Hodnocení jako v Reklamní katovně
Oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?
- Tomáš Krásný – 25 let ve výzkumu trhu a obchodu, zakladatel Incoma Research, poté v mezinárodním managementu sítě GfK. Dnes partner ve společnost Blue Strategy, poradce a content manager konferencí včetně Retail Summitu a Retail in Detail.
- Monika Hrubalová - zkušenosti s řízením marketingových a obchodních pozic od roku 1997, více než 10 let pracuje pro obor instore marketingu aktivní účastí v radě POPAI CE, vyučuje obor marketingových komunikací.
- Martin Boček - odborník na instore komunikaci, působil 13 let v Ipsosu jako ředitel obchodního rozvoje, nyní čerstvě v Global Marketingu.
Nejdříve o cenách v řetězcích.
Z aktuálního spotřebního koše
Tento týden kilo hladké mouky v Bille a v Globusu jen za 6,90 Kč.
A teď už k tomu, co se v retailu za týden stalo.
Americká Forever 21 na podzim v Česku
Do Česka přijde americká značka Forever 21, nabízející takzvanou rychlou módu (fast fashion). Přivede ji sem společnost Teren Management Europe. Jejím cílem je vytvořit síť franšíz v devíti evropských zemích - kromě Česka také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku, ve Švýcarsku, Portugalsku a v Řecku. Právě v Aténách má Teren Management hlavní sídlo. Vstup firmy na český trh se plánuje na letošní podzim. Přesný rozsah sítí na jednotlivých trzích zatím nebyl specifikován. Jisté už naopak je, že komunikaci značky ve všech zmíněných zemích zajistí PR agentura Weber Shandwick.
Cremieux z Francie v galerii Myslbek
V pražské galerii Myslbek otevřel další butik s luxusním zbožím. Francouzská značka Cremieux se zaměřuje pouze na pánskou módu. Teď nabízí kolekci jaro/léto 2016, která má být spojením stylů z Francouzské riviéry a New Yorku. Kolekce sestává z netradičně barevných kravat, motýlků, košil s nápaditým potiskem nebo zvláštně tvarovanými límečky. Spojení s Francouzskou riviérou není náhodné, právě tam, konkrétně v „četnickém“ Saint-Tropez, totiž značka Cremieux v roce 1976 vznikla. Značka se stylizuje do oděvů neformálně elegance s preppy prvky.
Značku Cremieux zastupuje společnost Vermont Holding. Ta vlastní výhradní zastoupení i pro další luxusní značky jako Gant, La Martina, Peak Performance, Chaps, Tiger of Sweden, Nautica, Odd Molly a Barbour.
Neznám Cremieux, ale jestli pomůže oživení galerie Myslbek, budu vědět, že je to silná značka.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Ugo rozšiřuje síť po Česku, začíná na severu
„Zájem o ovocné šťávy a zdravé občerstvení mezi zákazníky roste - průměrný meziroční růst obratu zavedených barů je 13 až 15 %, což je číslo, které svědčí o správném základu tohoto podnikání,” je přesvědčena manažerka barů s čerstvou šťávou Ugo, spadajících od předloňska pod Kofolu, Jitka Obračajová. Na svém růstu a s přepoklade, že zájem lidí konzumovat kvalitnější a čerstvé suroviny poroste, staví Ugo svůj nový plán posílení v regionech. Zatím se jedná hlavně o Ústecký kraj, konkrétně Most, Ústí nad Labem a Teplice. Momentálně je z celkových 63 prodejen 32 franšízových, Ugo láká regionální zájemce o poskytnutí franšízy na nízké počáteční investice a rychlou návratnost. Svou síť by do konce roku 2016 chtěla zvětšit na 80 prodejen.
