Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna: pořadí za 21. týden 2016
- Woman: Fousaté léto (29 %)
značka: Jupí, klient: Kofola ČeskoSlovensko - Saatchi & Saatchi: Chio Chips přitáhnou každého (24 %)
značka: Chio Chips, klient: Intersnack - Havas Worlwide Prague: Žít svou vášeň (16 %)
značka: Becherovka, klient: Jan Becher - Karlovarská Becherovka - Leo Burnett, Profit Booster: Indulona - tělová mléka a krémy (14 %)
značka: Indulona, klient: Saneca Pharmaceuticals - Zaraguza: Jak si nejlépe vychutnat kávu? (14 %)
značka: Kofila, klient: Nestlé Česko
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.
1. Sirup Jupí má fousatou rodinku (29 %)
Sirupy z Jupí z portfolia skupiny Kofola mají od poloviny května novou komunikační kampaň nazvanou Fousaté léto. Autorkou konceptu je Barbora Novotná z agentury Woman, která je dlouhodobým partnerem Kofoly v kampaních. V tomto spotu vystupuje rodina - matka, fousatý otec a také dítě s vousy. Kofola k tomu dodala, že účelem bylo najít zapamatovatelný a výrazný prvek, který bude zároveň originální. To vše v kombinaci s hodnotami, které k sirupům Jupí podle Kofoly patří - pohoda, radost a příjemné chvíle strávené s rodinou. Spot režíroval James Pilkington, u nás je možné ho vidět na stanicích televize Nova, Prima, Barrandov. Na Slovensku poběží na Joj a na Markíze. Kampaň bude podpořená v létě i v tisku.
Silný nepravděpodobný symbol, který nelze úplně přesně pochopit, ve vás zanechá pouze emoce. A to je super! Emoce jsou navíc dobře namíchané a trefené. Jupí.
David Suda (WMC Grey)
Já se vlastně ani té Kofole nedivím, že rezignovala na všechno a jen zkouší nalézt další fofolu. Tentokrát to tam ale není.
Tomáš Mrkvička
Mám rád vizuál fousatého kluka. Že se nedozvíme, co to znamená? Who cares. Určitě tu některý z kolegů zmíní Skittles. Ale who cares. Že to z produktem nemá nic společného? Who cares. Můj vítěz týdne.
Ondřej Souček (Luftballon)
Když přišly vousy do módy, byla to pro mne coby vousáče vlastně výhra. Teď už je všechno jinak a měl bych tedy litovat. Leč nelituju. Naopak. Dost se těším na chvíli, kdy vousatost už zase bude patřit do pravomoci lenosti se holit a plnovous se nebude přidávat na všechno, co chci prodat, hned vedle stickeru s výkřiky Akční cena! a procentem slevy.
Jan Javornický
Čekala jsem až do poslední vteřiny packshotu na ten twist. A kde nic, tu nic. Takže je to jen divný, aby to prostě bylo divný. To je trochu divný.
Klára Palmer
Je super vidět, že se někdo pustí i do něčeho lehce ujetého. Napojení na produkt je sice slabé, ale zase se o tom mluví.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)
Takový pěkný letní hrníček LSD, který si společnou měrou rozdělila Bára Novotná, skladatel hudby a klient. Absurdita pro absurditu, postrádá jakýkoliv smysl, vtip nebo rozum.
Pavel Fuksa
2. Chio Chips oslovují různé generace (22 %)
Značka slaných snacků a chipsů Chio Chips potravinářského producenta Intersnack spustila v květnu novou kampaň s claimem Chio Chips přitáhnou každého. Kampaň běží od 5. května v televizi, online a v místech prodeje. V televizním spotu vystupuje dvojice „týpků“ glosujících nezvané hosty na zahradní party. Cílem značky je oslovit především mladé lidi, zároveň se ale chce připomenout i starším generacím. Kreativní koncepty pro Česko vytvořila agentura Saatchi & Saatchi Prague poté, co vyhrála v lokálně řízeném tenderu. Komunikace nestojí jen na novém televizním spotu, ale rozvíjí tento koncept do online prostředí. Tohoto úkolu se zhostila agentura Triad, která řídí komunikaci značky na sociálních sítích a YouTube. S kampaní je spojen i kompletní relaunch celého portfolia produktů, přičemž se komunikace soustředí zejména na výrobek Chio Paprika, který se podle Intersnacku už v 90. letech těšil největší zákaznické oblibě.
