Národní federace hudebního průmyslu rozeslala v podobě PDF první číslo čtvrtletníku Svět vinylů, pro první kvartál 2018. Jde o přehled novinek, redakci vede Josef Vlček. „Vzhledem k rostoucí oblibě tohoto specifického formátu jsme přistoupili k této formě jeho propagace,“ vzkazují gramofirmy.

„Flash na ústupu? Proč ne, ale je to možná brzy“

Google uvažuje, že bude blokovat reklamu ve Flashi. Seznam.cz zatím s Flashem dál počítá. Zjišťovali jsme, jsou-li plánovači a prodejci reklamy na českém webu na změnu připraveni.

Google Chrome. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Google Chrome. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Google zřejmě začne během září blokovat ve svém prohlížeči Chrome animace naprogramované ve formátu Flash, který patří mezi nejrozšířenější formáty internetové reklamy. Na českém trhu je Chrome nejrozšířenějším prohlížečem, s podílem 31 % (podle Rankings.cz následují Microsoft Explorer s 24 % a Firefox s 23 %). Americký internetový gigant má za to, že bez Flashe se významně sníží spotřeba energie v mobilních telefonech, což umožní déle surfovat na internetu (z téhož důvodu Flash nepodporoval Apple ani další výrobci chytrých mobilů a tabletů). Pro zadavatele a mediální agentury to znamená, že budou muset při plánování a výrobě reklamy přejít na formát HTML5. Co na to český internetový trh? Podle ohlasů, které sesbíral Médiář, se české kreativní i mediální agentury na změnu těší. Nechybějí ale ani varovné hlasy, že řada českých webů není na takovou změnu připravena. Také starší počítače se zastaralejšími prohlížeči si s HTML5 možná neporadí.

Na podzim už „s nedoporučením Flashe“

Tomáš Búřil (vlevo) s kolegy z agentury Adexpres na lednovém Digiveletrhu Médiáře

Tomáš Búřil (vlevo) s kolegy z agentury Adexpres na lednovém Digiveletrhu Médiáře

„My to vítáme a už od ledna vyrábíme všechny bannery včetně animací v HTML5. Pokud jde o tvorbu webových stránek, ve Flashi jsme je realizovali naposledy někdy před třemi a půl lety,“ říká Tomáš Kleňha, spolumajitel a ředitel digitální agentury Bistro Agency, která patří spolu s mediální agenturou Adexpres do uskupení Tady. Výhodou formátu HTML5 je podle něj také to, že umožňuje tvorbu dynamických bannerů schopných měnit svůj „příběh“ v průběhu kampaně. Flash je podle Kleňhy na jednoznačném ústupu, občas ho ale podle něj vyžadují menší klienti, kteří tolik nepracují s remarketingem.

„Myslíme, že jde o krok správným směrem. Někteří klienti sice Flash pořád chtějí, ale je tomu tak proto, že ještě neznají možnosti HTML5. Když se s nimi seznámí, volí tento formát, i když může být dražší v závislosti na scénáři banneru,“ potvrzuje Tomáš Búřil, obchodní ředitel Adexpresu. 

Také všechny agentury mediálního uskupení GroupM (MediaCom, Mindshare, Maxus, MEC a H1) podle svých zástupců přechod na HTML5 aktivně podporují. „Plány podzimních kampaní už obsahují požadavek na HTML5 s nedoporučením Flashe. Připravili jsme vysvětlující materiály pro klienty popisující, co se na podzim stane a jaké to může mít důsledky. Zároveň jsme zrealizovali průzkum u dodavatelů reklamního prostoru, abychom zjistili jejich připravenost na HTML5 a posbírali jejich požadavky, které tlumočíme klientům i kreativním agenturám,“ sdělil Médiáři Jan Suda, viceprezident z GroupM Connect Czech Republic.

GroupM podle něj disponuje interním týmem navrhujícím v HTML5 kreativní řešení, který má fungovat jako podpora pro klienty nebo agentury, které nejsou na přechod připraveny. „V současné době ještě testujeme různý animační software, ať již samostatný, nebo v rámci adserverů, a porovnáváme je s nástroji, které dělají z Flashe HTML5,“ přibližuje Suda.

„Myslím, že největší oříšek teď bude na straně kreativních agentur, které, pokud s tím nemají praxi, se budou nejdříve pokoušet najít nějaké konverzní softwary z Flashe do HTML5. Bohužel většina z takových nástrojů vyrábí mnohasetkilová monstra v HTML5, což je nejenom mimo přípustné limity na klasických médiích, ale i v přímém rozporu s jedním z pilířů HTML5 – mobilní přístupností. Očekáváme tedy jisté problémy právě na začátku podzimu, než se všechny kreativní agentury naučí dělat HTML5 správně. Na tomto trhu je však dostatek kvalitních kreativek, které s HTML5 pracují dlouho a dobře, a my doufáme, že se do této úrovně dostanou co nejdřív všichni.“

Přijdou nové formáty

Také internetové mediazastupitelství AdActive je podle svých zástupců na aktualizaci Google připraveno. „Společně s Grape Media už několik měsíců nabízíme klientům nestandardní formáty reklamy VideoAd, které jsou programovány v HTML5. Jejich výhodou je, že je lze spustit i v prohlížečích, které Flash nepodporují. Kromě nestandardů nyní budeme zadávat i ostatní formáty v HTML5 a klienti budou mít možnost dodat podklady i v jednodušším, neanimovaném formátu – tedy jako JPG nebo GIF. Také systém od iBillboard, ve kterém plánujeme kampaně, je na formáty HTML5 připravený,” tvrdí Jan Vobecký, ředitel AdActive.