Uspět s Ugem v Praze asi nebyl tak zásadní problém, ale rozvinout takové prodejny v Ústeckém kraji, to už chce velkou odvahu a dobré spolupracovníky-franšízanty. Je ale možné, že v průmyslem a těžbou zasažených regionech se lidé o své zdraví zajímají víc, a že je to naopak promyšlený chytrý tah.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
České práškové jídlo Mana míří do Němec
Firma Heaven Labs Jakuba Krejčíka, výrobce práškového jídlo Mana (neboli powdered food), si nově pronajala sklad v německém Düsseldorfu. Odtud bude rozvážet své produkty do Německa, ale i dál do celé Evropy. „Zájem v Německu po některých úvodních marketingových aktivitách nás velmi překvapil. Naším cílem je proto právě tam letos dosáhnout stejných prodejů jako dosud v Česku,“ uvedl Jakub Krejčík. Firma investovala i do nové výrobní linky v Praze, díky níž má být schopna produkovat 1,5 milionu pytlíků jídla Mana za měsíc. Investice do rozšíření kapacit jsou reakcí na zvýšení prodejů o 180 % v minulém roce.
Powdered food se stalo fenoménem během posledních dvou let, Mana je třetím největším producentem na světě. V principu se jedná o prášek, který se dodává v sadě s olejem. Tyto dvě suroviny se rozmixují s vodou a vytvoří tak hustou, světle hnědou tekutinu bez výrazné chuti. Výrobce tvrdí, že práškové jídlo tvoří výživové látky, které tělo potřebuje, a je obohacené o vitamíny nebo minerály. Výživové látky pocházejí z rostlinných zdrojů. V současné době prý práškovou stravu užívá 200.000 Evropanů.
Známým se tento futuristický koncept stal díky výrobkům Soylent, které vzbudily pozornost a rozproudily diskusi o funkčnosti práškových potravin. Tento typ potravy je podle výrobců určený konzumentům s nedostatkem času, zároveň je šetrný k životnímu prostředí. Mana se vyrábí od roku 2014, zakladatelé společnosti tvrdí, že na tomto typu stravy lze přežít až dva měsíce.
Tento koncept potvrzuje, že spotřebitelé jsou opravdu různí. Chápu, že jsou pohodlní, uspěchaní, někteří nechtějí přípravou ani konzumací jídla ztrácet moc času a nebo potřebují účelově třeba na cesty sbalit nějakou prostorově úspornou a na chlazení nenáročnou ‚skladbu živin‘. Nicméně nahradit potraviny zcela a dlouhodobě práškovým koktejlem, to už vyžaduje nějaké zvláštní puristické povahy. Asi se to může chytat v Německu a Skandinávii, nedovedu si představit úspěch ve Francii nebo Itálii. Je na každém, jestli chce žít, nebo jen přežít.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Pepsi se sladí cukrem, cenu nezmění
„Věčně druhý“ výrobce nealko nápojů Pepsi během měsíce nahradí ve všech svých limonádách na českém trhu fruktózo-glukózový sirup řepným cukrem. Jak cukr, tak fruktózo-glukózové sirupy se skládají z fruktózy a glukózy. Zatímco cukr se vyrábí z řepy, fruktózo-glukózové sirupy z obilného škrobu, nejčastěji z kukuřice či pšenice. Horší z dvojice je jednoznačně fruktóza, která se ve velkém množství ke konzumaci nedoporučuje. Vede totiž k rychlému ukládání tuku kolem jater a podle amerických výzkumů má dokonce dlouhodobě špatný vliv na paměť. Coca-Cola, největší konkurent Pepsi, i nadále sladí sirupy, důvodem budou jistě i to, že ve srovnání s cukrem jsou levnější.
Některé nápoje oslazené cukrem jsou už ve vybraných obchodech. „Na českém trhu by měla být většina Pepsi s cukernou recepturou přibližně za měsíc,“ uvedl Josef Neumann, generální ředitel PepsiCo ČR. Zákazníci na ceně rozdíl nepoznají. Rozlišit, o jaké sladidlo se jedná, mohou zákazníci jednoduše z etikety nápoje. „Pro nás je to jedna z příležitostí k dalšímu růstu na domácím trhu kolových nápojů, kde se nám v posledních letech podařilo zvýšit podíl na současných přibližně 15 procent,“ uvedl Neumann.