Zlé mi to nepřijde. Akorát si myslím, že se Chio při návratu mohlo lépe vymezit a jasněji říct, koho chce oslovit. Tahle středněproudá tonalita s nádechem retra může působit trochu neslaně.
David Suda (WMC Grey)
Body nahoru za zachování původního zpívaného claimu. Body dolů za zoufale chtěný humor. Celý spot působí, jako když si děti na základce vyprávějí vtip. Ze strategie ‚přitáhnou každého‘ se dalo vytěžit mnohem víc.
Tomáš Mrkvička
Další produkt napuštěný LSD. Kousnu do něj a následují halucinace. Nebo se nedá přijít na jiný způsob jak říct, že si to s Chio Chips fakt užijete?
Ondřej Souček (Luftballon)
Vousy nás spojují, na generační propasti máme smažené bramborové lupínky!
Jan Javornický
Už vidím tu spotřebitelskou soutěž - Najdi pytlík s tátovym chlupem. Dobrou chuť.
Klára Palmer
Cílovce je tenhle humor asi blízký. Reklama na chipsy by sama sebe neměla brát moc vážně, takže tohle funguje.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)
Klauny a striptéry přitáhne dokonce i každoroční vyhlašování Louskáčka, na tom bych unikátní vlastnost chipsů asi nestavěl. Nuda.
Pavel Fuksa
3. Becherovka se vrací k zakladateli (16 %)
Likér Becherovka producenta Jan Becher - Karlovarská Becherovka chce omladit svou cílovou skupinu, ale původní pijáky přitom neztratit. Současně sjednocuje svoji českou i zahraniční komunikaci a snaží se profilovat jako globální značka. Vedle klasického televizního spotu určeného spíš starší populaci začíná nyní komunikovat specifickým způsobem i s mladými lidmi a spouští pro ně specifický projekt několika eventů. „Becherovka je vnímána v Česku jako stará značka. Naším cílem je ji omladit, aby byla přijímána podobně, jak je brána v zahraničí. Chceme, aby byla globální a člověk se všude ve světě potkal s její stejnou komunikací,“ uvedl koordinátor marketingových aktivit Becherovky Jiří Vladík. Firma se podle něj snaží jednak přiblížit Becherovku mladým, kteří ji zatím neochutnali, jednak nadále oslovovat starší cílovou skupinu, kterou už značka měla. „Potřebujeme oddělit, co bude pro mladé inspirativní lidi a co pro reálné uživatele. Jednoduché je to v tom, že mladí lidé sledují něco úplně jiného než ti o generaci starší. Pro starší jsme tedy zvolili klasický mix s televizní kampaní v Primě a Nově, pro mladší digitál,“ uvedl Vladík. Nový klasický televizní spot má poukázat na „inovátorství a originalitu Jana Bechera, které ve spojení s jeho vášní a nezlomností dokáží neuvěřitelné věci“. Vytvořila ho kreativní agentura Havas Worldwide Prague a její produkční agentura Dream studios. Cílem nové kampaně je poukázat na „DNA Becherovky“, vyjádřené slovy Žít svou vášeň. Televizní spot poběží v televizích od pondělí 23. května, režíroval ho švédský režisér Jakob Strom. Spolu s ním pak byla vytvořena i další videa pouze pro online prostředí, určená už pro novou cílovou skupinu mladých. Těmto lidem je proto určen projekt Mákni srdcem, jehož cílem je zprostředkovat setkání s „inspirativními osobnostmi, které uspěly ve svých oborech od architektury až po gastronomii“. Jde například o designéra Maxima Velčovského, zakladatele stánků a bistra Hot God Adama Skálu, barmana Alexe Kratěnu nebo architekta Krištofa Hanzlíka.
