Průběh říjnového semináře o České televizi, kam poslanci nevpustili veřejnost, je volně k přehrání. Na YouTube ho zveřejnil moderátor Luboš Xaver Veselý, zde první a zde druhý díl.

„Future Jobs od Vodafonu jsou vizuálně skvělé“

U reklamních katů vítězí McCann Prague s kampaní pro Vodafone zabývající se povoláním budoucnosti. Kritiku sklidila kampaň o čerstvosti pro Billu, taktéž od McCannu.

Ve spolupráci s časopisem MarketingSalesMedia přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 28. týden 2018

  1. McCann Prague: #jetovtobě - Future Jobs (50 %)
    značka, klient: Vodafone
  2. VCCP: Osvěž město jablky (41 %)
    značka: Strongbow, klient: Heineken ČR
  3. DDB: Váš úspěch je náš cíl (32 %)
    značka: Makro, klient: Metro
  4. Symbio: Hledáme kousek exotiky (31 %)
    značka: Margot, klient: Orion
  5. McCann Prague: Experti na čerstvost (16 %)
    značka, klient: Billa

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 8 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po 5 bodech, každý ohodnotí každo u z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Cristovao ukazuje budoucí povolání (50 %)

McCann Prague nachystala pro Vodafone novou vlnu dlouhodobé kampaně #jetovtobě nazvanou Future Jobs. Ta umožní mladým vyzkoušet si za dozoru zkušených profesionálů své potenciální budoucí zaměstnání. Vychází z výzkumu Dell, který říká, že 85 % pracovních pozic, které budou existovat v roce 2030, zatím nevzniklo. Vybraní zájemci si zkusí například práci pilota monitorovacího záchranářského dronu, návrh a realizaci kolekce v oboru smart fashion designer, akademii pro budoucí pro-gamery či pěstování zeleniny v podmínkách jako na Marsu.

Kampaň #jetovtobě – Future Jobs startuje spolu s první výzvou koncem července. Postupně pak během roku budou přicházet další výzvy. Kreativní koncept a exekuci obstarala McCann Prague v čele s group creative directorem Filipem Kuklou a digital creative directorem Martinem Svetlíkem. Natáčení spotu a příprava reklamních materiálů se uskutečnila v průběhu červencové noci v industriálním prostoru bývalé papírny Perla ve Vraném nad Vltavou. Spot režíroval jeden z letošních finalistů soutěže Young Directors Matyáš Fára (Armada Films). Vizuály ke kampani na sociálních sítích fotil Patrik Klema z McCann Prague. 

Kampaň provází komunikace na stránkách Vodafonu a na webu. Hlavním pilířem jsou sociální sítě (Facebook, Instagram, YouTube a další) společnosti Vodafone a jejích jednotlivých ambasadorůVodafone se také stal partnerem letošního ročníku festivalu Future Port Prague, který se uskuteční letos v září. Televize Óčko navíc doplní komunikaci pořadem o „future jobs“.

Je mi z toho tedy trochu ouzko, ale je to moc pěkně udělané. Takovej Blade runner řízlej Matrixem. Very good.
Ondřej Souček

Vizuálně skvělý kousek, nápaditý, sebevědomý a stylový.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprTy body jsou za neotřelou strategii, za hezky trefený insight. Obé je „zítřejší“ v tom nejlepším slova smyslu. Kreativní exekuce, jakkoli má evokovat budoucnost, je prudce včerejší. Stokrát omleté obrazy, komický vizionářský patos. Ale uznávám, že pro někoho mladšího, kdo posledních roky nekoukal v televizi na reklamy, to může být cool.
Míla Knepr (Silver Pack)

Ale jo, pokud Vodafonu zapálení pro future jobs vydrží i dalších 10 let, mohl by se celkem odlišit od dinosaurů.
Pavel Jechort

Povolania v budúcnosti budú rovnaké, ako dnes, len v nich budeme nosiť alumíniové bundy? K temnej atmosfére spotu by sa mi hodili úplne iné profesie. Čo ozbrojený manažér presídľovania obyvateľstva zo zaplavených prímorských oblastí? Mariňák brániaci zásoby vody v postapokalyptickej púšti na bývalej Šumave? Šéf brnenskej arény, v ktorej pomaľovaní nahí chlapci bojujú holými rukami o právo pre svoj kmeň osídliť zbytky zalesneného územia?
Tomáš Hrábek (Symbio)

