Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

„Většina našich klientů jede dál, jen jsme navrhli novou strategii“

„Důležité je zaměřit se na to, jak se trh změní a jak toho využít, než jen myslet na to, jak přežít,“ nabádá šéf digitální agentury Fragile Radim Pelánek. V rozhovoru odhaduje, jak pandemie ovlivní marketingovou scénu v Česku a jak je možné se na to připravovat.

Radim Pelánek

Radim Pelánek

Jaká opatření jste zavedli kvůli zastavení šíření koronaviru ve Fragile?

Reagovali jsme na situaci vcelku rychle a nečekali, až rozhodne vláda. Lidi jsou naše největší hodnota, takže jsme chtěli chránit je i jejich blízké. Ve čtvrtek 12. března odpoledne jsme svolali mimořádnou poradu managementu a ještě tentýž den jsme informovali celou firmu, že další den přecházíme kompletně na home office. Poprosili jsme je, ať si vezmou veškerý hardware, který k práci potřebují a nabídli jsme jim možnost odvozu firemními vozy. Zároveň jsme si definovali, jak bychom měli při práci z domu fungovat, a sdělili si základní informace o tom, jak se před nákazou chránit, co dělat v případě, že k ní dojde a jaké informace hlásit svým team leaderům.

Pro zaměstnance jsme objednali respirátory a rozvezeme je těm, kteří je potřebují k práci. Někteří například musí do kanceláře kvůli využití našeho ateliéru. Klienty jsme okamžitě informovali o tom, že celá firma pracuje z domova. Nikdo z klientů s tím neměl žádný problém a část z nich už z domova také pracovala. S klienty jednáme o potenciálním posunu některých produkčních pracích, které vyžadují větší počet zaměstnanců - například externí video produkce nebo photo shootingy. Co nepočká, to samozřejmě odbavíme.

Zvládáte práci na dálku a co jste museli podchytit?

Remote work není pro Fragile nic nového, protože máme vztahy mezi sebou postavené na důvěře, takže dáváme lidem ve firmě svobodu, která jde ruku v ruce s odpovědností.

Při běžné práci používáme nástroje, které usnadňují práci na dálku, jako jsou například ty od Googlu nebo Basecamp. V normálním režimu začínáme den ranní poradičkou přes Hangouts, kde každý napíše, na čem bude ten den pracovat. To jsme ale teď změnili na hromadný videocall, abychom podpořili socializaci, která je nyní velmi důležitá. Nově jsme také zavedli online „socializační meet okénko“, což je dobrovolný odpolední videocall, který slouží k pokecu o čemkoliv a funguje stejně, jako bychom se potkali v práci v kuchyňce nebo u fotbálku.

Omezení pohybu, zpomalení ekonomiky a nebezpečí nákazy. Jak tyhle faktory ovlivňují zákaznické chování a jaké se začínají objevovat trendy?

Spousta lidí je doma, takže konzumace sociálních sítí a video obsahu je na vzestupu. Online prodeje obecně rostou a je jasné, že některé oblasti zažívají boom, jako hlásí například Alza u produktů pro volnočasové aktivity. Sledujeme také zvýšenou aktivitu uživatelů ve facebookových skupinách a na LinkedIn. Je jasné, že tahle doba zákaznické chování změní a těžit z toho bude primárně e-commerce.

Máte přehled o prostředí online marketingu. Zaznamenáváte v této době u svých klientů nějaké změny?

Jak už jsem zmínil, online svět je v tuto chvíli na vzestupu. Lidé teď nenakupují jen vyloženě zbytné věci. Náš klient Emco například zaznamenává nárůst o víc než 10 %, jelikož lidé jsou víc nakloněni nákupu trvanlivých potravin. Pár klientů zastavilo nebo posunulo připravené kampaně, ale většina klientů jede dál. Museli jsme jen reagovat a navrhnout novou strategii, aby komunikace značek reflektovala aktuální situaci. To je něco, s čím musí počítat většina z nás, protože i neaktuální textací v postu na sociálních sítích se dá urvat pořádná ostuda. Obecně jsme s klienty v úzkém kontaktu víc než předtím a řešíme s nimi ještě víc, jak se hýbe jejich byznys, revidujeme plány a nastavujeme vše adekvátně k situaci, ve které se teď nachází. Důležité je zaměřit se také na to, jak se trh změní a jak toho využít, než jen myslet na to, jak přežít. Ti, kteří budou schopni aktivovat svůj byznys v pravou chvíli, na tom vydělají nejvíc. Ti, kteří teď vše poškrtají, budou na úplně jiné startovní čáře.

Nejsložitější situací teď prochází klienti, kteří jsou odkázáni na prodej v kamenných prodejnách nebo služby a pozastavili činnost úplně. Na to jsme reagovali a iniciativně rozjeli konzultace zdarma pro firmy, které teď převádí svoje podnikání do online prostředí. Pro menší firmy a živnostníky to může být velké sousto a my jim můžeme pomoci a nasměrovat je. Pokud řešíte podobný problém, stačí se nám ozvat na konzultace@fragile.cz.

Jaké konkrétní marketingové kroky byste teď doporučil provozovatelům e-shopů, živnostníkům a firmám?

To je dost obecná skupina. Vždycky záleží na konkrétním podniku, jak je na online svět připraven, v jakém je odvětví a podobně, ale pár tipů máme.

Obecně se teď změnilo chování uživatelů na internetu, hledají jiná klíčová slova a je třeba optimalizovat. U PPC kampaní zhodnotit, které nejsou výkonné, a omezit je. Tato rozhodnutí ale dělejte na základě dat, které si s rozmyslem porovnáte z posledních dnů, ale i týdnů. Taky doporučuji projít důkladně sociální sítě a upravit komunikaci v návaznosti na situaci. Teď je to období, kdy je potřeba budovat vztah se zákazníkem a udržet si jeho loajalitu. Na sociálních sítích buďte relevantní – nikdo teď nemá zájem o kampaň, kterou jste sice týdny dopředu plánovali, ale v kontextu dnešní doby nedává smysl. Teď je také ta doba, kde můžete dohnat resty, které jste nestíhali. Máte aktualizovanou Mojí firmu na Googlu? Založený Linkedin nebo Instagram vaší společnosti? Investujte čas do své značky. Krize nebude trvat dlouho a vy budete rádi, že jste podchytili všechny kanály, na kterých komunikujete. Roztrhl se také pytel s kurzy zdarma, podcasty a videem, kde vám pomohou se vzdělat a znalosti aplikovat ve vašem byznysu. Na konec chci jen podotknout, že teď je správná doba na rešerše, dotazníky, mapování konkurence a vyhodnocování nasbíraných dat. Ponořte se do těchto informací, které vám pomohou v nastavení nové obchodní či marketingové strategie.

Myslíte, že remote work je udržitelný model práce?

V posledních letech se práce na dálku rozmohla a díky praktickým nástrojům jako balíček od Googlu, Slack nebo Zoom to v praxi celkem dobře funguje. Pořád jsou ale činnosti, které musíte dělat mimo domov nebo se potkávat s kolegy a klienty. Všichni teď určitě pozorují velký nárůst komunikace v momentě, kdy jsou všichni „on remote“. Pro některé firmy je problém zrealizovat online meeting ve větším počtu lidí, aniž by tito lidé spálili spoustu času a efektivně vše vyřešili. Pro dosažení dobrého výsledku je dobré dopředu sdílet agendu, požádat všechny o přípravu, někdo také musí online meeting moderovat. Chce to trošku cviku, ale není pak problém zrealizovat takové setkání i ve stovce lidí.

V českých firmách je celkem standardní, že některé dny jsou vyhrazeny pro práci z domova, nebo si zaměstnanci mohou brát home office kdykoliv. Je to taky skvělý model pro rodiče. Sem tam si člověk musí něco zařídit nebo hlídat nemocné dítě a práce na dálku takové situace hodně zjednodušuje. Klade to samozřejmě velké nároky na zodpovědnost a důvěru mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Pro nás je teď zásadní se vídat a neztrácet přehled, na čem se pracuje, jako když jsme v kanceláři, a proto mají všechny týmy každý den krátký videocall přes Hangouts Meet. Každý z nás také trackuje odvedenou práci v CostLockeru stejně jakoby byl v práci. Na řízení projektů a evidenci věcí k vyřízení používáme Basecamp. Všechny tyto nástroje nám umožňují hladký průběh práce na dálku i ve větších týmech.

Obecně si ale myslím, že osobní kontakt lidí se nevytratí. Člověk je tvor společenský a potřebuje k sobě další lidi.

Něco pozitivního na konec. Jaké pozitiva myslíte, že nás čekají po skončení této karenténní doby?

To, že dojde ke změně v nákupním chování, je už v podstatě jisté a bude to příležitost pro mnoho firem. Hodně firem bude investovat do digitální transformace, ať z pohledu byznysu, nebo komunikace. Obecně očekávám ještě větší boost technologií jako virtuální a rozšířená realita, automatizace, machine learning, umělá inteligence. Vznikne řada nových služeb, které nám budou usnadňovat práci a různé činnosti. Osobně fandím využití umělé inteligence ve zdravotnictví, kterou vyvíjí Soul Machines. Vznikají projekty pro meetingy ve virtuální realitě, které by se daly využít nejen pro meetingy, ale třeba i pro různé workshopy, přednášky na vysokých školách.

Tato krize nás všechny hodně stmelí a budeme si víc vážit toho, co máme. Přehodnotíme, co je pro nás v životě opravdu důležité. Zároveň věřím, že k sobě budeme všichni solidárnější a budeme si víc pomáhat. Doufám, že tahle doba probudí to dobré, co v nás všech je, a pozitivně nás to změní.

Text vyšel v rámci placené spolupráce s agenturou Fragile