Spot chápu. Teď už víme, jak tuto originální lahev Jan stvořil. Hodí se k tomu i aktivace designerů. Podle mě se ale Becherovka komunikačně stále hledá a současný claim mi zní trochu vykonstruovaně. Kdysi to byl nápoj překlenující generace. Je to v dnešní době už pasé?
David Suda (WMC Grey)
Na papíře to chvíli mohlo vypadat jako dobrý nápad, ale jak tu holku oblékli, měl to někdo zastavit. Co se komunikace na mladé týče, tak nevím. Z jejich cílovky (‚mladí lidé ..., kteří jsou výrazněji online, ale do určité míry je jejich online svět až děsí‘) jsem nikdy nikoho nepotkal.
Tomáš Mrkvička
Asi nejvíc mě zaujal headline ‚Mákni srdcem‘. Přiznám, že jsem slyšel různé věci, ale tohle zatím ne. Mé zaujetí bylo až tak velké, že jsem šel na stránku becherovka.cz, abych se dozvěděl, proč mám tím srdcem máknout, ale přes veškerou snahu jsem se tam vysvětlení nedočkal.
Ondřej Souček (Luftballon)
Ve starém světě bez vousů se na autentické herectví nehledí. A ve videích pro internet se jako obvykle snese i nějaká ta hrubka. Zato je důležité vždy znovu po pár letech omlazovat značku, již mladým spotřebitelům zřejmě pravidelně odcizuje vlastní zub času a s ním i sám Velký Influencer.
Jan Javornický
Klasická ukázka komunikační schizofrenie. Všichni teď mají potřebu zásadně omlazovat brand, ale zároveň se to nesmí nijak dotknout té staré dobré cílovky. Takže se pro jeden produkt udělá několik nesourodých kampaní a tím se to šalamounsky vyřeší. Já jsem teda spíš pro akutní léčbu.
Klára Palmer
Nejsem si úplně jistý, o co tady jde. Místo budování značky to vypadá jen na lehkou údržbu.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)
Verzatilka, kterou Jan Becher kreslí svoje múzovize, byla uvedena na trh roku 1950, zelené lahve Becherovky v 19.století. To byla největší zábava, kterou jsem se spotem zažil.
Pavel Fuksa
4. Indulona navazuje na loňský relaunch (14 %)
Farmaceutický výrobce Saneca Pharmaceuticals uvedl v květnu televizní spot na novou řadu tělových mlék Indulona. Československá značka od května rozšířila své portfolio o řadu čtyř tělových mlék, dvou univerzálních krémů a o krém na nohy. Kampaň připravily agentury Leo Burnett a Profit Booster, které vytvořily společně kreativní koncept, navazující na loňský relaunch krémů na ruce. Nové produkty budou k dostání v Česku i na Slovensku.
Fajn koncept; hezky se nám ten obrázek s tím slovem doplňují za doprovodu tklivých tónů známé melodie. Akorát bych chtěl, aby se mě to dostalo nějak víc pod kůži.
David Suda (WMC Grey)
Nějak jsem z toho nechytl, proč si mám koupit tělové mléko od značky pracovního krému na ruce? A jestli to bylo jen pro loajální uživatele, proč to není aspoň hezké? Vždyť to vypadá jako podklady pro fokusku.
Tomáš Mrkvička
Při prvním shlédnutí jsem měl na počátku spotu pocit, že ta paní má melanom a rozhodla se ho vyléčit s pomocí Indulony. Naštěstí to tak nebylo a vše se v dobré obrátilo. Dobře. Vzpomínám s láskou na reklamu na Indulonu s prstíky, které chodili kalužemi, pralo do nich slunce a opíral se do nich vichr. Pamatujete někdo? Tam byl nápad i emoce. Běželo to tak před šesti lety a pořád si to pamatuju. Tohle už jsem zapomněl.
Ondřej Souček (Luftballon)
Sklouzne po mozkových lalocích spotřebitele stejně tiše a hladce jako produkt sám po jemné pokožce použitých torz modelek. Velké pozitivum je naprostá absence vousů.