Problém těhlech věcí je, že teď je to taková nevěrohodná legrácka a nejpozději v roce 2030 z toho bude směšnej steampunk. Ale za exekuci o parník vítěz týdne.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Kdyby se u toho nemotal ten Cristovao, který mi připadá tak aspirativně obrácen do budoucnosti jako Film pro pamětníky, kdyby se to pokrátilo a kdyby mi to nevyhrožovalo, že je to ve mně (to oběd taky), tak by to bylo nadstandardní.
Vilém Rubeš

Vodafone si vybral relevantní téma, ambasadory i kanály s ohledem na cílovou skupinu. Otázku „Co budu dělat já?“ si mladí lidé pokládají často a ještě víc to na ně valí jejich rodiče a příbuzní. Propojit to se studentským tarifem? Proč ne. Navíc pojem „future jobs” rozhodně rezonuje i v nás, kterým už není ani 26.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

2. Ve městech oživly jabloně (41 %)

Značka ciderů Strongbow se ve své aktuální kampani vrací doslova ke kořenům – k jabloňovým kořenům. V aktuální kampani podporuje jejich návrat do českých měst. Kampaň vede k zamyšlení se nad tím, zda se v městě vyskytuje dostatek jabloní. Přímo v ulicích měst se pohybovaly „oživlé stromy“, dokazovaly svou prospěšnost a zároveň rozdávaly cider Strongbow. 

V rámci kampaně byly vytvořeny krátké spoty s oživlými jabloněmi v ulicích, které upozorňují na internetovou soutěž na webu www.PriroduDoMesta.cz. Té se může zúčastnit každý a dát svůj hlas jednomu z českých měst nad 5 000 obyvatel, které by si zasloužilo vysázet víc jabloní. Spoty režíroval Jakub Zahradníček, kostýmy měli na starosti Animatin People a o produkci se postarala Gecko production. 

Strongbow tak letošní kampaní navazuje na aktivity z předchozích let, kdy „přinášelo přírodu do města“. V roce 2016 Strongbow předělalo parkoviště na park plný zeleně a loni dalo po vyhlášení protikuřáckého zákonu již nepotřebným popelníkům nový účel.

Jabloně do města? Proč ne. Ten strom patří do našich zeměpisných šířek, takže je to nakonec docela záslužný počin.
Ondřej Souček

Oživlé stromy a návrat jabloní do českých měst – super! K tomu bezstarostná letní nálada a smysluplná aktivace = hezká kampaň, která neleze na nervy, a naopak zanechá příjemný pocit.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprRelevantní strategie. Jednoduchá, svěží myšlenka. Svižná exekuce. To úplně stačí. Pro mne jednoznačný vítěz týdne. Neodpustím si ale vzkaz do Heinekenu: v Česku už existuje parta lidí, kteří chodí, jezdí a sází jabloně všude tam, kde dřív byly, kde by je lidi chtěli mít, a kde je vůle se o ně pak starat. (A hned by tam bylo i CSR...)
Míla Knepr (Silver Pack)

Dostal jsem chuť zasadit jabloň, co není strašidelná. Váš cider si ale nedám. Proč? Protože o něm nepadlo ani slovo.
Pavel Jechort

Hlasoval som za Karvinú. Je to jediné mesto v Česku, ktoré je na tom tak zle, že naozaj docení dvoch brigádnikov, ktorí im na námestie nanosia kvetináče z Ikey.
Tomáš Hrábek (Symbio)

Chodící stromy byly už v MacBethovi! V tý šestivteřinový stopáži to je ale i relativně zábavný.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Nový claim? „Strongbow. Cider Stromovousů!“ Jinak díky za informaci, že cider vzniká z jablka. Po několika letech cider vlny by mi to mohlo uniknout.
Vilém Rubeš

Jen chviličku jsem se bála, že jde o další Kingswood. Ale rychle mě vyvedla z omylu hudba i dynamika videa. Tady půjde o jiný positioning. Oživlé stromy jsou vtipným atributem, se kterým se Strongbow odlišuje. Brand se zároveň snaží v mladých lidech vzbudit zájem o něco bojovat, a to bývá dobrá volba. I použití slov „svoje město” na cílovku funguje. Stromy do města chceme a pokud bude i párty, tak bezva! Kdo by to nechtěl.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

3. Makro ukazuje příběhy podnikatelů (32 %)

Mezinárodní síť velkoobchodů Metro, pod níž spadají obchody Makro, startuje globální kampaň postavenou na skutečných příbězích podnikatelů z celého světa. Cílem je poukázat na to, že za podnikatelským úspěchem stojí tvrdá práce, nutnost čelit každodenním výzvám a odhodlání. A také, že Metro své zákazníky na jejich cestě podporuje. Hlavním claimem kampaně je Váš úspěch je náš cíl a zapojili se do ní zákazníci z více než 20 zemí, ve kterých velkoobchod působí.

