Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Fortuna uspěla, vánoční reklama Sazky s Jágrem a dětmi uznána za neetickou

  • ČTK
  • 26. 01. 2012 15:21

Vánoční reklama sázkové kanceláře Sazka, ve které v roli Santa Clause vystupoval hokejista Jaromír Jágr, porušila kvůli účasti malých dětí etický kodex reklamy. Rozhodla o tom arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR).

Komise tak vyhověla stížnosti konkurenční loterijní firmy Fortuna, která už dříve u RPR napadla i jinou reklamu Sazky. Sazka sázková kancelář ale tvrdí, že etický kodex neporušila.

Fortuna ve stížnosti upozornila na to, že ve vánoční reklamě Sazky vystupovaly děti, které si sedly Jágrovi na kolena a říkaly svá přání. Arbitrážní komise RPR vyhověla stížnosti Fortuny kvůli tomu, že propagace sázení podle etického kodexu reklamy nemůže být cílena na osoby mladší 18 let. Žádná postava vystupující v reklamě na loterie navíc nesmí vypadat jako osoba mladší 25 let a fakticky musí být starší 25 let.

„Toto rozhodnutí (vyhovění stížnosti společnosti Fortuna) přijala většina členů arbitrážní komise přesto, že reklama samotná k sázení nevybízí, a rozpor s kodexem tedy není přímý. Reklama na sázkové hry by však měla podléhat přísnějšímu režimu podobně jako reklama na alkohol nebo tabákové výrobky,“ stojí v rozhodnutí arbitrážní komise RPR.

Sazka sázková kancelář míní, že kodex neporušila. Kritizovaný reklamní spot totiž podle Sazky obsahuje pouze přání do nového roku bez výzvy k sázení. „V tomto spotu se neobjevuje výzva k účasti na jakékoli hře Sazky ani výše jackpotu nebo jiné produktové benefity. Spoty, kde se výzva k sázení objevuje či je uveden jackpot, jsou bez účasti dětí pouze s Jaromírem Jágrem v kostýmu Santy,“ uvedla Sazka sázková kancelář.

Rozhodnout o stížnosti Fortuny podle arbitrážní komise nebránilo ani to, že Fortuna je přímým konkurentem Sazky sázkové kanceláře. „Arbitrážní komise vycházela z ustanovení, které stanoví, že RPR je oprávněna zahájit rozhodovací proces a ve věci rozhodnout v případě, že jak stěžovatel, tak dotčený jsou soutěžiteli, pokud chování zadavatele závažným způsobem poškozuje zájmy spotřebitele,“ uvedla arbitrážní komise.

Fortuna si loni stěžovala i na reklamní plakát Sazky, na kterém byl zobrazen Jágr ve společnosti malého chlapce oblečeného v hokejovém dresu s číslem 68. Reklamu ovšem spustila Sazka v době, kdy firmu ještě řídil konkurzní správce. Společnost Sazka sázková kancelář, která loterijní byznys Sazky odkoupila, v této reklamní kampani už nepokračovala.

Arbitrážní komise proto pouze konstatovala, že reklamní plakáty etický kodex porušily, avšak stížnost Fortuny nakonec odložila.

RPR je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže ukládat pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Sazka sázková kancelář převzala od loňského listopadu podnikatelskou činnost loterijní společnosti Sazka, která se na jaře 2011 dostala do insolvence a poté do konkurzu. Vlastníky společnosti jsou finanční skupiny KKCG a PPF. Zejména druhá polovina loňského roku byla ve znamení konkurenčního boje loterijních společností Sazka, Fortuna a Tipsport, jehož součástí byly masivní reklamní kampaně.

Zatímco v roce 2010 ceníková hodnota reklamy v kategorii firem zaměřených na loterie činila zhruba 145 milionů Kč, loni se podle údajů společnosti Admosphere zvýšila na 359,4 milionu Kč.