Pracujete jako ekonomický redaktor či redaktorka a chcete s námi budovat něco nového? Napište.

Jaromír Soukup: Televize a tisk se dočkají renesance, jejich synergie je budoucnost

„Psychóza krachu tiskové reklamy je dost daleko od reality. Věřím, že televize a tisk se dočkají renesance.“

Jaromír Soukup na Foru Media. Foto: Aleš Borovan

Jaromír Soukup na Foru Media. Foto: Aleš Borovan

Hloubkovým interview za účasti generální ředitelky Ringier Axel Springer ČR Libuše Šmuclerové, šéfa televize Nova Jana Andruška či Jaromíra Soukupa, šéfa mediální agentury Médea a vydavatelství Empresa Media, dnes na pražském Žofíně začal druhý den akce Forum Media, nejsilněji obsazené oborové konference roku.

Indepth interview
Vlasta Pěničková, ředitelka nákupu médií Danone, a Daniel Köppl, šéfredaktor Marketing & Media, vedou několik rozhovorů s významnými osobnostmi české mediální sféry o budoucnosti mediálního trhu v roce 2013. Narozdíl od panelové diskuse zde budou mít jednotliví mluvčí možnost pořádně vysvětlit své postoje a názory. V diskusi se zaměříme na nejdůležitější věci, které se týkají budoucnosti mediálních investic, plánování a budoucnosti médií. Dalším prvkem, který oživí diskusi, je možnost posluchačů poslat moderátorum své otázky on-line.

Účastní se:

  • Libuše Šmuclerová, generální ředitelka Ringier Axel Springer CR
  • Jan Andruško, generální ředitel TV Nova
  • Marek Singer, generální ředitel TV Prima
  • Jaromír Soukup, generální ředitel Médea Group
  • Jirí Svoboda, generální ředitel GroupM Česká republika

Zhruba dvacet minut po 9. ranní moderátoři Vlasta Pěničková a Daniel Köppl zahájili interview.

NEJDŘÍV S JAROMÍREM SOUKUPEM (MÉDEA, EMPRESA MEDIA)

Jak se bude vyvíjet mediální trh v roce 2013?

„Marketingové výdaje jsou v přímé souvislosti s ekonomickou situací inzerentů, a ta zase s hospodářskou situací státu. Ta byla nestabilní, nervózní. ... My jako Médea jsme zaznamenali mírný pokles, řádově kolem 5 % v obratu, na stabilitu to nemá výrazný vliv. Nervozita klientů se projevila i u nás, je menší ochota podepisovat celoroční smlouvy, je větší tlak na cenu, jedná se déle. To je odpověď i na příští rok, situace je čím dál nervóznější,“ předeslal. Podle něj nedojde na trhu v roce 2013 k dramatickému poklesu, ale k poklesu dojde, nevíme ale k jakému, protože nevíme, jak se bude vyvíjet hospodářství státu.

„Počet lidí, služeb a externích nákladů byl v přimém souvislosti s růstem, respektive poklesem marží. Před čtyřmi lety jsme si řekli, že lepší už to bylo. Proto jsme začali rozjíždět doprovodné aktivity s nákupem a obchodem přímo nesouvisející - PR, výzkumné služby, produkce spotů. Tato oblast se rozvíjí slušně. Celkově Médeu považuju za rozvíjející se firmu, i když s obtížemi,“ pokračoval Jaromír Soukup.

Jak bude garantované klientům oddělení mediální agentury a vydavatelství?

„Rozhodl jsem se to udělat zcela transparentně - každý to ví. Jsem ochoten nést určité kontroverze, které s tim souvisí. ... Médea žádné vydavatelské aktivity neřídí,“ prohlásil. „Používat stejnou akcionářskou strukturu k manipulaci s penězi by bylo naprosto smrtící,“ řekl také. Klienti si podle něj mohou přes svá marketingová oddělení kdykoli kontrolovat kroky Médey jako své mediální agentury. „Je to větší kontrola než můj slib, který garantuju.“

V jaké fázi je reálné spustit nové měření sledovanosti?

„Jak celá situace dopadne, samozřejmě nevím, ale v zájmu klientů je, abychom se toho účastnit,“ nedal majitel Médey konkrétní termín. Mediální ředitelka Danone Vlasta Pěničková kontruje, že v zájmu klientů „je měřit multikanály, ne kopírovat měření“. „Dvojí měření není ideální. Jako v každém konfliktu nesou vinu obě strany [ATO i SPMS],“ reagoval Soukup. „O tom, že to bude, jsem přesvědčen, proces běží,“ uvedl dál. Neví, jestli bude možná jiná dohoda, protože „se mnou nikdo nejedná“.