Prazdroj se chystá na léto, má nový Birell
Ochucená nealko piva mají Češi v oblibě čím dál tím víc, za poslední rok k zvýšené spotřebě přispělo hlavně příznivé letní počasí. Plzeňský Prazdroj má ve svém portfoliu nejsilnější značku na našem trhu, Birell, a teď přichází na trh s novou příchutí Polotmavý-Citrón. Polotmavých piv je na trhu málo, manažerka značky Birell Veronika Hořáková řekla, že důvodem je obtížné hledání správné ovocné varianty, která by se specifickou chutí polotmavého piva šla dobře zkombinovat. Dosud si v půllitrových plechovkách bylo možné zakoupit příchutě Zázvor, Limetka & Malina, Pomelo & Grep, Světlý, Polotmavý. Šestá, nová příchuť Polotmavý-Citrón bude v obchodech k mání za 19,90 Kč.
Plzeňský Prazdroj jako lídr trhu samozřejmě musí neustále přicházet s inovacemi, a rostoucí obliba nealkoholických piv motivuje jejich směrování do Birellu. Pokud bych si mohl vybrat, tak polotmavý Birell bez veškerých příchutí. Když mi v americké hospodě před dvaceti lety házeli citron do piva, byl to šok. Nicméně od té doby se obecně české i moje chutě hodně internacionalizovaly, a citronový Birell je určitě přijatelná podoba ‚letního osvěžení‘.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Heineken začal vyrábět v pivovaru Krušovice první Radler v roce 2002. Vzhledem k nezájmu ale byla produkce po třech letech zastavena. Nebyl ještě čas. Posledních pár let se ale ovocná piva ‚rozjela‘ ve velkém a nová kategorie pomohla pivovarům dorovnat klesající výtoč a přesun pijáků od kvantity ke kvalitě, pestrosti a oblibě lokálních pivovarů. Pamatuju si na doby, kdy jsme si míchali na cyklistických výletech pivo s Fantou. Dnes je to už zbytečné.
Martin Boček (Global Marketing)
Stock sílí díky tradičnímu Fernetu
Plzeňské Stock Spirits Group se v loňském roce úplně nedařilo, tržby spadly o 30 milionů eur. Do nového roku ale přicházejí s 29% nárůstem celkových příjmů oproti loňskému prvnímu kvartálu, celkem 55,3 miliony eur (to je o 13 milionů víc než za téže období loňska). Za lepší výsledky může i uvedení čtyř nových produktů na trh, mezi nimi Stock Prestige Gin nebo Lemon Sour Vodka v Polsku. Na našem trhu si Stock polepšuje díky stabilnímu nárůstu a posilování klasické značky Fernet.
Tesco i Coop hlásí nárůst tržeb
Třetí největší retailer světa, britské Tesco, se po třech letech vymanilo z finanční ztráty, kterou utrpělo kvůli cenové válce mezi maloobchody v Anglii a také odpisům nemovitého majetku v miliardách liber. Provozní zisk stoupl o 0,4 % na 944 miliard liber, tržby zůstávají na 488,4 miliardy liber. V Čechách si Tesco proti předchozímu období polepšilo, celkové tržby bez DPH se zvýšily na 42,5 miliardy Kč ze 40,8 miliardy.
Také síť „jednot“ skupiny Coop si loni polepšila, byť nijak o moc, konkrétně o 0,8 %. Tržby za rok 2015 činily 27,3 miliard Kč, za rok 2014 to bylo 27 miliard. Nárůst obratu přikládá Coop loňským investicím družstev do vylepšování prodejen a také rozvoji služeb na prodejnách. Zákazníci pozitivně reagují taky na spolupráci skupiny s regionálními dodavateli a výrobci. Letos chce Coop podpořit prodej prostřednictvím aktivit společenské odpovědnosti (CSR) a spotřebitelských soutěží, které měly loni úspěch.
