Turbulentní rok 2020 i první polovina letošního roku přinesly do našich životů kromě jiného spoustu otázek. A to nejen z pohledu marketingu. Hranice mezi prací, rodinou a volným časem přestaly prakticky existovat a rychlý přesun do online světa měl a stále má významný vliv na změny uživatelského chování i vnímání značek. Wunderman Thompson sestavil – pod názvem The Future 100 – přehled 100 trendů, které už nyní ovlivňují inovace v kreativě a marketingu. Přinášíme vám výběr těch nejzajímavějších, díky kterým pochopíte chování českých spotřebitelů a které vaši značku inspirují k dalšímu růstu.
Proměny retailu
Klasický postup „chci auto – obrátím se na dealera“ už je minulostí. Stejně jako v jiných odvětvích, i při nákupu aut touží zákazníci po co nejpříjemnějším a nejpohodlnějším uživatelském zážitku. A tak se velké značky předhánějí v inovacích celého nákupního procesu. Australský Volkswagen představil dealerství v mobilu, kde si za pomoci rozšířené reality může zákazník vyzkoušet, jak bude vybraný model vypadat v různých nastaveních, jak se mu budou zavírat dveře atp. „My ve Wunderman Thompson Praha jsme zase neskutečně hrdí, že jsme se spolu s Fordem mohli podílet na revoluci v automobilovém průmyslu. Nový Mustang Mach-E si teď můžete v různých zemích koupit online, bez nutnosti návštěvy dealera. A už brzy si budete moct svůj Ford vložit do košíku na počítači či v mobilu i v Česku,“ říká Gordana Šíma, group business director z Wunderman Thompson Praha.
Obchodníci spojují zážitek z nakupování a e-commerce v digitální zážitky v reálném čase. „Zajímavým trendem je například propojení reklamy, obsahu influencerů a jednoduchosti nákupu online. Nakupování živě - neboli live commerce - se odehrává v reálném čase na streamovacích platformách,“ zmiňuje Petr Neuman, náš social media consultant. Trend, který zažívá zlaté časy v Číně, kde influenceři prodávají přímo na jeden klik ze svých videí cokoli od domovních zvonků po oblečení, se v současnosti dostává i do Kanady či USA, kde se streamovací platformy domlouvají na spolupráci například se serverem Shopify. Třeba pro kosmetiku je tento způsob obchodu ideální. „Sledovat někoho na videu, jak se líčí, a mít možnost si produkt rovnou na stejném místě objednat a zároveň o něm živě komunikovat s dalšími spotřebiteli i influencery, je něco, co prostě videa na YouTube zatím neumožňují,“ doplňuje Petr.
Digitální výživové poradenství
Aktivní užívání sociálních médií a přílišná konzumace digitálního obsahu bylo už mnohokrát spojováno s depresemi, úzkostmi, pocity izolace. Ale co když nám digitální prostředí naopak může pomoct k tomu, abychom se cítili lépe? Takovou teorii razí například Michael Moskowitz, zakladatel a CEO společnosti AeBeZe Labs, která nabízí lidem něco jako digitální výživové poradenství. Podle Moskowitze jde o další pilíř k lidské spokojenosti a zdraví. Správná digitální výživa a dobře podaný obsah mají sílu zvyšovat emoční odolnost, mají vliv na zdravý životní styl a zvyšují pocity štěstí. Jak? Pomocí aplikací a osobních plánů, které pomáhají držet konzumaci digitálního obsahu na uzdě. Jde o směr a výzkum, který je ještě v plenkách, nicméně některé z aplikací už aktivně využívá americká armáda.
Spolu s novými technologiemi vyvstává také problém udržitelnosti dat. Objem digitálních informací uložených v datových centrech se zvětšuje každým dnem a v současnosti představuje 2 % celosvětové spotřeby elektřiny. Kromě udržitelnosti jde vůbec o bezpečnost celého digitálního ekosystému. S tím souvisí také obavy marketérů z blízké budoucnosti a konce cookies. Tomuto tématu se podrobněji věnoval náš datový šéf David Novohradský v článku o konci podpoře cookies třetích stran.
Revoluce v kultuře
Rapidní vývoj technologií a nemožnost pořádání živých kulturních akcí. Dva významné faktory, které se podílí na vývoji eventů, výstav, koncertů, představení. Konference a festivaly reagují pružně na výpadek akcí z loňského roku a obrací se k online eventům, gamifikačním prvkům a virtuálnímu světu vůbec.
I když to tak na začátku pandemie nevypadalo, ani během omezení není potřeba se vzdávat akcí naživo. V srpnu 2020 se ve Velké Británii otevřela Virgin Money Unity Arena – prostor s kapacitou 2.500 lidí, který zároveň dodržuje doporučení o dvoumetrových rozestupech díky systému různě vyvýšených platforem. Podobná řešení se nyní zkouší po celém světě, ať už jsou to plastové bubliny na koncertech v Nizozemí nebo částečný přesun do virtuálního prostoru, jaký se chystá na hudebním festivalu v Glastonbury. Návrat na živé koncerty, představení a konference dostává reálné obrysy.
Co dalšího najdete v přehledu trendů The Future 100
- Spotřebitelé podrobují a nadále i budou podrobovat značky ještě většímu zkoumání z hlediska jejich etického chování, udržitelnosti, altruismu. Ať už podnikáte v jakémkoli odvětví, spotřebitelé zkoumají, jestli je vaše chování v souladu se sociálními potřebami okolí a životním prostředím.
- Gaming či hraní her není zážitek jen pro hráče samotné, ale také pro ty, kteří je sledují. Sledovanost herních youtuberů roste – populárního gamera Ninju sledovalo během hraní Fortnite v jeden moment najednou 164.000 unikátních uživatelů. Zájem o hraní her a propojování zábavního a herního průmyslu dokazuje i rekordní zájem lidí na rozvoji nové verze legendární hry Bulánci. Na pokračování 20 let staré počítačové hry vybrali její autoři v crowdfundingové kampani přes 575 % původně požadované částky.
- Přesun do onlinu je nevyhnutelný i v segmentu financí. Finanční influenceři neboli fin-fluenceři dělají bankovnictví a finanční gramotnost zajímavou i pro mladší generace. Generace Z už nesjíždí videa na TikToku a YouTube jen kvůli péči o pleť nebo novým trendům v oblékání. Je to pro ně způsob, jak se dozvědět více o správě svých osobních financí. Popularita fin-fluencerů roste – ti nejznámější z nich, jako Humphrey Yang, Tori Dunlap a Ryan Francis mají počty sledujících ve stovkách tisíc (první jmenovaný má dokonce na TikToku přes milion). Nabízejí poradenství v oblasti úvěrů, daní, investic, sestavení rozpočtu nebo koupi auta.
Stáhněte si a mějte stále po ruce kompletní přehled stovky trendů The Future 100
Text je placenou propagací agentury Wunderman Thompson

Redakce by měly prodávat osobnosti, jako to dělají hudební vydavatelství

Štěpán Kozub zkusí vyprodat O2 arenu, s komediální show Bez urážky!

Klára Follová se vrací na Novu jako kreativní producentka, do Reitlerova týmu
