Hospodaření tuzemské pobočky francouzské skupiny Lagardere, která provozuje rádia Frekvence 1, Evropa 2, Dance či Bonton i jejich weby, skončí oproti roku 2015 na pozitivní nule, čisté výnosy z reklamních kampaní taktéž stagnují na loňské úrovni. Na setkání v pražské Kavárně Slavia to dnes řekl prezident české divize Lagardere Michel Fleischmann. „Rozhlasový trh mírně roste, ale ne zas tak, abychom byli spokojeni. V net net zůstáváme na číslech roku 2015,“ předeslal. „Existuje čím dál víc mediálních platforem, na trhu je čím dál větší boj, tím pádem je tu slevový trend, který vytváří neblahou situaci. V České republice je v médiích slevová spirála, která je špatná, musíme se s ní vypořádat a není to lehké.“
Tuzemská rádia nedávno ohlásila meziroční zpomalení růstu trhu, oproti loňsku růst o 1 %. „Očekáváme jednu z nejsilnějších kvartálních poptávek po rozhlasové reklamě za posledních několik let,“ prohlašovala přitom asociace soukromých rádií ještě v listopadu. Nedávné nadšení tak dnes srazilo Fleischmannovo prohlášení, že oproti září jsou říjen, listopad a prosinec citelně slabší. Fleischmann se přitom domnívá, že je to důsledek značných slev v televizní reklamě.
Se slevami prý Lagardere bojuje také přímo na rozhlasovém trhu. „Letos vzniklý Radiohouse [společný prodejce reklamy napůl vlastněný Lagardere a konkurenční skupinou Media Bohemia - pozn. red.] má konkurenci, kde slevy jsou ohromné. Má težkou situaci, přesto bude výdělečný,“ uvedl Michel Fleischmann. „Ostatně, být výdělečný je dnes v českých médiích velký úspěch,“ podotkl. Míní též, že momentálně je v médiích „težké vytvářet nové projekty“.
„Poslechovost taktéž stagnuje. Co roste, je délka poslechu,“ uvedl šéf Lagardere k publiku. Příležitost k růstu tak jím řízená firma vidí v digitálu - na internetu, respektive mobilních telefonech. Rozhlasový koncern letos znatelněji investoval do rozvoje webů včetně videoobsahu, napřesrok si pomůže i penězi zvenčí. Od internetového gigantu Google totiž nedávno dostal grant 4,5 milionu Kč na tvorbu aplikace pro personalizované zpravodajství Youradio News.
Digitál je také jedinou oblastí, kde Fleischmann připouští větší investice a také možné koupě začínajících či konkurenčních projektů. „My se nechystáme na žádnou akvizici. Nebudeme nakupovat rádia, nebudeme nakupovat printy, možná když bude nějaká akvizice, bude v digitálu. Do toho budeme investovat, budeme tvořit nové projekty.“
Technologickou inovací na rozhlasovém éteru v následujících letech má být digitalizace vysílání, tu ale podle Fleischmannova prohlášení brzdí to, že se na jejím průběhu soukromý sektor není schopen shodnout s veřejnoprávním rozhlasem. „Říká se, že v Česku budou tři multiplexy, přičemž Český rozhlas si nárokuje jeden celý plus část místa v dalších dvou. S tím máme zásadní problém, protože soukromá rádia se pak do těchto sítí nevejdou. Proto jsme se nedohodli,“ shrnul dosavadní vyjednávání o podobě „jízdního řádu“. „My jsme motorem digitalizace, ne Český rozhlas. My se snažíme, aby to dopadlo, Český rozhlas dělá opak,“ prohlásil také.
Spory se soukromými konkurenty zase podle Fleischmanna komplikují expanzi stanice Dance Radio, konkrétně v Brně. Tamní vysílání stanice Dance, které běží od října, musela Lagardere kvůli proceduře na radě pro vysílání „předevčírem zase vypnout“.
Problém: jak dál s rádiem Zet
Lagardere bude příští rok také řešit, jestli bude pokračovat jeho stanice Zet, zaměřená na zpravodajství a ekonomické informace. „Radio Zet je problém, to nezastírám. Dva roky jsme čekali na to, až budeme moci začít vysílat. Dva roky jsme čekali, než si Český rozhlas zařídí ČRo Plus, když si ho zařídil, tak nás rada do éteru konečně taky pustila,“ uvedl Fleischmann. „Pochopitelně je ztrátové, otázka je, jak dlouho to akcionáře bude bavit. Jakmile komerční čísla nepůjdou nahoru, musíme se zamyslet, co s tím.“
Lagardere nedávno přenechala poloviční podíl v projektu konkurenční skupině Media Bohemia. S tím přišlo částečné posílení týmu, Lagardere nyní hledá nového šéfa zpravodajství Zet, neboť předchozího začátkem loňska kvůli zmíněným průtahům v rozvoji propustilo. „Jdeme si pro člověka, který by se toho ujal na plný úvazek,“ řekl Michel Fleischmann. Rádio nyní v Lagardere spadá pod Miroslava Škodu, který řídí především Frekvenci 1.
Cílem Zet pro příští období je 80.000 týdenních posluchačů. Dosáhnout toho chce tím, že zvýší podíl hudby a zároveň se víc v obsahu zaměří na ekonomiku, aby se stalo „rádiem pro střední a mírně vyšší management“.
Fleischmann přitom vidí problém v tom, že takto nikové rádio nemůže vykázat v oficiálním měření Radioprojekt oslnivá čísla, na které slyší mediální agentury, přes které nákup reklamy jde. „Nemáme ani marketingovou sílu jako má Český rozhlas,“ říká šéf Lagardere ke konkurenčnímu a poslouchanějšímu projektu Český rozhlas Plus. „Česká republika ještě není zralá, aby tu vznikl soukromý zpravodajský kanál,“ uzavřel šéf Lagardere.