Obě dvě zprávy jsou dobré pro udržení pestrosti našeho maloobchodního trhu. Tesco je hnacím motorem inovací služeb i sortimentu pro zákazníky byla by velká škoda, kdyby se mu nedařilo a bylo nuceno z trhu odejít. A síť obchodů Coop odvádí skvělou práci v obsluze odlehlejších sídel a regionů a také při propagaci lokálních výrobců, chovatelů a pěstitelů. A vůbec…
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Supermarkety jsou pružnější k zákazníkovi
V posledních letech se trendy minulé doby značně překlápí, spotřebitele stále víc zajímá složení a původ potravin, roste obliba nákupů online, zákazník je sofistikovanější a dokáže si lépe určit, co, kde a jak by si přál nakoupit. Pokud mu jeden retailer není schopný vyhovět, nebojí se přejít k dalšímu. To je jen několik faktorů, na které se nyní musí (nejen) řetězce supermarketů a hypermarketů zaměřit ve své strategii. Přijít na kloub zákazníkovi, který dokáže lépe specifikovat své potřeby a není líný přejít v případě nespokojenosti ke konkurenci, se snažily i špičky oboru na letošním Retail Summitu.
Jak se ale ukazuje, naše supermarkety a hypermarkety dokáží držet krok a na zákazníkovi potřeby reagovat poměrně rychle, otázka je, zda dostatečně. „Díky farmářským konceptům jako je Sklizeno, Grunt či My Food Market se supermarkety začaly stále více zaměřovat na kvalitu zboží a služeb. I když s ohledem na svou velikost musí nutně narazit na určité limity – ať už jde o schvalovací procesy, dodavatele či firemní pravidla. Na důležitosti získává původ prodávaných potravin, přičemž preferované jsou české výroky a dodavatelé. Zákazníci si totiž mnohem častěji pročítají etikety s informacemi o složení či zemi původu a dávají si pozor na to, co kupují. Základem ale pořád zůstane cenotvorba. Český zákazník je stále citlivý na cenu a slyší na nakupování v akcích,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL. V případě modernizace prodejen je důležité přihlížet i k zákazníkově důrazu na design a prezentaci zboží, zastaralé prostory by měly v brzké době, pokud chtějí v dnešní době uspět, projít rekonstrukcí. „Příkladem může být společnost Lidl. Ta nedávno v Berouně otevřela první prodejnu podle nového konceptu, který bude postupně uplatňovat i na další vybrané provozovny. Součástí konceptu je například atraktivní velká prosklená fasáda, úspornější provozní technologie budovy, širší parkovací stání před prodejnou či dosud často chybějící toalety pro zákazníky vybavené třeba i přebalovacím pultem. Nový menší koncept, se kterým hodlá proniknout do center měst, chystá i řetězec Globus. Pro čerstvé potraviny a občerstvení by tak už zákazníci nemuseli jezdit pouze do velkých provozoven na okraji města,“ vysvětluje Soukup a pokračuje: „Zároveň lidé více vyhledávají osobní přístup tak, jako tomu bývalo před lety, už jsou unaveni z velkých hypermarketů. Například Ahold zavedl funkci takzvaného ‚greeter‘. Je to člověk, který vás při vstupu do potravin pozdraví, případně vám podá nákupní košík – zkrátka vás uvede do prodejny.“
V novinkách nelenilo ani Makro a zavedlo platformu mujobchod.cz, která funguje jako marketingová a provozní podpora kamenným prodejnám drobným lokálním prodejcům. Cílem platformy je vytvořit síť obchodů konkurující Žabce nebo Tesco Express, zajistit kvalitnější potraviny do těchto menších prodejen a samozřejmě zajistit si stálé odběratele vlastních surovin. Billa ve spolupráci s benzínkami Shell akurátně reagovala na zrychlený životní styl lidí v dnešní době a v prostoru čerpacích stanic otevřela Stop & Shop prodejny, které na minimální ploše nabízejí vše pro denní nákup. V budoucnu se expanze supermarketů bude také více prolínat s online obchodem. Prodejny budou sloužit jako „sklady“ pro rozvoz zboží do okolí. Už několik let u nás úspěšně funguje itesco.cz, konkurencí mu dosud byly vyloženě online koncepty jako Kolonial.cz nebo Rohlik.cz. V dohledné době bude ovšem spuštěn online obchod Lidlu, který velmi dobře funguje na domácím trhu společnosti v Německu a momentálně i v Belgii.