S novými nestandardními formáty počítá podle své manažerky portfolia Ivy Fechterové také mediální zastupitelství Impression Media. „Jsme připraveni nasadit bannery v HTML5  do všech standardních reklamních formátů a některých nestandardů přímo do námi využívaného adserveru. Další nestandardní formáty bude možné nasadit v nejbližších dnech. Kreativu v HTML5 přijímáme už rok a půl a odbavujeme ji přes externí adserving klientů. V případě potřeby umějí naši grafikové zákazníkům kreativu v HTML5 i vyrobit,“ tvrdí Fechterová.    

Ve prospěch používání HTML5 formátů hovoří podle Vobeckého i nárůst prohlížení webových stránek z mobilních zařízení – podle HTML5 tutoriálu, který koncem dubna vydalo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR), je už celkem 19 % všech zhlédnutí stránek na českém internetu bez podpory Flashe. Z naprosté většiny jsou tyto stránky zhlédnuté z mobilních zařízení. „Zásadním problémem pro Flash jsou mobilní platformy, jejichž podíl na provozu internetu neustále roste, aktuálně se v Česku podílí 16 %. Podpora pro Flash je prakticky nulová,“ uvádí SPIR za únor 2015 v tomto materiálu, který slouží jako svého druhu návod, jak se připravit na ústup Flashe z internetové scény. 

Prohlížeč Seznamu od Flashe neustoupí

Největší český webový portál Seznam.cz zatím počítá s tím, že bude Flash podporovat dál. „Desktopový prohlížeč Seznam.cz podporuje Flash a zatím jej i podporovat bude, pakliže je nainstalovaný v systému počítače. Narozdíl od Google Chrome ale nepřibalujeme Flash přímo do prohlížeče a necháváme na uživateli, zda si ho do systému nainstaluje sám. Jelikož mnoho stránek zatím Flash využívá, podporovat jej budeme i nadále,“ uvedl pro Médiář Lukáč Kovač, seniorní produktový manažer Seznamu.

Na otázku, zda je podle něj český trh je připraven pro přechod na HTML5 a v čem eventuálně vidí výhody či nevýhody jednoho či druhého formátu, pak doplnil: „Seznam.cz rozhodně fandí moderním technologiím a idea nemít Flash se nám vcelku líbí. Nicméně pravda je taková, že spousta webů není na tuto změnu dosud připravena, například některé služby pro přehrávání videí. HTML5 zatím neumožňuje dostatečnou ochranu autorského obsahu DRM“ [DRM je zkratka pro digital rights management, tedy pro správu práv k digitálnímu obsahu. Jde o zastřešující pojem pro technické metody, jejichž účelem je ovládat či omezovat používání obsahu digitálních médií – pozn. red.]. Také reklamní agentury jsou podle Kovače zvyklé vytvářet bannery ve Flashi a tvorba v HTML5 je pro ně komplikací. „Nesmíme zapomenout ani na starší počítače se zastaralejšími prohlížeči, které si s HTML5 neporadí,“ dodává Kovač.

„Trh se odklání od animované reklamy“

Formát Flash úplně nezatracuje ani Tomáš Höfer, projektový manažer z agentury Space Bar, která se ve skupině Kindred Group specializuje na online produkci. „Případné omezení zobrazování bannerů ve Flashi internetovými prohlížeči nebude znamenat z hlediska plánování online kampaní velký problém. Současně je ale pravda, že většina animovaných bannerů se dnes dělá ve Flashi. HTML5 sice nabízí zajímavé možnosti využití, na realizaci je však násobně dražší a také časově náročnější. Nepředpokládám tedy, že by se bannery v HTML5 začaly najednou ve velkém prosazovat. Zajímavostí je spíš návrat k formátu GIF, který jednoduché animace umožňuje také,“ říká Höfer.

Podle něj navíc na českém trhu převládá všeobecný trend odklonu od animovaných bannerů směrem ke statické displejové reklamě. „Je jednodušší na výrobu a současně má i lepší výsledky. Podle našich statistik je dnes statických bannerů okolo 60 až 80 %, možná i víc. Postupný odklon od animovaných bannerů přitom pozorujeme už minimálně dva tři roky,“ tvrdí Höfer.

Dál fungují záchranné statické bannery

Manažerka prodejce internetové reklamy Impression Media Iva Fechterová upozorňuje také na to, že kreativa v HTML5 je složitější na výrobu a neexistuje pro ni jednotná specifikace. „Každý adserver je na technologii připraven jinak a vyžaduje odlišné prvky – parametr prokliku, definici grafických prvků a podobně. Pro některé mediální agentury jde o impuls přejít na bannery pouze v HTML5, ale zatím narážejí trochu na nedostatečné znalosti kreativek či nepřipravenost adserverů. Už teď se k flashovým bannerům dodávají záchranné statické bannery, které se zobrazí všude bez problémů, tudíž si nemyslím, že by se zrušením podpory Flashe v Google Chrome pro klienty něco zásadně změnilo,“ uvádí Fechterová. „Jen je to bude motivovat k tomu se na HTML5 dobře připravit, protože se poměr vah bude měnit asi rychleji než doposud,“ míní.