Nová strategie značky se bude odrážet ve všech úrovních komunikace, v interních i externích komunikačních kanálech a na prodejnách po celém světě. Metro pomáhá při dosažení obchodních cílů každého z ambasadorů a jejich pokroky a informace ze zákulisí bude po celou dobu kampaně sdílet. V příštím roce pak publikuje zprávu o vývoji obchodních cílů ambasadorů ve spolupráci s velkoobchodem. 

V Česku kampaň odstartovala vizuály s claimem Nepracujeme pro Makro, které vzbudily značnou pozornost. Vysvětlení přišlo až s odhalením druhé části, zaměřené na závazek vůči zákazníkovi Pracujeme pro Oskara. „Chtěli jsme, aby první část kampaně veřejnost trochu šokovala,” říká Guillaume Chêne,výkonný ředitel Makro Cash & Carry ČR. Kampaň vznikla ve spolupráci s kreativní agenturou ServicePlan, v Česku ji lokalizuje agentura DDB.

Makro. Nepracujeme pro Makro. Chápu, co tím chtěli říct, ale v tom případě měli ještě ukázat, kdo tedy nepracuje pro Makro. Předpokládám, že zaměstnanci. A proto se tam měli také objevit.
Ondřej Souček

Hezký nápad, dobré provedení, jen škoda muziky, která je tak nahlas, až leckdy Oskarovi není moc rozumět.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprVzhledem k tomu, že to je lokalizace mezinárodního konceptu, tak hodnotím jen produkci a casting. Obé více než OK. Jen si kladu otázku, jak moc budou zákazníci Makro (i ti potenciální) tenhle projekt dlouhodobě sledovat. Ale to už je jiný příběh.
Míla Knepr (Silver Pack)

K čemu potřebuju Makro v hipsterské kavárně?
Pavel Jechort

Počet úspešných podnikateľských príbehov v reklamách začína prevyšovať počet podnikateľov v Česku. Navyše aj Oskar, tak ako všetci ostatní reklamní panáci, ide „vlastnou cestou“ a „kašle na to, čo mu hovoria ostatní“. Začínam strácať pocit ontologického bezpečia. Riadi sa v tejto republike ešte vôbec niekto pravidlami?!
Tomáš Hrábek (Symbio)

Ach, ty příběhy. Ptám se ctěných čtenářů Katovny - dokoukali jste to video? I když záběry jsou krásné, můj život je na to příliš krátký. U vizuálu je smutný, že z „restaurace“ chce Oskar udělat „projekt“. Ale taková je už doba.
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Tak to jsem rád, že nepracují pro sebe, ale pro Oskara. Ještě líp by bylo, kdyby třeba - ale to bych chtěl moc - pracovali pro mě, zákazníka Makra.
Vilém Rubeš

Pokud se to udělá dobře, tak reálné příběhy lidí fungují. To si uvědomilo už spoustu velkých brandů. A pro Makro je to víc než relevantní, protože malého podnikatele rohlíkem neopijete. Zároveň oceňuji, že se Makro rozhodlo svůj slogan „Váš úspěch je náš cíl“ naplňovat i činy - free web, školení, akademie pro podnikatele. Tomu už se dá uvěřit. Správný směr!
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

4. Margot hledá exotiku (31 %)

Společnost Nestlé zapojila do kampaně tyčinky Margot influencerku - účinkující z Robinsonova ostrova Terezu Duškovou. Po televizní kampani tak následuje digitální kampaň. Dušková bude z Dominikánské republiky přinášet divákům do Česka a na Slovensko krátká reportážní videa a další interaktivní formáty na sociálních sítích. Za přípravou i exekucí stojí agentura Symbio.

Kampaň startuje v druhé půlce července a poběží pět týdnů na YouTube, Facebooku a Instagramu. Na Instagramu poběží kampaň značky vůbec poprvé. „V prostředí digitálu se chceme se značkou Margot dostat blíže k mladším lidem. Vzhledem k tomu, že Instagram je nejdynamičtěji rostoucí sociální síť v Česku, naše přítomnost na této platformě je nasnadě. YouTube a Facebook jsou pak tradiční cestou, kterou již máme dobře vyzkoušenou,“ popsal komunikační mix Radomír Šlechta, brand manažer Margot.

