto typy pobídek vznikají,“ konstatuje výkonná ředitelka APA Magdaléna Králová.

Filmové pobídky poskytované Státním fondem kinematografie loni do Česka přitáhly téměř 80 zahraničních filmů a seriálů, které přinesly do české ekonomiky investici téměř devíti miliard korun. Mezi největší zakázkové projekty, které započaly v Česku výrobu v roce 2019, patří druhá série fantasy seriálu společnosti Amazon Carnival Row s hollywoodskou hvězdou Orlandem Bloomem. Tento projekt je i dosavadním rekordmanem, když v tuzemsku utratil téměř 1,7 miliardy Kč. Nyní je natáčení přerušeno. Z Česka odcestoval i zahraniční štáb fantasy seriálu společností Amazon a Sony The Wheel of Time, do Čech už se možná nevrátí tvůrci seriálu The Falcon and the Winter Soldier pro Marvel Studios.

Postprodukce dobíhá i dva roky

Omezený je i provoz některých postprodukčních studií, která dokončují už natočené filmové projekty. „Očekáváme dopad situace i na postprodukční trh, neboť zrušené, respektive posunuté projekty tvořily základ naší práce pro druhou polovinu letošního roku. Počítačově animovaná tvorba by neměla v letošním roce pokles zaznamenat, není závislá na natáčení a větší projekty jsou dlouhodobé, vyrábí se víc než dva roky,“ uvedl Tomáš Srovnal, producent postprodukce PFX.

Animovat se může i z domova

Ani animace jako jedno z hlavních odvětví kreativních průmyslu není v tuto chvíli podle producenta Michala Podhradského z animačního studia Animation People až tak postiženým oborem: „V animaci je mnohem snazší rychle se přizpůsobit obdobným omezením a pracovat v režimu home office. Světové ekonomiky se dlouhodobě snaží orientovat právě na kreativní průmysl a konkrétně na animaci, která netrpí tolik sezónními výkyvy nebo není závislá na klimatických nebo dalších okolnostech.“

Dokument V síti ztratil momentum

Zavřená jsou i kina. Velké ztráty se tak sčítají i na poli současných distribučních titulů, které nedávno vstoupily do distribuce nebo měly distribuci před sebou. Koronavirus zastavil i distribuci filmu V síti otevírajícího doposud tabuizované téma zneužívání dětí na internetu. Po dvou týdnech se film stal s 300.000 diváků nejnavštěvovanějším dokumentem historie. „Nemluvě o ekonomických dopadech, nastalá situace zasáhla především celospolečenskou debatu a rozjeté systémové změny, které se filmem podařilo nastartovat. Určitě nějak navážeme, jde o nadčasové téma, věříme v návrat filmu do kin i škol a oživení celé debaty. Nicméně na to jedinečné momentum, které se podařilo vytvořit, půjde přímo navázat jen velmi těžko,“ říká Radka Urbancová z distribuční společnosti Aerofilms.

Do kin těsně před svým nasazením 12. března nedoputoval snímek 3Bobule v hlavních rolích s Terezou Ramba a Kryštofem Hádkem. Své české premiéry v kinech se v plánovaném termínu 24. března nedočká ani očekávaný snímek režisérky Agnieszky Holland Šarlatán s Ivanem Trojanem v hlavní roli, který si už odbyl světovou premiéru na festivalu Berlinale. Termín distribuční premiéry 2. dubna zatím na neurčito odsunuli i tvůrci dokumentu Můj otec Antonín Kratochvíl o jednom z nejslavnějších českých fotografů.

„Je třeba se připravit na stav po epidemii“

„Aktuálně jsou dopady na audiovizuální průmysl obdobné jako na všechny ostatní odvětví, včetně kreativních a kulturních průmyslů. Zasaženy jsou malé a střední podniky. Při výrobě audiovizuálních děl dochází k odběru českých služeb a zboží nejen v oblasti kulturních a kreativních průmyslů, ale i v oblasti pronájmů, řemesel a dalších průmyslových odvětví, včetně ubytovacích a stravovacích služeb. Filmový průmysl je průmyslem průřezovým, proto je potřeba se strategicky připravit na situaci, která nastane po epidemii. Audiovizuální průmysl musí mít možnost ekonomický řetězec odběrů, nákupů, dodávek a subdodávek restartovat,“ uvedla Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.

„Audiovizuální sektor je průřezovým průmyslem zasahujícím napříč všemi odvětvími. Je potřeba mu výpadek v této složité situaci pomoci překonat, aby poté nastartoval výrobu v maximální míře a stal se tak jedním z protikrizových opatření, které pomohou českou ekonomiku opět rozjet. Kultura vždy byla, je a bude něco, co ve složitých situacích lidem pomůže se odreagovat. Proto věříme, že se Čechům bude chtít zpět do kin, ke svému oblíbenému seriálu či dokumentu na téma, které je zajímá či v reklamním čase zhlédnout reklamu na svůj oblíbený nápoj,“ říká ředitelka Králová.