Jak hodnotíte nové obchodní podmínky Novy?

Veřejně je hodnotit nechce.

Která média to mají „spočítaná“, kterým to bude dařit?

„Nemyslím si, že digitál bude stoupat do výšin v desítkách procent. Myslím, že dojde k nárůstu televizní reklamy. Určitá psychóza krachu tiskové reklamy je dost daleko od reality. Věřím, že televize a tisk se dočkají renesance. Nevím, jestli příští rok, ale ve střednědobém horizontu ano.“

Začne Empresa Media vydávat deník? zajímá Marii Valáškovou z Hospodářských novin.

Empresa Media elektronický deník má, Týden.cz je elektronický deník, není to překlopení obsahu týdeníku. Co se týká tištěného deníku, jestli Empresa Media bude vydávat deník, pravdivě říkám, že fakt nevím a neumím na to odpovědět. Nejsem v exekutivních orgánech Empresy.

Výkonná ředitelka firmy Mediaresearch Tereza Šimečková se ptá, jak by si Jaromír Soukup představoval komunikaci ohledně televizních peoplemetrů.

Komunikace na úrovni pracovní a výzkumné je dobrá, v oblasti managementu je to jiné.

Změnila by se situace, kdyby vás Asociace komunikačních agentur, jeden z řádných členů ATO, zvolila do exekutivních orgánů?

Členství v nějakém nevýznamném orgánu by mě potěšilo. Třeba člen etické komise.

LIBUŠE ŠMUCLEROVÁ, ŠÉFKA RINGIER AXEL SPRINGER ČR, NA SCÉNĚ

Soumrak médií, vyškrtnuto ze seznamu, kdo to má spočítané. Tyto výrazy by zcela vyškrtla z diskuse o médiích, s žádnou touto tezí nesouhlasí, šíří zmíněnou psychózu o konci tisku jako mediatypu. „Jsme také v kruhu, který posílá informaci stále dokola a roztáčí spirálu, což není nutné,“ řekla. „Budeme něco kolem -10 % pod plán v zisku,“ podotkla k letošnímu hospodaření, vydavatelství spolu s tiskárnami.

Spojili jste se se Sazkou (loterie), Telefónikou (BleskMobil), s Médeou (společný prodej inzerce v časopisech). Kde jsou hranice spojování?

„Na trhu v ČR se bude muset něco státi, říkáme tři čtyři roky, ono se to zatím nestalo.“ Slabší odpadnou, dojde ke spojování, trh se promění, odhaduje Šmuclerová. „Původní členění vydavatelství splyne do multimediálních domů,“ prorokuje. Kromě produkování obsahu můžou být „o zásobování různých klientů různými službami“. „Informace, které nás živí, jsou komoditou, ale tu vlivem internetu a free médií začínáme ztrácet, protože nejde zhodnocovat. hledáme zefektivňování toho, abychom tu komoditu, kvalitu komodity byli schopni držet. Jak naše možnosti udržet jiným způsobem.“

Blíže: Příjmy z reklamy klesají, mediální domy se pouštějí do přidruženého podnikání

Ad společný prodej reklamy: „Podobný model, jaký jsme teď nastavili s Médeou/Empresou, máme už osm let s Borgisem - prodáváme inzerci Blesku v balíčku s inzercí v Právu.“

Kdo to do budoucna v oblasti obsahu vyhraje - televize, nebo tisk?

„Televizní novináři neumějí psát. Naši ano, my je začínáme učit točit a oni to začínají umět.“ Jaromír Soukup doplňuje: „Synergie tisku a televize je jedna z věcí, která má budoucnost.“

Chystané akvizice Ringier Axel Springer v Česku?

„Ročně podepisuju 40 NDAček, asi v 6 se dostaneme do dalšího kola, 4 se dostanou do našeho headquarteru. Vždy to skončí negací, že ne. Důvod? Ústředí usoudí, že je to něj příliš malá ryba (koupili jsme třeba největší polský portál Onet.pl), nebo očekávaná cena je přemrštěná, žijeme v boomu druhé internetové bubliny, že návratnost do dvaceti let je normou. Anebo se rozcházíme v názoru, manažersky, ve směru, kterým kráčíme.“

Jak bude postupovat konsolidace trhu?

„Z deníkových zůstanou tři vydavatelství, signifikantní. Časopis může vydávat v podstatě kdokoli. Může to napadnout pana Soukupa, který nedávno spustil Sedmičku v novém, může to napadnout třeba studenta, který bude mít bohatého tatínka. Proč ne.“

Jak na vás dopadl nástup Sedmičky, hlavně na Blesk? zajímá Aleše Borovana.

