Fin-fluenceři i revoluce v retailu. To je budoucnost podle Wunderman Thompson

Jak na období plné změn reagují spotřebitelé? A co si z toho jako marketér mohu odnést? Přečtěte si 8 tipů ze studie Wunderman Thompson The Future 100.

The Future 100

The Future 100

Turbulentní rok 2020 i první polovina letošního roku přinesly do našich životů kromě jiného spoustu otázek. A to nejen z pohledu marketingu. Hranice mezi prací, rodinou a volným časem přestaly prakticky existovat a rychlý přesun do online světa měl a stále má významný vliv na změny uživatelského chování i vnímání značek. Wunderman Thompson sestavil – pod názvem The Future 100 – přehled 100 trendů, které už nyní ovlivňují inovace v kreativě a marketingu. Přinášíme vám výběr těch nejzajímavějších, díky kterým pochopíte chování českých spotřebitelů a které vaši značku inspirují k dalšímu růstu.

Proměny retailu

Klasický postup „chci auto – obrátím se na dealera“ už je minulostí. Stejně jako v jiných odvětvích, i při nákupu aut touží zákazníci po co nejpříjemnějším a nejpohodlnějším uživatelském zážitku. A tak se velké značky předhánějí v inovacích celého nákupního procesu. Australský Volkswagen představil dealerství v mobilu, kde si za pomoci rozšířené reality může zákazník vyzkoušet, jak bude vybraný model vypadat v různých nastaveních, jak se mu budou zavírat dveře atp. „My ve Wunderman Thompson Praha jsme zase neskutečně hrdí, že jsme se spolu s Fordem mohli podílet na revoluci v automobilovém průmyslu. Nový Mustang Mach-E si teď můžete v různých zemích koupit online, bez nutnosti návštěvy dealera. A už brzy si budete moct svůj Ford vložit do košíku na počítači či v mobilu i v Česku,“ říká Gordana Šíma, group business director z Wunderman Thompson Praha.

Obchodníci spojují zážitek z nakupování a e-commerce v digitální zážitky v reálném čase. „Zajímavým trendem je například propojení reklamy, obsahu influencerů a jednoduchosti nákupu online. Nakupování živě - neboli live commerce - se odehrává v reálném čase na streamovacích platformách,“ zmiňuje Petr Neuman, náš social media consultant. Trend, který zažívá zlaté časy v Číně, kde influenceři prodávají přímo na jeden klik ze svých videí cokoli od domovních zvonků po oblečení, se v současnosti dostává i do Kanady či USA, kde se streamovací platformy domlouvají na spolupráci například se serverem Shopify. Třeba pro kosmetiku je tento způsob obchodu ideální. „Sledovat někoho na videu, jak se líčí, a mít možnost si produkt rovnou na stejném místě objednat a zároveň o něm živě komunikovat s dalšími spotřebiteli i influencery, je něco, co prostě videa na YouTube zatím neumožňují,“ doplňuje Petr.

Digitální výživové poradenství

Aktivní užívání sociálních médií a přílišná konzumace digitálního obsahu bylo už mnohokrát spojováno s depresemi, úzkostmi, pocity izolace. Ale co když nám digitální prostředí naopak může pomoct k tomu, abychom se cítili lépe? Takovou teorii razí například Michael Moskowitz, zakladatel a CEO společnosti AeBeZe Labs, která nabízí lidem něco jako digitální výživové poradenství. Podle Moskowitze jde o další pilíř k lidské spokojenosti a zdraví. Správná digitální výživa a dobře podaný obsah mají sílu zvyšovat emoční odolnost, mají vliv na zdravý životní styl a zvyšují pocity štěstí. Jak? Pomocí aplikací a osobních plánů, které pomáhají držet konzumaci digitálního obsahu na uzdě. Jde o směr a výzkum, který je ještě v plenkách, nicméně některé z aplikací už aktivně využívá americká armáda.

Spolu s novými technologiemi vyvstává také problém udržitelnosti dat. Objem digitálních informací uložených v datových centrech se zvětšuje každým dnem a v současnosti představuje 2 % celosvětové spotřeby elektřiny. Kromě udržitelnosti jde vůbec o bezpečnost celého digitálního ekosystému. S tím souvisí také obavy marketérů z blízké budoucnosti a konce cookies. Tomuto tématu se podrobněji věnoval náš datový šéf David Novohradskýčlánku o konci podpoře cookies třetích stran.

Revoluce v kultuře

Rapidní vývoj technologií a nemožnost pořádání živých kulturních akcí. Dva významné faktory, které se podílí na vývoji eventů, výstav, koncertů, představení. Konference a festivaly reagují pružně na výpadek akcí z loňského roku a obrací se k online eventům, gamifikačním prvkům a virtuálnímu světu vůbec.

I když to tak na začátku pandemie nevypadalo, ani během omezení není potřeba se vzdávat akcí naživo. V srpnu 2020 se ve Velké Británii otevřela Virgin Money Unity Arena – prostor s kapacitou 2.500 lidí, který zároveň dodržuje doporučení o dvoumetrových rozestupech díky systému různě vyvýšených platforem. Podobná řešení se nyní zkouší po celém světě, ať už jsou to plastové bubliny na koncertech v Nizozemí nebo částečný přesun do virtuálního prostoru, jaký se chystá na hudebním festivalu v Glastonbury. Návrat na živé koncerty, představení a konference dostává reálné obrysy.

Co dalšího najdete v přehledu trendů The Future 100

  • Spotřebitelé podrobují a nadále i budou podrobovat značky ještě většímu zkoumání z hlediska jejich etického chování, udržitelnosti, altruismu. Ať už podnikáte v jakémkoli odvětví, spotřebitelé zkoumají, jestli je vaše chování v souladu se sociálními potřebami okolí a životním prostředím.
  • Gaming či hraní her není zážitek jen pro hráče samotné, ale také pro ty, kteří je sledují. Sledovanost herních youtuberů roste – populárního gamera Ninju sledovalo během hraní Fortnite v jeden moment najednou 164.000 unikátních uživatelů. Zájem o hraní her a propojování zábavního a herního průmyslu dokazuje i rekordní zájem lidí na rozvoji nové verze legendární hry Bulánci. Na pokračování 20 let staré počítačové hry vybrali její autoři v crowdfundingové kampani přes 575 % původně požadované částky.
  • Přesun do onlinu je nevyhnutelný i v segmentu financí. Finanční influenceři neboli fin-fluenceři dělají bankovnictví a finanční gramotnost zajímavou i pro mladší generace. Generace Z už nesjíždí videa na TikToku a YouTube jen kvůli péči o pleť nebo novým trendům v oblékání. Je to pro ně způsob, jak se dozvědět více o správě svých osobních financí. Popularita fin-fluencerů roste – ti nejznámější z nich, jako Humphrey Yang, Tori Dunlap a Ryan Francis mají počty sledujících ve stovkách tisíc (první jmenovaný má dokonce na TikToku přes milion). Nabízejí poradenství v oblasti úvěrů, daní, investic, sestavení rozpočtu nebo koupi auta.

Text je placenou propagací agentury Wunderman Thompson