Pietro Filipi. Kara. Glami. Lookio. Čtvero tuzemských outletů. Čtvero malých českých značek. Best practices z Instagramu. Přijďte 20. listopadu na Módu v Česku do Aureole.

Forbes uvede vlastní verzi pro iPad

Digitální podoba časopisu má přijít letos na podzim. Pracují na ní lidé z Economie, včetně Lucie Tvarůžkové.

Šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek (vlevo) s šéfredaktorem Médiáře Ondřejem Austem. Foto: Martina Votrubová

Šéfredaktor Forbesu Petr Šimůnek (vlevo) s šéfredaktorem Médiáře Ondřejem Austem. Foto: Martina Votrubová

Česká verze amerického časopisu Forbes bude od podzimu k dispozici také v podobě vlastní aplikace pro tablety iPad výrobce Apple. Na mikrokonferenci Noviny a časopisy digitálně, uspořádané minulý týden Médiářem, to řekl šéfredaktor Forbesu a spoluvlastník jeho vydavatelství Petr Šimůnek.

Cítí přitom zájem čtenářů – soudí podle ohlasů ze sociálních sítí, kde se projevuje jedna ze silných cílových skupin časopisu, tedy mladí zhruba ve věku 25 až 30 let. Digitální verzi už Forbes prodává prostřednictvím digitálních trafik, distribučních systémů Floowie a Publero. Na nich má celkem 1.500 aktivních uživatelů digitálního vydání, tedy předplatných různé délky. “Na tom budeme stavět,” podotkl Šimůnek. Další cestou, jak se měsíčník ke čtenářům dostává digitálně, je v březnu uvedená audioverze – ve zvuku si vydání za plnou cenu kupuje 200 až 250 lidí.

Příprava digitální verze začala už před rokem, kdy se Forbes rozhodl pro externí dodávku řešení, po půl roce ale skončila ve slepé uličce. “Zjistili jsme, že je to drahé, trvá to dlouho a buduje to přílišnou závislost na firmě, která řešení dodává,” přiblížil Šimůnek.

Nedávno tedy najal vlastní tým, který má zajistit produkci jak mobilní aplikace, tak webu. Jsou v něm bývalí pracovníci internetového týmu vydavatelství Economia Štěpán Horn (v minulosti vedl také Lidovky.cz v Mafře), Martin Malý a Zdeněk Mihalco. “S tvorbou elektronické přítomnosti Forbesu nám pomáhá také Lucie Tvarůžková,” zmínil se Šimůnek o bývalé šéfredaktorce zpravodajského webu Economie iHNed.cz, do jejíhož týmu patřilo právě i zmíněné trio nováčků Forbesu.

Štěpán Horn na červnové mikrokonferenci Médiáře. Foto: Martina Votrubová

Štěpán Horn na červnové mikrokonferenci Médiáře. Foto: Martina Votrubová

“Jsme ve fázi hledání. Štěpán a celý tým zkouší různá zařízení, programy, aplikace. Náš požadavek je, aby vybrané řešení fungovalo na všech platformách, abychom nemuseli dělat zvlášť. Pracujeme s americkou podobou Forbesu, jejíž technologii můžeme použití, pracujeme s českým Triobem, s Twipem, s Adobe. U všeho zjišťujeme, že to bude složitější, než jsme si mysleli, že bude třeba víc lidí, než jsme si mysleli, že to je dražší, než jsme si mysleli,” popsal Šimůnek.

“A to nás vrací do kruhu – říkáme si, zda to máme vůbec dělat. Zda to máme zapotřebí. Tímto si procházíme ob týden, zjistíme, že jsme našli něco nového, skvělého, pak to spočítáme a zase vracíme se zpátky. Takhle v tom trochu lítáme. Ale myslím, že po prázdninách budeme schopni představit a ukázat Forbes v elektronické podobě,” slíbil šéfredaktor tuzemské edice.

Otázka, zda se vůbec pouštět do digitálního dobrodružství, které může být nejisté, byla pro Forbes stěžejní. Nakonec si odpověděl ano. Proč? “Chceme, aby naši čtenáři měli se vším, co nese značku Forbes, dobrou zkušenost. Aby se jim to líbilo, dobře četlo, aby to mělo stoprocentní kvalitu,” vysvětloval šéfredaktor.

I v tabletech a na webu má přitom pod známou značkou “rozhodovat obsah”, odvolal se Šimůnek na svého bývalého kolegu, spoluzakladatele Economie Michala Klímu, který dnes zkouší štěstí s vlastním tabletovým týdeníkem Dotyk. “Chceme být výjimeční nikoli platformou, nikoli technologií, ale obsahem. Nabízet inspiraci, úspěch, ukazovat, že věci se dají dělat, a že svět je barevnější, než někdy vypadá z médií,” zpropagoval Šimůnek vlastní titul.

Od začátku vydělávat

Šimůnkův tým přitom neustále zvažuje, zda práce na digitální verzi časopisu nesebere čas a síly vytvářet papírovou: “Proč pořád váháme a zatím nic nemáme? Pořád nás dobře živí papír. Náš náklad v papírovém vydáním pořád stoupá, poslední květnová čísla ukazují prodej na novém rekordu 19 tisíc výtisků. Proto jsme opatrní hned papír opustit a vrhnout se na elektronickou verzi. Máme strach, aby nás neohrozila na papíře.”

FORBES V KVĚTNU S REKORDNÍM PRODEJEM

Měsíčník Forbes prodal v květnu přes 19 tisíc výtisků, ve srovnání s loňským květnem prodej stoupl téměř o 33 %. Oproti doposud rekordnímu číslu s Leošem Marešem z loňského srpna se prodalo o dva tisíce výtisků více. Květnové číslo vyšlo s prvním žebříčkem největších českých rodinných firem a na titulní straně byla majitelka firmy Siko Jaroslava Valová a její rodina.

Na volném trhu prodal 8.285 kusů, počet předplatitelů vzrostl na 6.527 a číslo z května si koupili ve větším množství pro své potřeby také dva významní korporátní klienti. Tím vzrostl ostatní prodej, realizovaný ovšem za plnou tržní cenu.

Forbes vydavatelství MediaRey zaznamenává po celý letošní rok dvojciferný růst v prodejích i v předplatném a tržbách za inzerci.

Podmínkou přitom je, aby úvodní investice nezatížila hospodaření vydavatelství na dlouho. “K tvorbě elektronické verze – ať už je to web nebo časopis pro mobilní zařízení – přistupujeme stejně jako k tvorbě [tištěného] časopisu před třemi lety. Ten přístup je jednoduchý – všechno, co děláme, musí hned vydělávat. Jsme malé vydavatelství, nemůžeme si dovolit utrácet peníze jen tak, nemáme další produkty, které by podpořily, co chceme zrovna teď rozjet,” připomněl šéfredaktor Šimůnek.

“Nemusíme to mít. Když to nebude vydělávat, mít to nebudeme. Ale věříme, že to má budoucnost a že jsme schopni to udělat tak, aby nám to peníze přineslo,” řekl také. Dalším důvodem je prostý vývoj v konzumaci mediálního obsahu, který se čím dál víc přesunuje do přenosných komunikačních zařízení: “Všichni v tom vidíme budoucnost, přijde to. Papírové magazíny tu budou delší dobu, než si člověk myslel před rokem dvěma, zejména měsíčníky, ale trend je jasný.”