Prezidentská kampaň zatím mohla vylepšit rozpočty provozovatelů médií o 70 milionů Kč. Na tolik zatím vyčíslil hodnotu veškerého reklamního prostoru, který letos kandidáti historicky první přímé volby prezidenta skoupili, reklamní monitoring Admosphere, na dotaz Médiáře.
Podle Admosphere obsadil od 1. ledna do 20. listopadu Jan Fischer prostor v ceníkové hodnotě přes 26 milionů Kč, Miloš Zeman, Přemysl Sobotka a Karel Schwarzenberg kolem 11 až 12 milionů, Jiří Dienstbier 5 milionů a Vladimír Dlouhý 4 miliony. Jde přitom o ceníkové ceny, skutečné výdaje do reklamy mohou - a zřejmě budou - nižší.
CENÍKOVÁ HODNOTA INZERTNÍHO PROSTORU OBSAZENÉHO PREZIDENTSKÝMI KANDIDÁTY | ||
zadavatel | mediatyp | ceníková cena |
Jan Fischer | tisk | 11 860 000 Kč |
outdoor | 12 892 000 Kč | |
internet | 618 000 Kč | |
cinema | 1 112 000 Kč | |
celkem | 26 481 000 Kč | |
Miloš Zeman | tisk | 5 213 000 Kč |
outdoor | 6 972 000 Kč | |
celkem | 12 185 000 Kč | |
Přemysl Sobotka | tisk | 11 356 000 Kč |
internet | 63 000 Kč | |
celkem | 11 419 000 Kč | |
Karel Schwarzenberg | tisk | 10 012 000 Kč |
internet | 1 350 000 Kč | |
celkem | 11 362 000 Kč | |
Jiří Dienstbier | tisk | 4 595 000 Kč |
internet | 513 000 Kč | |
celkem | 5 108 000 Kč | |
Vladimír Dlouhý | tisk | 309 000 Kč |
outdoor | 3 646 000 Kč | |
celkem | 3 955 000 Kč | |
Celkem | 70 511 000 Kč | |
Zdroj: Admosphere (monitoring internetu: SPIR-Mediaresearch, TV sledovanost: ATO-Mediaresearch) |
Vidět je to na číslech o kampani Jana Fischera, který je podle Admosphere v médiích nejvýraznější. Narozdíl od monitoringu totiž Fischer sám na webu k výdajům do reklamy a PR momentálně uvádí (pondělí 26. listopadu, 16 hodin - pozn. red.), že do outdooru dosud investoval 245 tisíc Kč, do tisku 1,8 milionu Kč, internet ho nestál ani korunu. A nad rámec toho, co zjistil monitoring, přiznává investici necelých 1,4 milionu Kč do reklamy v rádiu. Evidentně zdaleka nejde o konečné cifry, jen za plakáty na poštách zaplatí celkem 3,6 milionu Kč, jak v říjnu řekla jeho mluvčí.
REAKCE TÝMU JANA FISCHERA
Tabulka, na kterou v textu odkazujete, je aktualizovaná k 11. listopadu, nikoliv k 26. listopadu. Další aktualizace proběhne tuto středu, doplněny budou údaje k 25. listopadu. Dále bude probíhat v týdenních intervalech. Dnes jsme také zveřejnili seznam slev poskytnutých reklamních ploch v printu.
Za kancelář Jana Fischera podepsán Dan Urban
Většina kandidátů vsadila vždy na kombinaci dvou médií, a to buď na kombinaci, kterou lze nazvat „mladší“, tedy tisk a internet, anebo „starší“, totiž tisk a outdoor (venkovní nosiče, zejména billboardy). „Mladší“ kombinaci využívají Přemysl Sobotka (kandidát ODS), Karel Schwarzenberg (TOP 09) a Jiří Dienstbier (ČSSD), „starší“ pak Miloš Zeman (SPOZ) a Vladimír Dlouhý, v pátek z klání vyřazený. Jediný Jan Fischer obsazuje kromě tisku, internetu a outdooru ještě kinosály a bude taky zřejmě jediným, kdo - prostřednictvím agentury Media Master (prodává reklamní čas České televize a Českého rozhlasu) - nahání voliče i přes plakáty v prostorách České pošty, jak napsal iDnes.cz.
K prezidentské volbě připustilo ministerstvo vnitra pátečním rozhodnutím jen 8 kandidátů (Dienstbier, Fischer, Fischerová, Franz, Roithová, Schwarzenberg, Sobotka, Zeman), z původních 20, kteří se přihlásili. Monitoring Admosphere uvádí, že pět z postupujících už do mediální kampaně investovalo (Dienstbier, Fischer, Schwarzenberg, Sobotka, Zeman), naopak další tři - Taťana Fischerová, Vladimír Franz a Zuzana Roithová - nikoli. Například Vladimír Franz využívá plně internetu, proto tedy, jak uvádějí jeho příznivci, má kampaň zdarma.
Limit útraty na kampaň zákon stanovuje na 40 milionů Kč na kandidáta, respektive na 50 milionů Kč, účastní-li se dotyčná či dotyčný i druhého kola.