Od Margotky bych čekal zase nějakou „třeskutou“ kreativu jako v minulých letech, ale teď to udělali dobře. Není to ani zbytečně přebrandováno. Very good.
Ondřej Souček

Líbí se mi nápad srovnávat životní styl a optimismus lidí z Karibiku s životním stylem občanů Česka. Možná bych jako hlavní postavu zvolila někoho jiného než nemastnou neslanou finalistku Robinsonova ostrova, ale i tak videa zanechají příjemný pocit. No jó, Karibik.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprKvůli Margot jsem se přihlásil na Instagram. A nic. Hezká slečna (aka „influencerka“) na pláži, na surfu, s bodrými domorodci. Myšlenka mi stále uniká, nemůžu přijít na to, co by to mohlo být, tedy kromě instagramu... První instagramová kampaň Margot- trochu mi to připomíná dávný buzzword: první průhledný billboard.
Míla Knepr (Silver Pack)

Tak smutné, že si u většiny reklam člověk nedokáže odpovědět na otázku „PROČ?“
Pavel Jechort

Kdyby ta holka uměla mluvit. Kdyby to nebylo průhledný od kraje začátku. Kdyby to těm lidem mohlo dát něco jinýho, než knížecí rady...
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Kdyby ta paní uměla mluvit a kdyby nežvanila takové banality, možná bych si i vzpomněl, že je dobře, jak značka buduje dlouhodobé spojení s exotikou...
Vilém Rubeš

Formát krátkých reportáží z exotických ostrovů je fajn nápad, ale zpracování se nepovedlo. Tento koncept si přímo žádá o větší autenticitu videa, nějaký live stream, nenaaranžované fotky. V této podobě to pořád připomíná reklamu do TV a klíčové vizuály do printu. A to se na Instagram přeci nehodí.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

5. Billa v kampani sází na čerstvost (16 %)

Billa v nové kampani Experti na čerstvost zdůrazňuje sortiment kvalitních a čerstvých potravin. Kampaň se bude proměňovat v závislosti na sezóně -  začátek se zaměří na ovoce a zeleninu, v dalších týdnech spotřebitelům představí i jiné čerstvé produkty. Produkci má na starosti McCann Prague. 

V souvislosti se spuštěním kampaně Billa začala rekonstruovat prodejní místa, do konce roku by modernizací mělo projít přes 40 obchodů. Hlavní změnou bude nové uspořádání s důrazem na podporu lokálních producentů.

Expert na čerstvost? To zní hodně bizarně. Taky je to šíleně neautentické.
Ondřej Souček

Vypadá to, že castingovkám „došly“ roztomilé holčičky, které umí hrát. Tedy, tahle holčička je sice roztomilá, ale její herecký projev je tak rozpačitý, že si člověk přeje, aby už reklama skončila. Pardon.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprObrandovaní sběrači na poli, milá dívenka a mudrující laskavý pan Billa... přemýšlím, kolikrát už jsem to viděl. Ano, párkrát jsem to dokonce i prezentoval - tak před 8 - 10 lety. Klasik by řekl „sea of sameness“, pro mne je to nuda k uzoufání. Zvlášť když Kaufland dělá to, co dělá.
Míla Knepr (Silver Pack)

Slovo „čerstvost“ existuje v češtině asi stejně, jako jahody chutnající po zahrádce v supermarketu. Takže vůbec. Tomu říkám opravdová drzost.
Pavel Jechort

Instantná totalitná propaganda, ktorých sme už od nákupných reťazcov videli tisíce. Táto skúma nové územie nevkusu obsadením pedofila do úlohy predavača. Čakal som, že pozve dievčatko dozadu ochutnať jednu špeciálnu jahôdku a bezmocný otec sa bude následnému infernu len prizerať s dobre nacvičeným cringe výrazom.
Tomáš Hrábek (Symbio)

To psal sám život!
Matouš Hutník (Peppermint Digital)

Kdyby nestačil sympatický Billou okrojovaný bambula, co osobně natrhá jahody a pak je sám prodává v supermarketu, přidáme šišlavou holčičku. To by bylo, aby to blbý nebylo!
Vilém Rubeš

Krásná česká krajina jako ve spotech na Kaufland, message „čerstvé potraviny” stejně jako Lidl a samozřejmě nesmí chybět česká farma. Klišé, s kterými Billa nemá šanci se nijak odlišit. To si nejspíš sami uvědomují, a proto nás branding zaplavuje od první až do poslední vteřiny.
Šárka Tošnarová (Mark BBDO)

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.