Agresivitu mladých řidičů má pomoci odnaučit série videí se stand-up komikem

Tigran Hovakimyan hraje ve spotech asociace pojišťoven agresivního instruktora autoškoly.

  • 18. 04. 2021 18:00

Česká asociace pojišťoven představila nové spoty v rámci své loni spuštěné kampaně Agresivita zabíjí. Cílí jimi zejména na mladé řidiče, kteří jsou za volantem výrazně rizikovější. Videa mají s nadsázkou připomenout, jaké chování za volant nepatří, jak by se mladí při řízení chovat neměli. „Chceme poukázat na to, jak hloupě může jejich bezhlavé jednání za volantem vypadat, a přesvědčit je, aby se podobného chování na silnici vyvarovali,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Agresivního instruktora autoškoly v nových spotech hraje stand-up komik Tigran Hovakimyan. Režie se ujal Pavel Soukup, autor seriálu #martyisdead, oceněného mezinárodní cenou Emmy. Partnery kampaně jsou Besip a Policie ČR. Veškeré aktivity v rámci kampaně jsou financovány z Fondu zábrany škod.

Z dat České asociace pojišťoven vyplývá, že přibližně každý pátý majitel vozu ve věku 18 let způsobí dopravní nehodu. U řidičů do 24 let je riziko, že způsobí nehodu, téměř dvaapůlkrát vyšší, než je průměrná nehodovost v Česku. „Příčin dopravních nehod je celá řada a nadměrná agresivita je bezpochyby jednou z nich,“ tvrdí asociace.

„V průzkumu navíc mladí respondenti hodnotili závažnost všech agresivních projevů na desetibodové škále vždy značně níž než zbytek populace. Zároveň však k sobě byli poněkud kritičtější a své nevhodné chování si uvědomují lépe než starší řidiči. Všechna tato čísla nám ukazují, že mladí si jen nedokážou spočítat, jaké následky může, byť občasné, nevhodné chování za volantem mít,“ shrnuje Jan Matoušek.

„Mladé řidiče je vždy potřeba zaujmout, oceňuji proto styl, jakým se realizační tým se spoty vydal. S mladými je ale také potřeba pracovat individuálně. Velmi bych se proto přimlouval, aby příprava na reálné krizové situace měla větší prostor při výuce v autoškolách. Ať už v praxi, nebo pomocí takzvaných hazard perception videí, díky nimž se budoucí řidiči snáze naučí rozpoznávat nebezpečí,“ míní Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip ministerstva dopravy. Zkrotit ego za volantem mladým řidičům by podle něj mohla pomoci i setkání s dopravními psychology, kteří mohou vysvětlit, jak při řízení pracuje hlava a jaké má každý z nás limity.

Dle statistik dopravní policie přibližně 133 smrtelných nehod ročně způsobí řidiči do 30 let a téměř 18 % všech nehod zaviní řidiči s praxí do pěti let od získání řidičského průkazu. „Mladí řidiči jsou často nevybouření, neohleduplní a přeceňují své řidičské schopnosti. Dvacet osm hodin jízd v autoškole z nikoho zkušeného řidiče neudělá, závěrečná zkouška může být jen dílem náhody. Umět řídit auto dopředu nestačí, řidič musí umět reagovat a být i mentálně připraven na situace, které provoz přináší,“ říká ředitel služby dopravní policie Jiří Zlý.

Dle jeho slov je důležité zapojení dopravních psychologů do procesu dalšího vzdělávání mladých řidičů a velký význam má i praktické vyučování techniky jízdy, při kterém se řidičům názorně ukáže, jak se chovat v krizových situacích. „Jsem nakloněn i tomu, aby se čas od času zveřejňovaly záznamy nesprávné jízdy, které v provozu zachytí policejní kamery. Takové záběry mohou sloužit jako účinná výstraha před hazardováním se životem,“ dodává Zlý.

Agresivita zabíjí: Autoškola
Kreativní agentura
PR agentura
Produkční agentura
Nasazení
12. 04. 2021 - 30. 04. 2021
Mediamix
Creative director, account director, copywriter