Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Monitoring: Fischer dal zatím do prezidentské kampaně dvakrát víc než Zeman, Sobotka i Schwarzenberg

Monitoring inzerce Admosphere uvádí, že kandidáti Fischer, Zeman, Sobotka, Schwarzenberg, Dientsbier a Dlouhý už utráceli, naopak Fischerová, Roithová a Franz za prezentaci v médiích zatím neplatili.

Prezidentská kampaň zatím mohla vylepšit rozpočty provozovatelů médií o 70 milionů Kč. Na tolik zatím vyčíslil hodnotu veškerého reklamního prostoru, který letos kandidáti historicky první přímé volby prezidenta skoupili, reklamní monitoring Admosphere, na dotaz Médiáře.

Podle Admosphere obsadil od 1. ledna do 20. listopadu Jan Fischer prostor v ceníkové hodnotě přes 26 milionů Kč, Miloš Zeman, Přemysl Sobotka a Karel Schwarzenberg kolem 11 až 12 milionů, Jiří Dienstbier 5 milionů a Vladimír Dlouhý 4 miliony. Jde přitom o ceníkové ceny, skutečné výdaje do reklamy mohou - a zřejmě budou - nižší.

Mediální výdaje prezidentských kandidátů

CENÍKOVÁ HODNOTA INZERTNÍHO PROSTORU OBSAZENÉHO PREZIDENTSKÝMI KANDIDÁTY
zadavatel mediatyp ceníková cena
Jan Fischer tisk 11 860 000 Kč
outdoor 12 892 000 Kč
internet 618 000 Kč
cinema 1 112 000 Kč
celkem 26 481 000 Kč
Miloš Zeman tisk 5 213 000 Kč
outdoor 6 972 000 Kč
celkem 12 185 000 Kč
Přemysl Sobotka tisk 11 356 000 Kč
internet 63 000 Kč
celkem 11 419 000 Kč
Karel Schwarzenberg tisk 10 012 000 Kč
internet 1 350 000 Kč
celkem 11 362 000 Kč
Jiří Dienstbier tisk 4 595 000 Kč
internet 513 000 Kč
celkem 5 108 000 Kč
Vladimír Dlouhý tisk 309 000 Kč
outdoor 3 646 000 Kč
celkem 3 955 000 Kč
Celkem 70 511 000 Kč
Zdroj: Admosphere (monitoring internetu: SPIR-Mediaresearch, TV sledovanost: ATO-Mediaresearch)

Vidět je to na číslech o kampani Jana Fischera, který je podle Admosphere v médiích nejvýraznější. Narozdíl od monitoringu totiž Fischer sám na webu k výdajům do reklamy a PR momentálně uvádí (pondělí 26. listopadu, 16 hodin - pozn. red.), že do outdooru dosud investoval 245 tisíc Kč, do tisku 1,8 milionu Kč, internet ho nestál ani korunu. A nad rámec toho, co zjistil monitoring, přiznává investici necelých 1,4 milionu Kč do reklamy v rádiu. Evidentně zdaleka nejde o konečné cifry, jen za plakáty na poštách zaplatí celkem 3,6 milionu Kč, jak v říjnu řekla jeho mluvčí.

REAKCE TÝMU JANA FISCHERA

Tabulka, na kterou v textu odkazujete, je aktualizovaná k 11. listopadu, nikoliv k 26. listopadu. Další aktualizace proběhne tuto středu, doplněny budou údaje k 25. listopadu. Dále bude probíhat v týdenních intervalech. Dnes jsme také zveřejnili seznam slev poskytnutých reklamních ploch v printu.

Za kancelář Jana Fischera podepsán Dan Urban

Většina kandidátů vsadila vždy na kombinaci dvou médií, a to buď na kombinaci, kterou lze nazvat „mladší“, tedy tisk a internet, anebo „starší“, totiž tisk a outdoor (venkovní nosiče, zejména billboardy). „Mladší“ kombinaci využívají Přemysl Sobotka (kandidát ODS), Karel Schwarzenberg (TOP 09) a Jiří Dienstbier (ČSSD), „starší“ pak Miloš Zeman (SPOZ) a Vladimír Dlouhý, v pátek z klání vyřazený. Jediný Jan Fischer obsazuje kromě tisku, internetu a outdooru ještě kinosály a bude taky zřejmě jediným, kdo - prostřednictvím agentury Media Master (prodává reklamní čas České televize a Českého rozhlasu) - nahání voliče i přes plakáty v prostorách České pošty, jak napsal iDnes.cz.

Rozložení mediálních výdajů prezidentských kandidátů

K prezidentské volbě připustilo ministerstvo vnitra pátečním rozhodnutím jen 8 kandidátů (Dienstbier, Fischer, Fischerová, Franz, Roithová, Schwarzenberg, Sobotka, Zeman), z původních 20, kteří se přihlásili. Monitoring Admosphere uvádí, že pět z postupujících už do mediální kampaně investovalo (Dienstbier, Fischer, Schwarzenberg, Sobotka, Zeman), naopak další tři - Taťana Fischerová, Vladimír Franz a Zuzana Roithová - nikoli. Například Vladimír Franz využívá plně internetu, proto tedy, jak uvádějí jeho příznivci, má kampaň zdarma.

Limit útraty na kampaň zákon stanovuje na 40 milionů Kč na kandidáta, respektive na 50 milionů Kč, účastní-li se dotyčná či dotyčný i druhého kola.