Ano, supermarkety by měly být pružnější, zatím to ale žádný průlom není. Kromě vítače v Albertu, což by mohl být dobrý nápad, nicméně bude hodně záležet na osobách a obsazení.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
To jsem ráda, že se něco v této věci dělá. Kvalita potravin v obchodech je v řadě případů katastrofální. V některých případech až zdraví škodlivá. Proč? To je samozřejmě otázka prodejce i spotřebitele. Prodejce chce nalákat zákazníky, kteří v převážné míře zohledňují cenu a zároveň tedy musí tlačit na dodavatele, kterému nezbývá nic jiného než pracovat s náhražkami. Kdyby to bylo jenom takto jednoduché, tak bychom si asi vydechli a řekli si: vyšší cena, lepší kvalita. Bohužel ale ani toto neplatí. Sami jste už četli o rozdílech mezi potravinami u nás a v západních zemích – vyšší podíly masa, tuku atd. Ano, osobní přístup je důležitý a určitě přinese lepší pocit z nakupování, vždyť emoce hrají stále důležitější roli. Zároveň je potřeba držet standardy kvality chápu, že je to někdy na úkor zisků.
Monika Hrubalová
Italové přivádějí odmašťovač Smac
V průběhu dubna bude český trh o další značku odmašťovačů bohatší, přibudou původně italské prostředky na čištění domácnosti Smac express. Jak se mu bude dařit na českém trhu je otázka. V porovnání s populárním tradičním Savem Glanc, určenému také na odmašťování kuchyně, zatím Smac nasadil vyšší ceny, v řádu zhruba o 8 Kč. V Čechách ho distribuuje a je odpovědná za jejich uvedení na trh společnost Bolton Czechia, která se stará například o distribuci značky Rio Mare nebo WC Net. Řada Smac má dva produkty - Smac Ultra a Smac Multi, které čistí kuchyň nebo gril. Výrobky se dají pořídit v klasických obchodních řetězcích jako je Ahold, Tesco, Globus a velkoobchodní prodejny Makro, a také drogistické řetězce DM Drogerie, Rossmann a Teta. Jejich spuštění doprovází mohutná propagační kampaň trvající od dubna do konce října 2016. Obsáhne instore, televizní reklamu a sponzoring programů na Primě nebo spotřebitelskou aktivaci ve formě dárku k časopisům.
Při distribuci italských výrobků si asi člověk název značky nevybírá – taky bude hodně záležet na tom, jak se to bude v češtině vyslovovat. Mně na první pohled v hlavě naskakuje Šmak. V tom případě agentuře, která bude hospodyňkám ultra účinný čistič na sporák zprostředkovávat, nezávidím – třeba by to šlo spojit s reklamou na odstranění kečupu Špak má Smac...
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Marks & Spencer recykluje oblečení za slevy
Britský řetězec Marks & Spencer od 11.4. zavedl v českých prodejnách jarní recyklační výměnu oblečení Vyměňte svůj šatník. Zavedený princip fungoval, a i v letošní jarní výzvě Marks & Spencer funguje na principu „jeden za jeden“. Zákazníci v prodejně na pražkém Václavském náměstí vhodí starý kus oblečení do označených boxů a za jeden kus vhozeného oblečení dostanou slevový kupon v hodnotě 150 Kč, který lze uplatnit při nákupu nad 1.000 Kč. Oděvy mohou zákazníci nosit do prodejny celý rok, později se oblečení roztřídí podle kvality, míry obnošení a materiálu. Dostane ho pak vybraná charita.
