Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Fúzí Publicisu a Omnicomu vznikne největší komunikační skupina i v Česku

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Spojení francouzské reklamní skupiny Publicis s jejím americkým rivalem Omnicom vytvoří zároveň největší reklamní uskupení na tuzemském trhu. Vyplývá to z aktuálního žebříčku společnosti RECMA, který citovala ČTK, a podle něhož jsou v první desítce mediálních agentur v Česku obě skupiny zastoupeny každá čtyřmi podniky.

Největší jednotlivou mediální agenturou na tuzemském trhu nicméně i loni zůstává společnost Médea podnikatele Jaromíra Soukupa, která není součástí žádné komunikační sítě. Pořadí na dalších místech se oproti předchozímu roku 2011 mírně změnilo - OMD přeskočila MediaCom a dostala se na 2. místo, zatímco PHD se propadla o příčku níž, čímž si prohodila pozici se Starcom MediaVest.

TUZEMSKÉ MEDIÁLNÍ AGENTURY PODLE TRŽEB V ROCE 2012

1. Médea
2. OMD
3. MediaCom
4. MEC
5. Starcom MediaVest
6. PHD
6. Mindshare
8. ZenithOptimedia

Zdroj: Recma Overall Activity Rankings 2012

Podle výkonného ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Janouška zatím fúze pro český trh znamená jen finanční transakci a v nejbližších letech se na podnikání zdejších poboček neprojeví. „To jsou jen finanční transakce, které na praktický provoz agentur nebudou mít v nejbližších několika letech žádný vliv. To nebude žádný hráč, tam nebude žádná výhoda z množství, že by si nějaký klient řekl, teď půjdeme k nim, oni budou největší,“ řekl. Očekávaný spíše formální dopad ČTK potvrdil také zástupce jedné z oslovených agentur, oficiálně ale nechtěl transakci komentovat.

Vznik Publicis Omnicom Group, jako největší reklamní skupiny světa s tržní hodnotou přes 35 miliard dolarů (zhruba 683 miliard Kč), je podle Janouška především odrazem velkých změn v komerční komunikaci, které spustila digitalizace a které se projevily v rostoucím významu spotřebitelů. „Značky reklamních sítí, které tyto komunikační koncerny ovládají, si budou nadále konkurovat a soutěžit o zákazníky,“ dodal Janoušek s tím, že spojení se klientů pravděpodobně vůbec nedotkne.

Obě skupiny v tuzemsku už nyní ovládají několik sítí, které vystupují samy za sebe. K největším hráčům, které jsou zastoupeny v desítce největších společností podle agentury RECMA, jsou tak například na straně Publicis agentury Starcom Media Vest Group a ZenithOptimedia Prague a na druhé straně OMD Czech a PHD.

Pod Publicis na trhu dále působí například Leo Burnett Advertising či Lion Communications. Do skupiny Omnicomu jsou zařazeny také společnosti Omnicom Media Group a Attention!Media, které vlastní OMD Eastern Europe. Značka Mark/BBDO pak s firmami z Omnicomu spolupracuje v nejrůznějších odvětvích, kde vystupují další firmy jako Brand Group, Proximity nebo Attention!Media.

Agentury spojené pod hlavičkou OMD v Česku, ke konci roku 2011

Agentury spojené pod hlavičkou OMD v Česku, ke konci roku 2011. Kliknutím zvětšíte

Konečné spojení nadnárodních skupin je podmíněno schválením příslušnými antimonopolními úřady. Šéfové obou hráčů v neděli uvedli, že při schvalování transakce neočekávají žádný problém. Fúze bude souhlas potřebovat ve 41 až 46 zemích světa.

Celosvětově loňské tržby obou skupin dosáhly 22,7 miliardy dolarů a úhrnný počet jejich zaměstnanců překračuje 130 tisíc. V tržní hodnotě se dostane podnik nad současnou světovou jedničku WPP, jejíž kapitalizace je nyní kolem 24 miliard dolarů. Ta byla dosud největším hráčem i na českém trhu při zahrnutí aktivit jejích největších firem MediaCom, MEC a Maxus.

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz

Šéf Publicisu Maurice Levy (vlevo) a Omnicomu John Wren při nedělní tiskové konferenci v Paříži. Foto: Profimedia.cz