Finální rozsudek: RRTV musí doplatit miliony odvolaným radním

Bývalí radní Zdeněk Duspiva, Pavel Foltán, Petr Žantovský, Josef Musil, Jiří Novotný a Petr Štěpánek se domáhali ušlé mzdy do konce tehdejšího mandátu. Soud trval od roku 2008.

  • ČTK
  • 14. 04. 2021 13:25

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) musí svým šesti bývalým členům vyplatit celkem přes 14 milionů Kč jako náhradu ušlé mzdy. Dnes to pravomocně potvrdil soud, který zamítl odvolání vysílací rady. Přiznanou částku ještě výrazně navýší úroky z prodlení. Rada bude muset hradit i dalších zhruba 2,4 milionu, které muži vynaložili na soudní řízení. Celou tehdejší třináctičlennou radu odvolal v roce 2003 z funkce tehdejší premiér Vladimír Špidla (ČSSD), a to v souvislosti s arbitráží mezi Českem a Central European Media Enterprises (CME). Justice poté konstatovala, že Špidlovo rozhodnutí bylo nezákonné.

Bývalí radní Zdeněk Duspiva, Pavel Foltán, Petr Žantovský, Josef Musil, Jiří Novotný a Petr Štěpánek se žalobou domáhali toho, aby jim RRTV doplatila mzdu od jejich odvolání až do vypršení šestiletého funkčního období. Soudy nakonec každému z nich přiznaly přes dva miliony korun. Období, po které muži nemohli vykonávat svou činnost, totiž vyhodnotily jako překážku v práci. Nejvíce - 2,88 milionu Kč - dostal Duspiva, v letech 2006 až 2012 národní koordinátor digitalizace, dnes ředitel Českého rozhlasu České Budějovice.

„Odvolací soud shledal odvolání žalované (RRTV) opodstatněné pouze v nepatrné části,“ konstatoval dnes soudce pražského městského soudu Lubor Veselý. „Žalovaná nepřináší žádnou novou argumentaci,“ dodal.

RRTV v odvolání proti loňskému rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 1 žádala zrušení verdiktu a vrácení věci k dalšímu projednání. Soud podle ní jednostranně vyšel z tvrzení radních, aniž ho přezkoumával. Rada trvala na tom, že žaloba je nedůvodná. Kritizovala také to, že soudy věc vyhodnotily jako pracovněprávní nárok, když radní původně žádali náhradu škody. Vznesla rovněž námitku promlčení, podle ní totiž radní správně měli nároky uplatnit hned po svém odvolání z rady v roce 2003.

Promlčecí lhůta je tříletá. Radní sice žalobu podali až v roce 2008, avšak o zrušení nezákonného odvolání soudem se dověděli teprve rok předtím. Městský soud dnes potvrdil, že dříve se peněz domáhat nemohli. Obvodní soud navíc už dříve podotkl, že i pokud by lhůta uplynula, námitka promlčení by byla v rozporu s dobrými mravy.

Duspiva, Foltán a Štěpánek přišli k odvolacímu jednání. „Já se domnívám, že odvolání je bezdůvodné. Žalovaná strana (RRTV) je jak v argumentační, tak i v důkazní nouzi,“ uvedl u soudu Foltán, který je v současnosti spolu s Žantovským členem Rady ČTK.

Po stockholmské arbitráži se CME musel stát zaplatit přes 10 miliard Kč za znehodnocenou investici do komerční televize Nova. Premiér Špidla tehdy vysílací radu odvolal, protože podle Sněmovny opakovaně závažně neplnila své povinnosti. Část poslanců totiž považovala radu za viníka toho, že Česko arbitráž prohrálo. Sněmovna posléze vytvořila vyšetřovací komisi, která dospěla k závěru, že v arbitráži s firmou CME se sice Česká republika dopustila několika chyb, ale na škodě, kterou CME utrpěla v souvislosti s investicí do Novy, ČR vinu nemá. Podle členů odvolané rady zpráva komise jednoznačně vyvrátila jejich odpovědnost.