„Kombinace nízké ceny, dnu, kdy titul vychází, a ekonomické situace rodin na nás dopad mít musí. Neumíme ho zatím měřit, máme spíš pocit. Že bych tady musela pana Soukupa začít škrtit, to zatím ne. Počkám, až shodí televizní reklamu a další zaváděcí akce, pak budu škrtit.“

NA ŘADU PŘICHÁZÍ MAREK SINGER, GENERÁLNÍ ŘEDITEL TV PRIMA

Kdo je vítěz televizního trhu letos?

„Ve skupině 15+ se nám daří získávat na pozice, na které chceme.“ Pomohlo prý, že Prima se dobře připravila na fragmentaci trhu, spouštěním dalších kanálů. „Nevím, jestli jsme vítězové, ale jsme rádi, že rosteme.“ Růst tržeb Primy bude letos dvouciferný, řekl Singer. „Produktu je málo, je potřeba zdražit,“ podotkl k plánu zvýšit cenu reklamy příští rok. „Je to srovnání výkonnosti s cenou.“

„15-54 je cílová skupina, kterou si nastavila naše konkurence, v okolních zemích. Výhledově se budeme snažit o vyšší atraktivitu cílové skupiny, v tuto chvíli je dostatek zájmu o skupinu 15+. V příštím roce tedy nebudeme měnit cílovou skupinu.“

Společný nákup reklamy?

Bez konkrétní odpovědi.

Jaký čekáte podíl nového dokumentárního kanálu Prima Zoom?

Konkrétní číslo nezaznělo. „Když se podíváte, co dnes generuje ČT2 v prime timech na dokuemntech, bývá to dvouciferný podíl. Z celkové sledovanosti si chceme ukousnout relevantní podíl, protože ten program je kvalitní.“

JIŘÍ SVOBODA, GENERÁLNÍ ŘEDITEL GROUPM ČESKÁ REPUBLIKA

Obrat skupiny GroupM letos klesne o jednotky procent. „Očekáváme další pokles investic,“ podotkl k mediálnímu trhu, pokles přijde ve všech mediatypech, míní. Na trhu zůstanou čtyři velké mediální skupiny, odhaduje - na agenturním trhu.

Bude pořád překupníci médií, reklamních ploch, prostoru, anebo poskytovat i další služby?

Děkuje za vynikající PR pro mediální agentury, že jsou „překupníci médií“. „Už teď poskytujeme další služby, nepůjdeme ale cestou, jako tady Jaromír, vlastnictví médií, protože to zakazují regule nadnárodních skupin.“

Gros byznysu agentur je stále - přiznává - v plánování a nákupu mediálního prostoru. „Každá skupina se ale taky snaží vytvářet si vlastní proprietární nástroje, které třeba v našem případě směřují ke cross-mediálnímu plánování, které pojímá média ne jako prostor, ale jako obsah.“

POSLEDNÍ HOSTEM: JAN ANDRUŠKO, GENERÁLNÍ ŘEDITEL TV NOVA

„Klienti pláčou, osekávají náklady, média pláčou, klesají trhy, a agentury se radují, že mají čím dál lepší výdělky. Příslušný výrok pana Sorrella zněl už loni paradoxně.“

„Stále zaujímáme na trhu 55, 60 procent. Při této velikosti nemůžeme růst, když ekonomika neroste. Diskuse o tom vedu od vrcholných politiků, přes bankéře, od makroekonomy.“

„Televize Nova, CME jsou ti poslední, kdo by chtěl tady rozhoupat trh, zaváděním dvojího měření sledovanosti.“ Ředitel Andruško opakuje svou tezi, že Nova jen reagovala na tendr, v němž ATO vyhlásila vítězem firmu Mediaresearch.

Kdy budou data z nového měření sledovanosti?

„První data z nového měření by mohla být podle mého odhadu k dispozici v posledním kvartálu příštího roku.“ Standardní doba vystavení panelu pro výzkum sledovanosti je podle něj 9 až 12 měsíců, proto ještě v roce 2014 by se mělo jet podle dat Mediaresearche, který vyhrál tendr ATO na roky 2013 až 2017. „Klíčovým klientům vysvětlujeme, že data uvidí, jedna i druhá.“

V budoucnu Nova chystá ne jeden, ale víc televizních kanálů ke spuštění. „Budeme chtít pokrýt všechny oblasti, které klienty zajímají.“ Týká se to volně vysílajících kanálů. „Placené kanály jsou také připravené,“ podotkl.

Přibýt má i webů: „Online budeme posilovat, jako multimediální dům, a budeme se snažit přidat další projekty.“