Nápad na recyklaci není novým marketingovým tahem. Marks & Spencer s nápadem etického rozměru nakupování přišel v Británii už v roce 2013, vytvořil pro něj dokonce nový název „shwopping“, kde swap znamená něco vyměnit a shopping nakoupit. V Čechách s tím jako první začal skandinávský oděvní řetězec H&M, rovněž v roce 2013.
Jednoznačně sympatická, viditelná a společensky i ekologicky prospěšná akce. I psychologicky - obměna šatníku v zájmu dárcovství, to si člověk hned nepřipadá tak marnotratně.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Personálie
Ekospol má nového finančního ředitele z PPF
Na konci března nastoupil do developerské společnosti Ekospol nový finanční ředitel Pavel Bednář. Ve funkci nahradil Julii Vasko. Bednář do Ekospolu přišel z holdingu PPF, kde působil od roku 2006 na starosti mezinárodní daňové plánování v rámci celé skupiny. Vystudovanou má Vysokou školu ekonomickou v Praze, před nástupem do PPF pracoval jako daňový poradce pro mezinárodní klientelu v poradenské firmě Deloitte.
TUkas Group posiluje management
TUkas Group na začátku dubna ohlásila změny v postech top managementu. První změnou je nástup nového finančního ředitele Martina Lesáka. Lesák má dlouholeté zkušenosti s automotive oblastí, od roku 1998 prošel společnosti Toyota/Lexus nebo Renault. Posledních deset let byl finančním manažerem společnost Toyota Motors Czech. Mezi jeho hlavní úkoly bude patřit zajištění finanční připravenosti skupiny tak, aby dokázala pružně reagovat na vývoj trhu, kroky konkurence a nové příležitosti k růstu. S tím souvisí také upevnění tržní pozice jednotlivých společností skupiny.
Novým ředitelem TT-Complex, která se zabývá operativním leasingem a pronájmem vozů, je Zbyněk Müller. Během své profesní kariéry působil v top managementu České pojišťovny, společnosti Toyota Motor Czech a Daimler Chrysler Automotive Bohemia. Na své nové pozici se bude věnovat definování budoucího obchodního směřování společnosti, upevnění synergií v rámci skupiny TUkas Group, posílení obchodní aktivity a v neposlední řadě přestěhování firmy TT-Complex do vlastních prostor.
Pozvánky
Černý Most a Chodov hostí castingy Elite
Castingy modelingové agentury Elite se tradičně uskuteční 27. dubna od 15.00 v OC Chodov a 5. května rovněž v 15.00 v OC Černý Most. Casting je přístupný pro chlapce i dívky. Novou ambasadorkou a moderátorkou je modelka Zuzana Stránská, v této funkci nahradila Pavlínu Němcovou. Porota zástupců Elite bude vybírat účastníky semifinále na základě rozhovoru. Během castingu proběhne losování o ceny vlasové kosmetiky Schwarzkopf, produktů Rowenta a ArtDeco. Semifinále castingů proběhne v červnu, finále potom v září ve Španělském sále Pražského hradu. Výherci národního kola odcestují na 33. ročník světového finále Schwarzkopf Elite Model Look.
Ikea v Brně znovu pro rodiny s dětmi
Avion Shopping Brno Park, který patří pod Ikea Centres, chce stejně jako v minulém období podpořit nedělní aktivity pro rodiny s dětmi. Během dubna opět spustí zážitkový program Nedělníček, probíhající každou neděli od 11.00 zdarma. Děti se tu mohou zapojit do tvořivých dílen, shlédnout divadelní představení, kouzelnické vystoupení nebo se zúčastnit bazaru hraček.
Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt