Future Bakery zakládá americkou pobočku

Agentura Roberta Peňažky a Petra Topinky zřizuje zastoupení v Richmondu ve Virginii.

Robert Peňažka (vlevo) a Petr Topinka

Robert Peňažka (vlevo) a Petr Topinka míří vydělávat do Spojených států

Komunikační agentura Future Bakery těžící z crowdsourcingu zakládá americkou pobočku v Richmondu. Její činnost se zaměří na jihovýchod Spojených států, v případě úspěchu by mělo následovat rozšíření činnosti i do Baltimoru a Washingtonu. Médiáři to sdělili spoluzakladatelé této agentury Robert Peňažka (také zakladatel a majitel agentury Yinachi) a Petr Topinka (bývalý dlouholetý šéf Mark/BBDO).

„Chceme spustit Future Bakery pro každou tuto oblast zvlášť, protože problémy lidí v Baltimoru jsou úplně jiné než v Richmondu a lidé jinak přistupují k jejich řešení. I u nás se stává, že lidé z Brna přijdou z úplně jiným nápadem než z Prahy, a v USA se tento rozdíl násobí,“ přiblížil Topinka. Richmond si jako startovací město vybrala agentura podle jeho slov proto, že se nachází na půli cesty mezi americkým Severem a Jihem. „Americké agentury i firmy používají Richmond často jako testovací trh. Připomíná Sever, ale hodnoty, které vyznávají jeho obyvatelé, jsou jižanské,“ tvrdí Topinka.

„Americký trh je v krizi“

Podle Peňažky reaguje agentura založením americké pobočky na krizi velkých agentur na americkém trhu. „Klasicky nastavené agentury zažívají propad, produktově a contentově zaměřené firmy jim berou jeden rozpočet za druhým. A na americkém trhu jde o velké peníze. My chceme být nápomocní trhu tím, že používáme nápady velkého množství obyčejných lidí a nabízíme je i startupovým firmám a pro malý byznys. Nevíme zatím o nikom, kdo by to na americkém trhu dělal,“ prohlásil Peňažka.

„První spanilou jízdu po Státech jsme podnikli loni, oslovovali jsme při ní potenciální investory, ale také malé i velké agentury. Získali jsme tam zajímavou zpětnou vazbu, protože malé agentury vítaly tento projekt kvůli tomu, že jim umožní získat nápady lidí, které si nemůžou dovolit zaměstnávat, a velké agentury braly Future Bakery jako nástroj, jenž by jim umožnil starat se o malé klienty, pro něž v současnosti už nemohou udržovat týmy,“ tvrdí Topinka.

Určitou inspirací pro založení americké pobočky byl podle Peňažky v americký výzkumný portál InnoCentive, kde se hledají vědecké nápady - zadavatelé, kteří potřebují vyřešit nějaký vědecký problém, jej mohou zadat tomuto portálu, jenž navštěvují vědci z různých oborů a nabízejí na něm vlastní řešení. Odměny se pohybují až do milionu amerických dolarů. „Zajímavé je, že 80 % problémů vyřeší vždy někdo z jiného oboru, než kam daný problém vědecky přísluší. Čím dál je totiž člověk od problému, tím spíš může přijít s myšlenkou, kterou někdo, kdo je do problému ponořený, už zblízka nevidí,“ míní Peňažka. Richmondskou pobočku Future Bakery povedou dva lokální partneři.

Pro Fiat i pro české startupy

Future Bakery se rozvíjí také na českém trhu a v okolních zemích. V současnosti má kolem 5.500 participantů v Česku a na Slovensku a další 2.000 v Maďarsku. Agentura funguje jako online platforma, do níž mohou na jedné straně vkládat zadavatelé své briefy (zadání), které se nemusejí týkat jen kampaní, ale i designu, log či třeba online komunikace. Zadání i s návrhem odměny jsou pak postoupeny všem participantům, jejichž nápady agentura sbírá, zpracovává a postupuje klientovi.

„Je potřeba umět s nápady pracovat a správně přečíst význam nebo emoce, které obsahují. Většina klientů proto chce od nás i pomoc s analýzou a koncepčním doporučením, jak s těmi nejlepšími nápady a názory pracovat, a stejně tak i s optimální formulací zadání pro lidi, kteří jsou zároveň i jejich potenciálními spotřebiteli,“ popisuje Topinka. Agentura byla založena v roce 2014, zisková byla podle Topinky už v druhém roce své existence. Spoluvlastníky agentury jsou dnes už jen Peňažka s Topinkou, třetí spoluzakladatel Jaroslav Cír odešel z projektu začátkem roku 2015.

Mezi projekty, které vznikly na základě spolutvorby s účastníky projektu Future Bakery a měly by letos vstoupit do realizace, patří třeba návrh vnitřního příslušenství a doplňků nového modelu automobilu Fiatu určeného ženám. „Ukázalo se, že nejpalčivějším problémem, který ženy řeší nejčastěji, jsou děti v autě: jak zajistit jejich bezpečnost, ale současně také zábavu. Pracovali na tom přispěvatelé z Česka, z Maďarska i ze Slovenska. Jejich nápady teď rozpracovává katedra designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně a v létě se její designéři chystají do Turína do vývojového centra Fiatu, kde by měl být projekt dokončen. Italům se to velice líbilo, říkali, že z projektu získali skvělou zpětnou vazbu,“ popisuje Topinka. Do projektu se podle něj výrazně zapojili kromě žen i muži - některé nápady, které by měly být využity, pocházely například od nejmenovaného kreativního ředitele jedné agentury.

Future Bakery se ale podle Topinky dobře hodí i začínajícím firmám a startupům, jimž může pomoci vymyslet třeba marketingovou strategii nebo celý produkt. „Startupu Health for dog, který nabízí vařené krmivo pro psy, pomáhali naši přispěvatelé vyvíjet strategie vstupu na trh,“ říká Topinka. Mix klientů Future Bakery tak aktuálně sestává z malých i velkých firem, přičemž často se objevují zadání na uvedení nových produktů a služeb.