Jan Javornický
Dávám alespoň pár bodů za pokus o emoce v jinak celkem nezajímavém produktovém demu.
Klára Palmer
V půlce jsem usnul. Takovouhle reklamu jsem viděl asi tak tisíckrát.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)
Všechno nuda - voiceover, obrázky, hudba... vážně to nejde udělat ani o trochu zajímavější nebo nápaditější?
Pavel Fuksa
5. Kofila mění cílovou skupinu (14 %)
Potravinářská společnost Nestlé Česko uvedla novou reklamní kampaň na tyčinku Kofila, jejímž cílem je představit Kofilu coby „kávu v čokoládě“. Komunikace proto odkazuje k faktu, že Kofila je čokoládovou tyčinkou obsahující skutečnou kávu. Mění se cílová skupina produktu, namísto mládeže se nově zaměřuje na ženy od 25 do 39 let. Reklama vznikla pod vedením manažerky značky Kofila Zuzany Spurné, vytvořila ji agentura Zaraguza. Základ kampaně má tvořit video s virálním potenciálem, které režíroval Jan Zajíček v produkci Punk Film. Video doplňuje bannerová kampaň a sampling. „Na základě podrobných spotřebitelských průzkumů jsme oproti předchozím rokům redefinovali cílovou skupinu. Opouštíme od mládeže, pro kterou máme v našem portfoliu jiné značky. Nově se zaměřujeme na ženy ve věku od 25 do 39 let, které žijí různorodý a hektický život, ale přesto si umí udělat chvilku. Uvidíme, jak se tato změna osvědčí, nicméně jsme přesvědčeni, že bude patřit do dlouhodobé strategie značky,“ uvádí korporátní manažerka Nestlé Andrea Brožová. Kampaň běží od 12. května do 19. června, primárně v online médiích, především na Facebooku a YouTube, doplněná výraznou instore vizibilitou. Nestlé dále vyhlásila jednokolovou soutěž pro grafické designéry na návrh obalu této tyčinky. Vítězný návrh se objeví na limitované edici v odhadovaném počtu dva miliony kusů.
Kolečka v hlavě se mi začínají nepříjemně otáčet proti sobě, kdykoliv se snažím rozlousknout záhadu, že se teď na tuhle reklamu dívám na mobilu (nedívám) a neměl bych se na ní dívat, abych si vychutnal svět. Ale líbí se mi ten moment, jak je dívka nalepená na skle a uvědomí si, že málo vnímá realitu. Možná by bylo fajn vidět víc takových situací a méně matoucích úvodů.
David Suda (WMC Grey)
Tady je to špatně úplně celé, strategií (náhrada za coffee to go) počínaje a hereckými výkony konče. Nesrozumitelný nesmysl.
Tomáš Mrkvička
Takže slečna sleduje na mobilu reklamu, v níž sama hraje a přitom spěchá. To je jako začátek vtipu od Ivana Mládka. Jsem přítelem absurdního humoru, ale tohle asi tak vyznít nemělo, že?
Ondřej Souček (Luftballon)
Vousy slepené čokoládou a kávovou pěnou chybí jen naoko, ale střih v půlce by rozhodně mohl jen prospět.
Jan Javornický
Pojetí Kofily jako coffee to go je docela zajímavý. Ještě k tomu příště udělat zajímavou exekuci a bude to fajn.
Klára Palmer
Měl jsem za to, že monopol na grotesku má u nás T-mobile. Co se týče povinného appetizing momentu, tenhle je jedním z nejsměšnějších, co jsem za poslední dobu viděl.
Troy Palmer (Scholz & Friends Praha)
Tupě odříkaný brief, který pro rok 2016 žádal kávovou kulturu, baristy, uspěchané ženy a hipsterskou nezávislost na mobilech.
Pavel Fuksa
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.

Apolena Rychlíková odchází z Alarmu

Generálním ředitelem ČT zvolen Jan Souček, Petr Dvořák po 12 letech končí

Parlamentní listy mění majitele, přebírají je Pavlíček a Španěl do firmy Naše média
